3669
Sök

Hastighetsgivare

74 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
Har en död B230 F motor som jag letat fel på, se tidigare inlägg.
Nu har jag hittat ett fel, hållaren till hastighetsgivaren finns ej bara plastisk metall.
Ser 2 bultar till det som är kvar av hållaren, men kommer inte åt dom?
Men hur får jag bort den?
Måste jag ta av växellådan?

1 109 Inlägg
9 november 2017
Jag misstänker att du menar svänghjulsgivaren bakom motorn? Isåfall behöver du förmodligen lossa växellådan litegrann för att få ur skruvarna. Det har iaf jag varit tvungen att göra när jag bytt den hmm men det räcker att bara lossa skruvarna till växellådan lite så att du kan föra tillbaka den någon centimeter, det är inte mycket som behövs smile

74 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
Stefff240 - tack för svaret! Ligger ute och vi har - ute nu, så ta av lådan roar mig inte.
Och i handboken står det hastighetsgivare - men jag håller med dig att svänghjuls givare låter mera vettigt!
Frågan är då vad hastighetsmätarerens givare heter som sitter på bakaxeln?

1 109 Inlägg
9 november 2017
Nä den rep-boken har fått nåt om bakfoten för den givaren har inget med hastigheten att göra lol svänghjulsgivaren heter väl egentligen något annat men jag kommer inte på vad roll

Givaren på bakaxeln borde heta just hastighetsgivare men vad vet jag tongue

Gällande lådan så behöver du inte plocka bort den från bilen, det räcker att lossa skruvarna så att du kan få ett litet mellanrum mellan låda och block. Kardan kanske du får lossa i nån ände också för att det ska gå att föra bak lådan men det märker du big_smile

74 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
Stort tack för svaret Steff240.

Sök