2527
Sök

Hittade trasig del. Vad har gått sönder? [Bild]

266 Inlägg
2 november 2017
Trådstartare
#1
Jag hittade denna del utstickandes från bilens front. Någonting är paj, men jag ser inte vad. Jag har en passat 2005. Någon som känner igen vad det här är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-6d07b27be769c12f7730628d72619554.jpg

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Evildan
2 november 2017
#2
Strålkastarspolaredetalj.

266 Inlägg
2 november 2017
Trådstartare
#3
Tack! Hör den till strålkastaren (har beställt en ny sådan) eller sitter den någonannanstans?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Evildan
2 november 2017
#4
niska skrev:
Tack! Hör den till strålkastaren (har beställt en ny sådan) eller sitter den någonannanstans?

Sitter under det lilla locket i stötfångaren strax under strålkastaren.

266 Inlägg
2 november 2017
Trådstartare
#5
Kan det vara en tryckventil till strålkastarspolning? Hittar inte delens rätta namn.

För övrigt : Visste inte ens att jag hade sttålkastarspolning på bilen...

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

344 Inlägg
2 november 2017
#6
Strålkastarspolnings munstycke eller liknande borde det heta. Sitter just nedanför lyktorna under ett litet lock och närnman spolar så åker dom ut ur kofångaren och spolar på lyktan!

266 Inlägg
3 november 2017
Trådstartare
#7
Tack! Lyckades hitta delen genom att söka på stråklastarmunstycke.

MEN

Det där locket som sitter framför strålkastarmunstycket sitter fast. Sätter jag på spolning av främre vindrutan så åker inte locket inte ut, varken på höger eller vänster sida. Kan det vara så att min modell inte har den funktionen aktiverad? Och att det isf inte gör något att denna del gått sönder? (det syns inte på utsidan av bilen)

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 271 Inlägg
3 november 2017
#8
Kan vara så att du behöver vrida på halvljuset för att spolningen på lyktorna ska aktiveras? De skjuts ut av spoltrycket, alternativt har de kärvat fast.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 822 Inlägg
4 november 2017
#9
eftersom den är sönder kan det även vara så att det blir för dåligt tryck och det är därför dom inte åker ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 354 Inlägg
4 november 2017
#10
Det brukar vara så att locket åker ut typ var 5e spolning om jag inte minns fel? Dom sitter stenhårt, tar du ett ordentligt tag i locket och drar så kommer du att få ut den, och! Använd handskar om du vill undvika skärsår i handflatorna. Så vassa kanter har dom och sitter förbannat hårt! Min rekommendation är att ta ner stötfångaren för att kunna göra jobbet lättare! Borde gå typ lika lätt som på en golf.

1 271 Inlägg
4 november 2017
#11
Precis, det spolar på strålkastarna var 5e spolning eller mer sällan. Men när du startar bilen börjar det alltid med att det spolar på rutan och strålkastarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

266 Inlägg
4 november 2017
Trådstartare
#12
Tack för hjälpen! Jag fick den att fungera nu. Och jag har även lokaliserat den andra delen av strålkastarmunstycket. Får ta bort fronten och byta ut. Dessvärre verkar det inte finns några nya delar att köpa, vad jag kan se. Hade ni limmat ihop delarna eller köpt begagnat?

Bakgrunden till skadan är att bilen fick sig en liten törn precis på luckan - det var då strålkastarmunstycket gick sönder.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

266 Inlägg
4 november 2017
Trådstartare
#13
Vilket är egentligen bästa sättet att hitta rätt artikelnummer på denna del?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 271 Inlägg
4 november 2017
#14
Hos din märkesverkstads reservdelsdisk. Den kan knappast kosta så mycket att det lönar sig särskilt mycket att jag på nätet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

266 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
#15
Jag hittar dessvärre inte någon youtube-film som visar hur man byter ut denna trasiga del mot en ny. Behöver jag plocka bort hela fronten på bilen, eller finns det något annat sätt?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

4 822 Inlägg
9 november 2017
#16
beror på hur den sitter fast, kan räcka med att ta bort inneskärmen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

266 Inlägg
15 november 2017
Trådstartare
#17
Så här ser originaldelen ut. Tror ni att jag bara kan dra ut den trasiga delen som sitter kvar i bilen rakt ut? Eller hur sitter den fast? Det är omöjligt att se detta utifrån - men ni kanske kan avgöra detta bara genom att titta på originaldelen?


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-6a2737b6c616f6c9de347b840bba5e39.jpg

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

344 Inlägg
16 november 2017
#18
Ser ut som att den bara ska dras ut och tryckas in igen, hjälper nog att försöka vrida på den när du ska in / ut . he liite olja på den rosa o-ringen på den nya innan du stoppar dit den. Förresten hur gick det med misständningarna?
Senast redigerat av fax110 (16 november 2017)

266 Inlägg
17 november 2017
Trådstartare
#19
Jag lyckades få loss den gamla delen genom att skruva i en skruv och dra rakt ut, sedan fanns det en spärr som jag öppnade med en skruvmejsel. Det var inte så svårt egentligen men det underlättades av att jag först plockade bort hela fronten på bilen.

Misständningarna löste sig efter att jag bytt ut två ventiler som hörde till vevhusventilationen :-D

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005


Sök