3651
Sök

Luktar diesel inne i bilen - passat 2008 tdi

51 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Hej, har en passat tdi 2008 och när den går på tomgång eller när man stannar till med motorn igång så börjar det lukta diesel i bilen, alltså typ avgasaktigt.

Vad kan det vara? ska det vara så?

// Danne

5 127 Inlägg
21 augusti 2012
kan vara läckande avgaskylare vilket inte alls är ovanligt på dessa motorer. går att se om man kollar in ner mot turbon vid batteriet ungefär har jag för mig. sitter en arm ut ur en sak som ser ut som ett rostfritt rör som brukar bli svarta när dom läcker. har även bytt någon turbo av samma anledning fast då har den läckt vid armen till vastgaten (stavning) prova att kolla runt på baksidan av motorn med speglar och ficklampa så brukar det gå att hitta lekaget om det läcker där. är det en 170hp tdi?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

51 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Okej, får ta en titt, nej det är bara 140hästarn.

5 127 Inlägg
21 augusti 2012
ja gör det. fast har du tur är det bara någon skarv på avgasröret eller vid partickelfiltret som läcker.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 Inlägg
9 januari 2018
Har samma problem med min passat 2.0 tdi 4M -07. Skulle kosta 17500:- att byta Avgaskylare/EGR om det är där läckaget är.
Var tydligen svårt att komma åt och tidskrävande på 4-motion.
Har hört att många pluggar egr:en och programmerar om!! Någon som vet om det går fortare att göra än att återmontera en ny Avgaskylare för 17500:-?

2 250 Inlägg
9 januari 2018
Är inte en flexdel på avgassystemets främre del som läcker då?

Brukar vara en stålfläta på en rörstump.
Är flätan svart o sotig, så....
Senast redigerat av Meaganeowner (9 januari 2018)

Cupra_
9 januari 2018
mb_pucken skrev:
kan vara läckande avgaskylare vilket inte alls är ovanligt på dessa motorer. går att se om man kollar in ner mot turbon vid batteriet ungefär har jag för mig. sitter en arm ut ur en sak som ser ut som ett rostfritt rör som brukar bli svarta när dom läcker. har även bytt någon turbo av samma anledning fast då har den läckt vid armen till vastgaten (stavning) prova att kolla runt på baksidan av motorn med speglar och ficklampa så brukar det gå att hitta lekaget om det läcker där. är det en 170hp tdi?

Tror du tänker på den äldre Passaten. De nyare har batteriet fram till vänster sett i bilens färdriktning.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
9 januari 2018
Rinna skrev:
Har samma problem med min passat 2.0 tdi 4M -07. Skulle kosta 17500:- att byta Avgaskylare/EGR om det är där läckaget är.
Var tydligen svårt att komma åt och tidskrävande på 4-motion.
Har hört att många pluggar egr:en och programmerar om!! Någon som vet om det går fortare att göra än att återmontera en ny Avgaskylare för 17500:-?

skojar du ska dom ha 12500kr för att montera en egr kylare?

bytte just på en 4motion  helt utan anvisningar så var det helt klart rätt besvärligt det säger jag inget om.  men 12500kr för arbetet är fan sjukt.. minns jag inte fel kostade kylaren 5K

skulle ALDRIG ALDRIG betala dom pengarna  går ju att plugga skiten och programera bort felkoden för en bråkdel av den summan

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
9 januari 2018
tror förövrigt att kylaren är problemet det är det i regel alltid. med väldigt få undantag  brukar höra att dom läcker då det blir lite avgasläckage ljud

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
9 januari 2018
Fick priset 17500:- av VAG men säkert billigare på mekonomen.
Någon som vet om man måste bort med lika mycket för att komma åt att ta bort och plugga EGR:en istället!
Om det skulle kosta mycket mindre på en ”fix och trix” mekfirma så gör jag hellre det eftersom jag ska sälja bilen till våren.

21 Inlägg
9 januari 2018
Och ja, det hörs ett lite vinande ljud. Mer vid gaspådrag!

Sök