3496
Sök

Cheva 305 går dåligt

10 Inlägg
3 februari 2018
Trådstartare
Tjena, har en cheva van -87 med TBI, 305 motor. Den dog för nån månadsedan och har bara skitit i den, men ville få igång den idag, efter jag plocka bort luftburken och börja kirra så gick den igång tillslut men så fort man lägger i någon växel så dör den, när den gick och köra så spraka det i motorn när man gasade så misstänker att tändningen står fel, någon som känner igen detta?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
3 februari 2018
740Burnout skrev:
Tjena, har en cheva van -87 med TBI, 305 motor. Den dog för nån månadsedan och har bara skitit i den, men ville få igång den idag, efter jag plocka bort luftburken och börja kirra så gick den igång tillslut men så fort man lägger i någon växel så dör den, när den gick och köra så spraka det i motorn när man gasade så misstänker att tändningen står fel, någon som känner igen detta?

Min första tanke när du säger att det sprakar är att det är någon kabel tillhörande tändningen som är skadad. När du lägger i växeln så brukar ju motorn vrida sig lite och då kanske den skadade kabeln jordar och gör så att gnistan uteblir. Värt att testa. Det enda jag kommer på så här spontant.

Skriv gärna här om du hittar felet för det kan vara kul att veta om någon annan råkar ut för samma sak.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
3 februari 2018
Trådstartare
det sprakar inte elektriskt, som nån skavd kabel utan typ mer massa småblixtrar liknande ljud

6 062 Inlägg
3 februari 2018
Köp en billig stroboskoplampa på biltema och kolla hur tändningen står, om du misstänker att den står fel. Kolla även hur stiften ser ut efter att du försökt starta, om de är sotiga eller oljiga eller något annat

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 februari 2018
Antar att det är fördelardosa och tändspole på dessa? Sprickor på dylika får intressanta följder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
3 februari 2018
Hybrid_ skrev:
Antar att det är fördelardosa och tändspole på dessa? Sprickor på dylika får intressanta följder.

Yupp, det ska vara en HEI-fördelare med tändspolen monterad direkt på fördelarlocket. Inte sällan spricker locket runt tändspolen och dylika beskrivna fenomen uppstår.

Sök