3198
Sök

Dethär med spikningar och förtändning

291 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#1
spikningar uppstår för att den blidas varma punkter i förbränningsrummet eller att trycket blir så högt så att det blir så det blir såpass varmt att den självantänder.

jag har  fått förklarat för mig att man inte kan ha för mycket förtändning för att då spikar den. men ju tidigare man tänder ju lägre är väl trycket i cylindern och därav borde den väl inte självantända innan?

förstår nån min fundering?

tacksam för svar

264 Inlägg
7 februari 2018
#2
"En ottomotor arbetar med en homogen bränsle/luft blandning, dvs bränsle blandas med luft och fördelas jämnt i motorns cylinder. Under kompressionen förångas bränslet och man får en brännbar gas i förbränningsrummet. Strax före övre dödläge så avger tändstiftet en gnista och efter en viss fördröjning så börjar en laminär flamma att breda ut sig med start vid tändstiftet. Den laminära flamman breder ut sig med relativt långsam hastighet och kommer pga förhållandena i cylindern sedan att övergå till en turbulent flamma som rör sig mycket snabbare. När gasen i cylindern brinner så avges värme och man kan säga att det finns två zoner i förbränningsrummet när blandningen brinner. Vi har den brända och den oförbrända zonen vilka separeras av flamfronten. Båda zoner har samma tryck, men temperaturen är mycket högre i den brända zonen där gasens densitet också är lägre. Då trycket i den icke brända zonen ökar lika mycket som i den brända så kommer blandningen där att komprimeras varvid gasen i den brända zonen expanderar; det är därför flamfronten övergår till att bli turbulent. När den oförbrända zonen komprimeras av den tryckökning förbränningen orsakar så kommer dock också temperaturen i den oförbrända zonen öka. Den höga temperaturen orsakar så kallade pre-flame reaktioner. Dessa bryter ned bränslets molekyler och bildar nya ämnen. Vissa av de nya ämnen är mer lättantändliga än bränslet i sig och vid tillräcklig temperatur så kommer de att självantända. Man får då en självantändning i en eller flera punkter i den oförbrända zonen eller endgasen som den också kallas. Denna självantändning kommer att snabbt frigöra värme något som leder till att man får en lokal tryckökning i punkten där självantändning skett. Lokala tryckökningar som sedan leder till att shockvågor bildas. Det är ljudet som dessa shockvågor skapar som ger det knackande ljudet och som också kan ställa till stor skada om de är tillräckligt kraftiga och pågår under längre tid."

-SaabJohan


Taget från saabturboclub

Kortfattat = för tidig tändning orsakar för höga cylindertryck som gör att oförbränt bränsle självantänder.
Senast redigerat av WurstingErik (7 februari 2018)


291 Inlägg
8 februari 2018
Trådstartare
#3
WurstingErik skrev:
"En ottomotor arbetar med en homogen bränsle/luft blandning, dvs bränsle blandas med luft och fördelas jämnt i motorns cylinder. Under kompressionen förångas bränslet och man får en brännbar gas i förbränningsrummet. Strax före övre dödläge så avger tändstiftet en gnista och efter en viss fördröjning så börjar en laminär flamma att breda ut sig med start vid tändstiftet. Den laminära flamman breder ut sig med relativt långsam hastighet och kommer pga förhållandena i cylindern sedan att övergå till en turbulent flamma som rör sig mycket snabbare. När gasen i cylindern brinner så avges värme och man kan säga att det finns två zoner i förbränningsrummet när blandningen brinner. Vi har den brända och den oförbrända zonen vilka separeras av flamfronten. Båda zoner har samma tryck, men temperaturen är mycket högre i den brända zonen där gasens densitet också är lägre. Då trycket i den icke brända zonen ökar lika mycket som i den brända så kommer blandningen där att komprimeras varvid gasen i den brända zonen expanderar; det är därför flamfronten övergår till att bli turbulent. När den oförbrända zonen komprimeras av den tryckökning förbränningen orsakar så kommer dock också temperaturen i den oförbrända zonen öka. Den höga temperaturen orsakar så kallade pre-flame reaktioner. Dessa bryter ned bränslets molekyler och bildar nya ämnen. Vissa av de nya ämnen är mer lättantändliga än bränslet i sig och vid tillräcklig temperatur så kommer de att självantända. Man får då en självantändning i en eller flera punkter i den oförbrända zonen eller endgasen som den också kallas. Denna självantändning kommer att snabbt frigöra värme något som leder till att man får en lokal tryckökning i punkten där självantändning skett. Lokala tryckökningar som sedan leder till att shockvågor bildas. Det är ljudet som dessa shockvågor skapar som ger det knackande ljudet och som också kan ställa till stor skada om de är tillräckligt kraftiga och pågår under längre tid."

-SaabJohan


Taget från saabturboclub

Kortfattat = för tidig tändning orsakar för höga cylindertryck som gör att oförbränt bränsle självantänder.

Tack för bra svar men jag förstår fortfarande inte varför tidig tändning orsakar höga tryck i cylindern?

264 Inlägg
8 februari 2018
#4
för tidig förbränning = kolven hinner inte undan = trycket har ingenstans att ta vägen om det inte får trycka ner kolven i cylindern = hemska cylindertryck.


196 Inlägg
8 februari 2018
#5
Förtändning uppstår när bränsleblandningen i motorns cylinder antänds för tidigt och kolven ej har fullbordat sitt kompressionsslag. Detta medför att bränslet och luftblandningen tänds och skjuts tillbaka mot kolven, eftersom den fortfarande försöker komprimera bränslet och luftblandningen. Tändning som är för långt framskriden kommer att antända bränsle- och luftblandningen för tidigt och kommer att orsaka förtändning.


7 454 Inlägg
9 februari 2018
#6
Miniblock skrev:
Förtändning uppstår när bränsleblandningen i motorns cylinder antänds för tidigt och kolven ej har fullbordat sitt kompressionsslag. Detta medför att bränslet och luftblandningen tänds och skjuts tillbaka mot kolven, eftersom den fortfarande försöker komprimera bränslet och luftblandningen. Tändning som är för långt framskriden kommer att antända bränsle- och luftblandningen för tidigt och kommer att orsaka förtändning.

Ackackack, minns den ljuva tiden då man på en del motorfordon kunde reglera förtändning manuellt.
Mercedes 170 hade ett litet vred på instrumentpanelen.
Indian och HD hade "tändningen" i vänstra vridhantaget.

321 Inlägg
12 februari 2018
#7
Som vidare svar på frågan,

Man kan inte heller ha för sen antändningen då avgastempen kommer sticka iväg. Det gäller att balansera tändningen så det inte spikar och inte bränner sönder ventilerna/sätena. Det är därför man får ut mer effekt på etanol då man kan köra mer förtändning pga av oktanhalten och att förbränningen även kyls ner snabbare i utblåstakten.

EViLution!


Sök