Angående lönen.
Att vissa lärare kan tjäna 40k är väl helt okej, men sen stiger inte lönen, i princip inget alls. Vissa ämnen kommer aldrig någonsin upp i de lönerna. Det är typ bara natur / matte samt svenska/engelska kombinationen.
Det finns fler faktorer till yrket som folk inte tänker på. 50h veckor, du får ingen ob, alltid jour, alltid tillgänglig. Du förväntas alltid bete dig väl (tänk dig din lärare ute på krogen, stup full och så kommer några av dina elever?, kan bli kaos)... Svårt att göra karriär.
Ringer föräldrar, ska du svara. Oavsett tid i princip.
Du är inte bara lärare, förebild, psykolog, ja, you name it...
Får du en klass med mycket problem, otur. Du får inte mer timmar eller betalt. Du ska fortfarande göra samma jobb.
Nationella proven? God damn, vi snackar 90 elever, som gör flera prov samtidigt, som du ska rätta, samtidigt som de har andra uppgifter. Du får fortfarande inte mer tid eller betalt
Misslyckas elever? Ditt fel. Spelar ingen roll om de inte försöker.
Jag har träffat föräldrar som anser att det är mitt ansvar att uppfostra barnen.
Det går att argumentera, men läraryrket är ett av våra (enligt mig viktigaste) yrket i samhället. Alla har en lärare de kommer ihåg som förändrade deras liv. Inga lärare = inga poliser, läkare, ssk etc
Det finns en anledning 5ill att läraryrket är ett av de som mest går in i väggen. Det är otroligt otacksamt, stressigt arbete. Föräldrar som ifrågasätter allt du gör. Elever. Ledning. Samhället. Nästan alla tror de kan bli bra lärare, eftersom det kan språket.... Men i min klass, försvann 15 första terminen. Nu är vi 8 av 30. För de klarade inte av pressen.
Ni skulle bara veta hur ofta jag får höra "vad betyder x?" så svarar jag, ingen aning.
Seriöst? Är du inte lärare? Fy fan vad lata ni är. Trodde du hade gått 5 år på högskolan.
Bitch, det finns över en miljon ord.
Hela ditt arbetssätt kan förändras över någon månad. Ny läroplan, bom. Lär dig den på 2 dagar.
Du måste konstant kolla dig över axeln. Du har nästan inga rättigheter. Jag som man, skulle ett bar tjejer säga att jag tog på dem, för att jag gav dem F.
Hej då min karriär. Hej då 5 år av studier och 450k lån..
Tjena pedofil stämpeln.
Även om bevis kommer fram till att jag inte gjorde något.
Men som sagt, beroende på vilka ämnen du har, kan du få en dräglig ingångslön. Vissa, får det svårt. Men lönen ökar med väldigt lite, och med tanken på hur viktigt yrket är, är det en pinsamt dålig lön. Även om jag kan få 40k I lön. Så har jag studerat mer än en läkare (jag kommer studerat cirka 450hp när jag är klar) .. Som kommer få högre lön, status och rättigheter i samhället.
Eller andra yrken som studerar 180hp och får mer.
Men det är en diskussion som bör vara på ett annat forum. Finns flera viktiga yrken som får pisslön. Speciellt de viktigaste för samhället.
Sitter på mobilen så jävligt rörig text.
Jag fick inte bilen :p långt ifrån mig så och behöver ju någon polare som åker med. Så mitt sökande fortsätter.