4033
Sök

Öka styrkan i halvljuset

45 Inlägg
23 februari 2018
Trådstartare
#1
Jag tänkte mig på att koppla halogen H7 halvljuset via relä, precis som med extraljus eller alternativt med biltemas nyinkomna förstärkningssats. På bilderna ser den ut att passa H4 men har inte varit i butik ännu, kanske går den att modifiera? Kanske går det även se hur tjocka kablarna är men det brukar inte stå mycket på deras grejer.
Ser liknande ut som deras äldre modell.  Eller så använder jag 2.5mm kablar och deras dubbelrelä med säkring och en säkring vid batteriet. Är deras reläer att rekommendera?
Angående säkringen så har jag en ledramp som inte är säkrat efter batteriet men har egen säkring, relät är ganska nära batteriet. Är det viktigt och varför skall det säkras även vid batteriet isåfall?
Jag undrar också om att lödning av billiga kabelskor är en bra lösning.  Blir lite konstig färg runt lödningen, måste jag  ha speciella för det?

Mvh Attila

7 438 Inlägg
23 februari 2018
#2
Jag har på flera bilar reducerat spänningsfallet till strålkastarna medelst relä och grövre elledningar.
Senaste gången, något drygt år sedan, uppmätte jag strax över 10 volt i kontaktstycket för H4-lampan.
Efter modifiering enligt ovan höjdes spänningen med cirka 2 volt.
2 volt är mycket i procent av 10 volt.
Ljusutbytet lär avta med kvadraten på spänningsförlusten.
Största "spänningsvinsten" tror jag åstadkoms eftersom ljusomkopplaren endast tjänade som förmedlare av manöver-/styrströmmen till reläna.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 februari 2018
#3
Hatthylla skrev:
Jag tänkte mig på att koppla halogen H7 halvljuset via relä, precis som med extraljus eller alternativt med biltemas nyinkomna förstärkningssats. På bilderna ser den ut att passa H4 men har inte varit i butik ännu, kanske går den att modifiera? Kanske går det även se hur tjocka kablarna är men det brukar inte stå mycket på deras grejer.
Ser liknande ut som deras äldre modell.  Eller så använder jag 2.5mm kablar och deras dubbelrelä med säkring och en säkring vid batteriet. Är deras reläer att rekommendera?
Angående säkringen så har jag en ledramp som inte är säkrat efter batteriet men har egen säkring, relät är ganska nära batteriet. Är det viktigt och varför skall det säkras även vid batteriet isåfall?
Jag undrar också om att lödning av billiga kabelskor är en bra lösning.  Blir lite konstig färg runt lödningen, måste jag  ha speciella för det?

Mvh Attila

Om deras relä är att rekommendera...ptja, jag har använt "mängder" med Biltemarelä, och det fungerar fortfarande på de bilar jag har möjlighet att kontrollera det på.

Att du ska ha säkringen nära batteriet ger i sin tur för att du ska får minimalt med kabel som är osäkrad.
Har du 2m kabel innan säkring, så har du ju också per automatik, 2m kabel som är osäkrad. Kontra om du har 20cm innan säkringen placeras ex.vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
23 februari 2018
Trådstartare
#4
Vad bra. Ganska illa om båda halvljuset skulle lägga av. Är relät dubbelt så antar jag det är separerat och hyfsat säkert?
Relät till rampen är knappt 30 cm ifrån batteriet, borde vara ok.

Nu är det inte 2 volts spänningsfall men då ljusstyrkan bara ökar med höjd spänning och inte med någon superlampa, så tycker jag det är värt det. Med longlife lampa borde livslängden vara bra eller bättre än  philips xtreme vision jag har nu. Provat 4 olika lampor från biltema till xtreme och märker ingen skillnad. På min saab 9-5a var det stor skillnad, nu har jag en Toyota Avensis.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 februari 2018
#5
Hatthylla skrev:
Vad bra. Ganska illa om båda halvljuset skulle lägga av. Är relät dubbelt så antar jag det är separerat och hyfsat säkert?
Relät till rampen är knappt 30 cm ifrån batteriet, borde vara ok.

Nu är det inte 2 volts spänningsfall men då ljusstyrkan bara ökar med höjd spänning och inte med någon superlampa, så tycker jag det är värt det. Med longlife lampa borde livslängden vara bra eller bättre än  philips xtreme vision jag har nu. Provat 4 olika lampor från biltema till xtreme och märker ingen skillnad. På min saab 9-5a var det stor skillnad, nu har jag en Toyota Avensis.

Gillar inte Philips' lampor. Mest för att de håller, i förhållande till andra "premium"/"high output"-lampor, rent värdelöst kort stund.

Satte Philips Xtreme Någon Variant i min mors seat arosa...kunde kvittat, gav inget. Satte tillbaka de vanliga lamporna. Nästa steg var just att byta ut kablaget, gav en ordentlig skillnad även med de "vanliga" lamporna. Men, när Philipslamporna åkte i blev det än bättre.

Men, som sagt, de höll därefter bara någon månad. Däremot har de Osram NBU+ som sitter i nu, hållit i iaf 1-1½ år.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Hatthylla skrev:
Vad bra. Ganska illa om båda halvljuset skulle lägga av. Är relät dubbelt så antar jag det är separerat och hyfsat säkert?
Relät till rampen är knappt 30 cm ifrån batteriet, borde vara ok.

Nu är det inte 2 volts spänningsfall men då ljusstyrkan bara ökar med höjd spänning och inte med någon superlampa, så tycker jag det är värt det. Med longlife lampa borde livslängden vara bra eller bättre än  philips xtreme vision jag har nu. Provat 4 olika lampor från biltema till xtreme och märker ingen skillnad. På min saab 9-5a var det stor skillnad, nu har jag en Toyota Avensis.

Gillar inte Philips' lampor. Mest för att de håller, i förhållande till andra "premium"/"high output"-lampor, rent värdelöst kort stund.

Satte Philips Xtreme Någon Variant i min mors seat arosa...kunde kvittat, gav inget. Satte tillbaka de vanliga lamporna. Nästa steg var just att byta ut kablaget, gav en ordentlig skillnad även med de "vanliga" lamporna. Men, när Philipslamporna åkte i blev det än bättre.

Men, som sagt, de höll därefter bara någon månad. Däremot har de Osram NBU+ som sitter i nu, hållit i iaf 1-1½ år.

Ett år låter riktigt bra med höjd spänning! Vet att H7 NBU kan slockna efter några månader med original spänning, och att philips xtreme är generellt lite bättre där. Men det är ofta olika från fall till fall.

Nu löder jag på ett relä och kablar och får idéer om att koppla så att det går sätta igång förstärkningen med en knapp i kupén! Grymmaste idén på år. :-) Vad skulle behövas och hur skulle det gå till?  Ett slags relä från nuvarande relä till lampan?


Sök