Hej, har haft problem med en balansaxelkedja på min Saab 9-5 Aero, och eftersom motorn ändå är i tvivelaktigt skick så bestämde jag mig att ta bort balansaxelkedjan.
Denna procedur går att anända på samtliga b2x4/b2x5 maskiner Saab tillverkat. Men som sagt är det mest fördelaktigt på T5 motorer och möjligtvis T7 motorer med 2.0L volym. På 2.3L T7 endast i nödfall då det finns en del nackdelar.
Så här mycket ser man med oljesumpen av
Förstoring
Min kedja var i så dåligt skick att det räckte med ett knack med huggmejsel på ena sidan bredvid niten och ett till andra sidan(den mot bröstkåpan) så delade sig den.
Illustrering(Markerat med rött där jag slog med huggmejsel):
Tar inget ansvar för folk som slår hål på bröskåpan in till oljepumpen eller förstörd vevaxel, använd eget vett och uppskattning av styrka som behövs.
Sen förankrade jag kedjan med en bit tråd så att jag inte skulle förlora den upp i motorn och drog ut den på sidan längst mot torpedväggen
Erfareheter efter proceduren:
-Tystare motor
-"Varvvilligare"
-God nattsömn
-Chans att kolla att det inte finns oljesludge, och rengöra silen
Negativt:
-Risk för oljetrycksproblem iom slitna balansaxellager(inget jag upplevt och väldigt få fall raporterade)
-"kraftiga" Vibrationer över 4300rpm
-Lite förlorad "premiumkänsla"
Slutsats: inte att rekommendera utan anledning(som i mitt fall, kedja som nästan var av)
Hoppas någon fann detta hjälpsamt!