3178
Sök

Kokande gamla V8-or?

245 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#41
Frågar er här, då några tycks syssla med gamla V8-or. När man pratar om gamla förgasare så läser man ofta om 2bbl eller 4bbl. Vad står bbl för? Antar att det menas 2 portsförgasare och 4 portsförgasare? Om man väljer att köra med 4bbl, måste inte insuget då bytas ut?

Evildan
24 mars 2018
#42
Classicern skrev:
Frågar er här, då några tycks syssla med gamla V8-or. När man pratar om gamla förgasare så läser man ofta om 2bbl eller 4bbl. Vad står bbl för? Antar att det menas 2 portsförgasare och 4 portsförgasare? Om man väljer att köra med 4bbl, måste inte insuget då bytas ut?

Det stämmer.
bbl står för Brazilian butt lift .
Skämt åsido så kommer bbl från ordet barrel då insugsportarna i förgasaren är formade som sådana.
Ett tvåportsinsug fungerar inte med en fyrportsförgasare och vice versa. Även om det finns mängder med adapters på marknaden för montera en fyrportare på ett tvåportsinsug blir det ändå inte riktigt bra då luftflödet blir otillräckligt för att kunna utnyttja den större förgasaren. Har provat detta för länge sedan mot bättre vetande på en Ford 400cui Cleveland och det blev inte bra. Brölade mestadels. En ny Holly 2port 500 blev ypperligt.

Om du kikar på några förgasare av dom olika typerna i någon onlinekatalog blir det uppenbart för dig varför. Sedan finns det olika hålbilder exempelvis spread bore som har en vidare hålbild.
Tänka sig, jag kan lite även om gamla US-pråmar och förgasare trots att jag kör Prius.
https://im-01.gifer.com/8bAw.gif
Senast redigerat av Evildan (24 mars 2018)

145 Inlägg
24 mars 2018
#43
Står helt riktigt för 2 och 4 portare. BBL är någon gammal förkortning för någon typ av "barrel"-enhet som jänkarna hade.  Ja, insuget måste bytas om du byter från 2 till 4 ports gasare.
Senast redigerat av Znixer (24 mars 2018)

245 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#44
Och 3 stycken tvåportsförgasare är six-pack? Som Roadrunnern hade. :-)
Insuget ser ut såhär:
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/2475/10002/-1

Häftigt :-)
Senast redigerat av Classicern (24 mars 2018)

Evildan
24 mars 2018
#45
Classicern skrev:
Och 3 stycken tvåportsförgasare är six-pack? Som Roadrunnern hade. :-)
Insuget ser ut såhär:
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/2475/10002/-1

Häftigt :-)

Det var en Holly 350 och två 500 på ett edelbrockinsug.
Finns andra "six-pack" än just Mopars även om det i regel är Mopar man refererar till med den benämningen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
24 mars 2018
#46
Evildan skrev:
Classicern skrev:
Frågar er här, då några tycks syssla med gamla V8-or. När man pratar om gamla förgasare så läser man ofta om 2bbl eller 4bbl. Vad står bbl för? Antar att det menas 2 portsförgasare och 4 portsförgasare? Om man väljer att köra med 4bbl, måste inte insuget då bytas ut?

Det stämmer.
bbl står för Brazilian butt lift .
Skämt åsido så kommer bbl från ordet barrel då insugsportarna i förgasaren är formade som sådana.
Ett tvåportsinsug fungerar inte med en fyrportsförgasare och vice versa. Även om det finns mängder med adapters på marknaden för montera en fyrportare på ett tvåportsinsug blir det ändå inte riktigt bra då luftflödet blir otillräckligt för att kunna utnyttja den större förgasaren. Har provat detta för länge sedan mot bättre vetande på en Ford 400cui Cleveland och det blev inte bra. Brölade mestadels. En ny Holly 2port 500 blev ypperligt.

Om du kikar på några förgasare av dom olika typerna i någon onlinekatalog blir det uppenbart för dig varför. Sedan finns det olika hålbilder exempelvis spread bore som har en vidare hålbild.
Tänka sig, jag kan lite även om gamla US-pråmar och förgasare trots att jag kör Prius.
https://im-01.gifer.com/8bAw.gif

Haha!! Nånting borde väl sitta kvar. smile
Det var länge sedan man körde med nån gammal "Rockorkester" på nån GM-bil. Den sista var väl en 70-tals Pontiac. Nu är det bara TBI och TPI.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
24 mars 2018
#47
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Classicern skrev:
Frågar er här, då några tycks syssla med gamla V8-or. När man pratar om gamla förgasare så läser man ofta om 2bbl eller 4bbl. Vad står bbl för? Antar att det menas 2 portsförgasare och 4 portsförgasare? Om man väljer att köra med 4bbl, måste inte insuget då bytas ut?

Det stämmer.
bbl står för Brazilian butt lift .
Skämt åsido så kommer bbl från ordet barrel då insugsportarna i förgasaren är formade som sådana.
Ett tvåportsinsug fungerar inte med en fyrportsförgasare och vice versa. Även om det finns mängder med adapters på marknaden för montera en fyrportare på ett tvåportsinsug blir det ändå inte riktigt bra då luftflödet blir otillräckligt för att kunna utnyttja den större förgasaren. Har provat detta för länge sedan mot bättre vetande på en Ford 400cui Cleveland och det blev inte bra. Brölade mestadels. En ny Holly 2port 500 blev ypperligt.

Om du kikar på några förgasare av dom olika typerna i någon onlinekatalog blir det uppenbart för dig varför. Sedan finns det olika hålbilder exempelvis spread bore som har en vidare hålbild.
Tänka sig, jag kan lite även om gamla US-pråmar och förgasare trots att jag kör Prius.
https://im-01.gifer.com/8bAw.gif

Haha!! Nånting borde väl sitta kvar. smile
Det var länge sedan man körde med nån gammal "Rockorkester" på nån GM-bil. Den sista var väl en 70-tals Pontiac. Nu är det bara TBI och TPI.

/Benny

Oh fyy för dom glappande förgasarna.  Satt en bonnslut sådan på min 350SB i en -81 Van Nomad jag ägde. Den blev bättre när jag med hjälp av en hink vaselin och en större mängd våld smet dit en 427BB.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
24 mars 2018
#48
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

Det stämmer.
bbl står för Brazilian butt lift .
Skämt åsido så kommer bbl från ordet barrel då insugsportarna i förgasaren är formade som sådana.
Ett tvåportsinsug fungerar inte med en fyrportsförgasare och vice versa. Även om det finns mängder med adapters på marknaden för montera en fyrportare på ett tvåportsinsug blir det ändå inte riktigt bra då luftflödet blir otillräckligt för att kunna utnyttja den större förgasaren. Har provat detta för länge sedan mot bättre vetande på en Ford 400cui Cleveland och det blev inte bra. Brölade mestadels. En ny Holly 2port 500 blev ypperligt.

Om du kikar på några förgasare av dom olika typerna i någon onlinekatalog blir det uppenbart för dig varför. Sedan finns det olika hålbilder exempelvis spread bore som har en vidare hålbild.
Tänka sig, jag kan lite även om gamla US-pråmar och förgasare trots att jag kör Prius.
https://im-01.gifer.com/8bAw.gif

Haha!! Nånting borde väl sitta kvar. smile
Det var länge sedan man körde med nån gammal "Rockorkester" på nån GM-bil. Den sista var väl en 70-tals Pontiac. Nu är det bara TBI och TPI.

/Benny

Oh fyy för dom glappande förgasarna.  Satt en bonnslut sådan på min 350SB i en -81 Van Nomad jag ägde. Den blev bättre när jag med hjälp av en hink vaselin och en större mängd våld smet dit en 427BB.

På min Pontiac 71:a med 455BB satt det en 4bbl Quadrajet. Fick för mig att åka ekonomiskt så det blev en ekonomiförgasare från Holley. Bilfan drog ju dubbelt med soppa så den slitna Quadrajeten åkte på igen!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök