3380
Sök

Volvo 244 -78 renovering och turbokonvertering med registreringsbesiktning

Tanken var en dailydriver, men efter bara ett par dagar insåg jag att den kunde bli så mycket mer. Nu har projektet spårat helt och jag har passerat budgeten som var tänkt för den här bilen med en ganska bra bit.

The Bear
8 704 Visningar
Uppdaterades senast 28 mars 2018
The Bear
293 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#1
Här är bild på bilen bara några dagar efter hämtning,
Bilen på bild hade från början:
B21A förgasare
530 topp
Månen 7 kam
4-petad låda
gultonade runda lysen
kapade fjädrar fram, vilket resulterat i skavda fjäderskålar

Bilen hade ett ganska nice stuk, tanken var en dailydriver men då det var budgetpillat överallt så var det inget för mig.
Det första och största problemet var väl att det tamejfasen inte gick att få bilen att gå vettigt,
Så redan där började jag fundera på vad man skulle hitta på.

Efter lite fundering och letande så fick jag för mig att lägga ner en B230F motor tillsammans med en M47 låda i bilen, men redan där spårade det hela "lite"...

Motor B230F
Låda M47
LH 2.4 (dvs båda torpedplåtarna ink. rattstång, pedaler, tändningslås osv)
Framaxelbalk, stötdämpare, styrservo, länkarmar
Bakaxel, med länkarmar, stag och stötdämpare
Kardanaxel
Elektrisksoppapump
Tank + tankarmatur från en insprutare
värmepaket
vindrutespolare från v70ll (måste dock hitta ett par med vinklingsbara munstycken då sprayen tar för lågt)

Allt från den vita 245'an sitter numera i den blåa, kort sagt kan man säga att jag gjort ett karossbyte.

Intressant fakta om min bil: Den är alltså en 78.. Men redan förberedd för elektronisk bränslepump? Var löjligt att koppla den som sitter under baksätet, fanns jord dragen redan till och med.

Det som är gjort hittils:
Uppdatering:
Motor B230FK
Låda M47
Guldbox 219
Bränslebox 962 har jag för mig.

Här kommer bildserien från uppdrag insprutningskonvertering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-d826999f1d9a24f95335c2ce79bcf4cb.jpg

Donatorbil nr.1
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-6b07694300b28246304d40385d9ce9e0.jpg

Donator nr.1 töms på allt jag är ute efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-19be417b27d990460a05beb718bd7148.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-448cc2cfe686a80ad4565c595928394e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-dd9493a678fcef0774678affa46b7bf4.jpg

Objektet blir rensat
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-9d1fa736d5cece79658b4aa99064ab30.jpg

Blev rätt hög i fram även med kapade fjädrar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-5a82b2e059fc1fc427e62879fcbc48e8.jpg

Motorn har hittat ner i utrymmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-a0907e988fa188bf2a112fed1b8a65ad.jpg

Lite kabeldragning blev det allt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-2047b423803a1d6f81ce342e2c172dc8.jpg

Baksäte är bra till mer än att sitta i tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-39e2f77bc79cd6c3e4eea53f8877bb8a.jpg

Kabeldragning till dödagar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-d6a89325ce784729d64852d7416164ef.jpg

Donatorbil nr.2 detta pga jag hade sönder tankarmaturen från den vita, snabbaste och enklaste lösningen OCH billigaste blev att hämta en till donator insprutare då hela bilen kostade mig 100kr tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-fed901efb9f1f633ec5974191eae8818.jpg

SELFIETIME, skitigt blir det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-6d8ef747c8608cfd9451f2265f3e1e3b.jpg

Här har jag monterat de nyare stötfångarna, man ser även det vita liket i bakgrunden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-3650fb5d8beb1110afce3b9ddf3d01bb.jpg

Här hade jag kommit så långt att den kördes dagligen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-5c2b40980fb230d207e75df4583b86f3.jpg

Sen fick jag inbrott i bilen...
Vilket resulterade att att orken att hålla på med den dödades.. och bilen blev ståendes på jobbet i flera månader.. endast startad för att flyttas in och ut på jobbet, det är bra för en motor har jag hört.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-5890cb65c785dec8842a7ef083e4d960.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-39465b66192b50f1440ef03f85c652e8.jpg


MEN! Nu i andan av det nya året, tog jag tag i att fixa rutan.. 500-nånting på volvo. Hade legat sen -94 big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-07f28d464686f33d877c76ee66e412bf.jpg
Senast redigerat av sotar (28 mars 2018)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#2
Nu har det ju dock blivit så att i helgen som var, så har jag börjat med nästa steg i denna galna process. Motorbyte Nr.2! efter knappt 6 månader med nuvarande motor..

Donatorbil nr.3
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-9ed303dfb0d5347f973c65bd5d84ac5e.jpg

Bort med lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-cf78e63bc627a165dff8493b85bc2e15.jpg

Ur med motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-59ebcc61e8ed485281049743565bd3e4.jpg

Upp på stativ
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-afcb77cab78fe5d243e8e30f3d478f41.jpg

Halft nedplockad
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-164125761acfe8a531aeaec937b192e1.jpg

Blir en del nytt på den
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-50e1ad06288b79c18f2894ef9141d3c2.jpg

Ihopsatt igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-7adfe7f7415029f6e927dbc26dbc7573.jpg

Dags att åka ner i bilen igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-245d868c5b6c0f82e6d1c52c360cd6b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-2dbd4571a46352e89bf7ce004d67fe22.jpg

Detta var det jag hade tid till i helgen som var, åkte dock på storförkylning på lördagen så Söndagen var inte rolig alls.
Nu till helgen blir det att se om den startar igen big_smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
10 februari 2018
Trådstartare
#3
Sådär! Ikväll blev det några timmar med 244'an.. Flyttat luftmassemätarns kontakt till rätt sida för turbo samt skarvat in 940 spridarmotstånd, imorgon är det tänk att jag ska hinna sätta ihop motorrummet så mycket som möjligt för att kanske hinna med en uppstart imorgon.
Men vi får se, svärfar har fyllt år så det blir familjemiddag imorgonkväll.

Förövrigt behöver LMM kabeln inte förlängas och kan dras ordentligt bakom fjädertornet utan konstigheter och ändå ha massor av längd kvar, OM man öppnar kabelhärvan och tar ur kablarna där dem naturligt kan gå bakom fjädertornet.


EL=döden
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-316380b0d838122ecc2ada8346cf0946.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-f86f2b86d5dd820c88868e46a23a1506.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-2a3b663c8243bc72760ed8da2f03efb3.jpg

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

139 Inlägg
10 februari 2018
#4
Kul projekt! smile
Följer!

Har du någon bild på hur du skarvade in spridarmotstånden? yikes Jag gör ett liknande projekt nämligen tongue

The Bear
293 Inlägg
10 februari 2018
Trådstartare
#5
Oggejay skrev:
Kul projekt! smile
Följer!

Har du någon bild på hur du skarvade in spridarmotstånden? yikes Jag gör ett liknande projekt nämligen tongue

Det uppskattas 😁
Tyvärr missade jag att fota just den skarvningen, men sprätta härvan från spridarna tills de går ihop till en kabel, där skarvar du på motståndets 4 kablar till spridarna och sen den tjocka kabeln till boxen.
Den tjocka kabeln delar sig från boxen till 4 mindre som går till spridarna.
Bästa förklaringen i can do i guess

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
10 februari 2018
Trådstartare
#6
Idag hände lite till, börjat plocka ihop inför en provstart, dock så blev det familjemiddag då svärfar gått och blivit ett år äldre.
Kollade lite passform ang. intercooler och sådär, insåg att jag måste plocka fram dremeln och fixa lite mer plats åt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-b3b082e58013bc6e058b9f6327e929ba.jpg

Sen fick hästen lite uppmärksamhet sådär på kvällskvisten också tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-591c3a11b970c05d0756043583f87189.jpg

Imorgon ger jag mig inte förrän det blir en uppstart, så imorgon hoppas vi på framgångar och inga motgångar.. Men det säger ju sig självt hur det kommer bli.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
14 februari 2018
Trådstartare
#7
Så, den blev relativt ihopplockad i Söndags.. Tillräckligt för att prova starta den.. dock så blev det inget av.. då huvudrelät, bränslepumpsrelät, radioavstörningsrelät (Kärt barn har många namn) fick för sig att efter 28år ge upp.
Var in på Volvo och hämtade ett nytt i Måndags, och då startade den direkt big_smile
Vet att den går som en påse nötter men jag har både satt tändkablar fel, ingen lambdasond ipluggad, vakuumläck lite överallt men den lever åtminstone. Där nöjde jag mig.
Idag måttade jag så gott jag kunde och kapade downpipen från 940 för att sedan försöka med en inpassning, gick relativt bra.
Var ner på volvo igen, fick den ihoploppad så imorgon ska den provmonteras för att se så jag fått vinkel och frigång rätt. (dock inga bilder från idag, men jag fixar bilder på morgondagens arbete big_smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-3d69ffc087f90673e78917eb3e3416cb.jpg

Jag vet att kapningen blev skit, men jag har ett ganska pressat schema med att få den att rulla så jag kan regbesikta den och börja med det riktigt roliga arbetet wink Fixar en ny frontplåt och intercooler bättre lämpad efter regbesiktningen, men allt måste vara så original som möjligt inför den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-6b981880ffc7069bc2f722b971f71988.jpg

Av någon anledning funkar det inte att länka till videoklippet här på garaget, men här är videon på uppstart nr.1
https://youtu.be/aK_Q1CmsOBI
Senast redigerat av sotar (14 februari 2018)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

122 Inlägg
15 februari 2018
#8
vad är det för fälgar du har på den? smile

The Bear
293 Inlägg
16 februari 2018
Trådstartare
#9
LubbaFellman skrev:
vad är det för fälgar du har på den? smile

Vet tyvärr inte, fick dem av en polare, är något som ska säljas, sitter bara på bilen för att ha hjul på den tills jag fixat de fälgarna jag vill ha.. Men en annan polare håller hårt i sina Eiker-fälgar -_-

Igår åkte jag några svängar fram & tillbaka till volvo och fick downpipen svetsad, nu sitter den där, med helt okej frigång och riktning, ganska nöjd med tanke på att jag inte har möjlighet att svetsa själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-87461d41b7feaae1e71c6acbf3a32548.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-18b358877967e5c1cb5e40f913ecb7c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-53f0f30192ad448f0a44c28939c12725.jpg

ikväll ska jag förmodligen åka ner till bilen och försöka ta reda på om bränsleboxen är bränd.. tur man har polare wink

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
17 februari 2018
Trådstartare
#10
Skriftlig uppdatering:
Bränsleboxen jag tog ur den fungerande 940 har på ett eller annat sätt gått sönder.
Polaren hade en likadan liggandes, så förmodligen på Söndag eller imorgon om jag inte har något bättre för mig blir det att prova den.
Fungerar det inte med den nya boxen så har jag ett inte speciellt roligt felsökande framför mig.. För då sitter problemet någonstans i motorhärvan, något jag missat eller gjort fel.. Kan inte tänka mig något jag skulle glömt eller gjort galet då jag lusläst både 940 elschemat och 240 för att löda ihop och modda det som behövdes.. vilket gör det hela ännu roligare.
MEN, det är "worst case scenario", så vi hoppas på att den startar och går fin fint nu med nya boxen! smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
26 februari 2018
Trådstartare
#11
Det har varit lite mycket sen senast, strulande försäkringar, strulande grannar, dåligt med sömn osv.. Men i Lördags så fortsatte jag lite iallafall..
Det som gjordes var:
Montera elfläkten från biltema med fästen (skräp) men får duga för reg.bes.
skruvade åt alla vattenslangar
lindade downpipen, dock för nära flänsen så kan inte dra åt bultarna ordentligt, så måste linda om den.
monterade insugsrör med luftfilter och LMM, dock biltema filter, dock endast där för att få bilen att lira, blir ett som garanterat inte innehåller någon olja sen när bilen går.

dock slutade det hela med att vattenröret till vattenpumpen var skadat så allt vatten läckte ut där när jag skulle fylla upp den och varmköra den för första gången sen motorn satt i 940.
Hade ingen ny oring eller packning till vattenpumpen, så därav hade jag en "skruv lös? XD" i helgen..

Idag fick jag däremot ny packning och o-ringar, men pga dåligt med sömn natten mot idag så blev  det inget skruva efter jobbet.
Imorgon har jag tvättstuga så då händer inget heller sad men på Onsdag siktar jag på varmkörning för att se så allt är tätt och elfläkten funkar som den ska big_smile
Även får jag reda på då om den går något bättre.. haft felkod på "Luftmassemätar signal felaktig".
Kablaget har jag sett över, va inga fina stift i kontakten så kan ha varit dålig kontakt, men det är åtgärdat, får se om det blir någon förbättring annars får jag prova med en annan LMM helt enkelt.

Har även fixat batterikabel för att flytta bak batteriet då jag kommit fram till enklaste och bästa lösningen med de tryckrör jag har och att jag måste få dit en kolkanister blir att ta bort batterihyllan och sätta kanistern där, samt att tryckrören då går fritt.
Ska skaffa toppansluten intercooler senare, men då bilen jag skrotade hade AC så satt anslutningarna på mitten vilket tar onödig plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-d1b1a9b275360c8699d73b48ed6a1968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-48015c64da2d7e4d982df68220606559.jpg

VI SES PÅ ONSDAG, förhoppningsvis wink

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
#12
Nu har det hänt litegranna, inte mycket, men försöker göra lite så ofta som möjligt.
Har lackat hållaren till kylarvätskebehållaren, kolkanistern, hållaren till spolarpumparna och hållaren till servobehållaren, monterat 2 av dessa 4 saker, även kört jungfruturen med bilen, går riktigt okej just nu.
Dock lyser motorlampan, troligtvis pga Vikingchipet, bilen går antingen snålt eller fett på tomgång enligt felkod.
Försöker få tag i ett original bränslechip för att se om problemet blir åtgärdat.
Även fixat slang till vevhusventilationen mellan fällan och insugsröret.
Samt köpt biltemas spolarvätskebehållare då jag hade glömt att jag måste ha en sådan för besiktningen.. blev kanonbra montering big_smile
Är jättemissnöjd med kabeldragningarna, men det är inte prio just nu tyvärr.
När det ska snyggas till när allt är klart i motorrummet, så ska all kabel dras i robotslang och monteras så att det ser mer städat ut.

Planerna för helgen är att fixa ett avgassystem, försöker få tag i ett original 940 turbosystem, alternativt får jag lappa ihop skräpet jag har.
Vill också byta till en intercooler som har anslutningarna i toppen då det är för trångt vid batteriet, har ångrat mig angående bakflyttningen av batteriet, hittar hellre en ic med toppmonterade anslutningar för att batteriet ska få mer plats.

Här kommer också 3 bilder på det som är gjort,
ha det bra! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-c9a8a847af076b657f0d225e3301c6d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-7993e9fb918a79022b3613c37a072345.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-cde3b8c24a3c19068c0845a1135a35bf.jpg
Senast redigerat av sotar (10 mars 2018)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
17 mars 2018
#13
Ser bra ut. Följer självklart smile


The Bear
293 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#14
Tack Turbonova :-D du är typ den andra som skriver i tråden, varit lite dött här, men jag jobbar på! :-D

Skriftlig update:
En vecka senare än planerat så har nu både en intercooler som har toppmonterade anslutningar, avgassystem och instrumenthuset blivit fixat :-D
Instrumenthuset har fått sig en varvmätare och mätarställningen nerskruvad till 0, då det är en rolig grej att se hur långt man själv kör bilen sen när den rullar.
Hittade ett begagnat avgassystem komplett till 940 turbo, dock så funkade det inte på 240, inte särskilt oväntat men hade hoppats på lite mindre modifikationer bara.
Därför används nu bara dp, kat och en liten rörstump från 940 systemet, framför bakaxeln och bakåt är det 240 original.
Tyst som fasen blev bilen iallafall :-P

Dock har jag upptäckt ett nytt problem..
Som måste fixas relativt omgående..
Startmotorn hoppar i vid växling/tomgång..
Helt skruvat att den hugger i så den dras med när bilen är igång, men den har väl några år på nacken.
Köpte en ny på biltema iallafall, så jag kan byta den.

Bilder kommer på onsdag <3

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#15
Nu har det hänt lite bakom kulisserna, jag har tyvärr varit riktigt dålig på att ta bilder den senaste tiden.. egentligen överlag om jag ska va självkritisk..

Men sent som det är och fullt upp som man har, så får lite bilder tala för sig själva.

Fixat till spolningen för rutan smile även beställt nya munstycken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-b90324b9966b3a764cc958a6ab25ee08.jpg

Nu är även kolkanistern inkopplad till tanken, så nu ska det bara slang från kanistern upp till insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-96cc8d18816f75ceabd3930549ee9579.jpg

Den rostiga länkarmen har även den blivit bytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-831652850bd217b35ef80527fb642f6c.jpg

Såhär ser det för närvarande ut under bilen, och här ser man även hur jag byggt ihop avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-8ada52fca9b2f9a1a9e2f843e28f055e.jpg

Istället för att leta begagnade tryckrör för toppansluten intercooler, köpte jag nya, dock sitter intercoolern längre fram på min bil än original, vilket resulterade i att jag fick provisoriskt lösa det med längre slang framtill, godkänner de inte dessa på regbes, så får jag helt enkelt hitta beggade rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-6a1059bfec3b931f128d33c3f6d23182.jpg

Nollat mätarställningen (för min egen skull), kul att hålla koll på hur långt man kört med den sen det blev en turbobil. Den går, men efter lite körande upptäckte jag massa oväsen i kopplingsväg, trots nya delar.
Då det är trångt som få att ta ner lådan, så kände jag att jag orkar inte köra M47 fastän tanken var sådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-c1d80a8145846558076e43f1ca77de0c.jpg

Så därför införskaffades en M90 i helgen som var nu, tvättades rent och sen har jag lämnat den på volvo för byte av packboxar och olja.
även beställt hem allting jag behöver för att stoppa ner den i en 240. smile
Bilder på godis kommer framöver !wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-70abce813d6b2607c34f4f475a3e620d.jpg

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

The Bear
293 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#16
Upplösningen blev värdelös, men har man en värdelös iphone7 så får man räkna me det.
Kom hem ny tryckplatta idag, ska klara ca 500nm+20% vid sinterlamell
hållaren och koppen till den hydrauliska kopplingen
Laddtrycksmätare blackdout
Spolarmunstycken till 240
Där ser man även min stålomspunna bromsslang som ska gå mellan huvudkopplingscylinder och slavcylinder smile

Polaren meddelade idag också att växellänkaget blir omsvetsat nångång nästa vecka, så där behöver man inte bekymra sig för när det blir klart.

Mer delar väntas det på, men nu i påsk så ska jag hem till mor 55mil norröver, sen ska polarens bil corner weightas nästa helg förhoppningsvis och även min M90 monteras då om allting har kommit och blivit klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120007/120007-3bbafbc300c156a279735bd8edfa79d0.jpg

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker


Sök