2475
Sök

Renault Megane 1,6 -06 Går ojämt, 3½ cylindrar typ

3 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#1
Inlägg från April 2015. /Mod

Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

6 638 Inlägg
19 april 2015
#2
Läst ur felkoder?
Använt Renault Original tändstift?

Prova med startgas, kolla efter insugs läcka.
Eventuella spridare.

De/Dem

3 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#3
Ok, hur/var kollar jag efter insugsläcka?

Kan startgas hjälpa även om bilen startar utan problem? Kan låta konstigt med "utan problem", det jag menar är att startmotorn och så fungerar, den startar ju om än inte fullt ut på alla cylindrar. :-D

Det är Bosch-tändstift.
Senast redigerat av Jagankan (19 april 2015)

6 638 Inlägg
19 april 2015
#4
Följ insuget, spraya startgas emot det där insuget slutar och går in i topplocket, varvar den själv då läcker insuget.

Blir i framkant på motorn
Senast redigerat av Malheus (19 april 2015)

De/Dem

3 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#5
Ah, tack! Värt att prova! :-D

66 Inlägg
30 april 2015
#6
Det är inte en etanolare va? om så är fallet hade jag slått ett öga på insprutningsventilerna. Annars är gasspjället värt att titta över!

Forummoderator
18 066 Inlägg
1 maj 2015
#7
Jagankan skrev:
Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

Om ESP-systemet inte vill vara med så kan det vara detta som stryper motorn. Har du provat att ge fullt och provocera fram hjulspinn? Megané är behäftad med mycket elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
4 augusti 2016
#8
Hej !! Har samma problem
ESP/ARS Check injecktion
Motorlampan lyser

bilen går ojämnt (strypt) på höga varv och ACCELERERAR och hoppar på låga varv!

Har bytt
Tändspolar, spjällhus, spridare, kamaxelgivare men inget som har hjälpt SÅ SNÄLLA NÅÅÅGON

PS::Inga felkoder kunde hjälpa

3 Inlägg
4 augusti 2016
#9
Hur gjorde du här sen med bilen för verkar som vi har samma problem

3 Inlägg
4 augusti 2016
#10
Jagankan skrev:
Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

Hur gjorde du med bilen sen för vi har samma problem med vår bil.

25 Inlägg
8 augusti 2016
#11
Jag plockade bort allt onödigt på min ända in tills bara filterenheten var kvar.Blev som en helt annan bil!!! minst 10 hästar till.Men ni kan ju ha nåt skumt fel på nån givare med.Men...byt filter minst 1 gång om året.Vad esp/asr är vet jag inte men det låter som nåt med insuget.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.

Forummoderator
18 066 Inlägg
8 augusti 2016
#12
Zilverzurfarn skrev:
Jag plockade bort allt onödigt på min ända in tills bara filterenheten var kvar.Blev som en helt annan bil!!! minst 10 hästar till.Men ni kan ju ha nåt skumt fel på nån givare med.Men...byt filter minst 1 gång om året.Vad esp/asr är vet jag inte men det låter som nåt med insuget.

Det är ESP som spökar.
10hk till?
Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 Inlägg
17 december 2016
#13
nnouur skrev:
Hej !! Har samma problem
ESP/ARS Check injecktion
Motorlampan lyser

bilen går ojämnt (strypt) på höga varv och ACCELERERAR och hoppar på låga varv!

Har bytt
Tändspolar, spjällhus, spridare, kamaxelgivare men inget som har hjälpt SÅ SNÄLLA NÅÅÅGON

PS::Inga felkoder kunde hjälpa

Hur har det gått med bilen? Har samma fel o symptom som du..

2 Inlägg
29 mars 2018
#14
Hej!
Om Esp lampa lyser i din bil och du kan inte köra bilen  mer än 110, så du måste göra hjulinställningar och sen läsa fel koder sen.
hjulinställning koster 850 - 1200 kr för alla fyra hjul.
mvh

Forummoderator
18 066 Inlägg
29 mars 2018
#15
arabsweden skrev:
Hej!
Om Esp lampa lyser i din bil och du kan inte köra bilen  mer än 110, så du måste göra hjulinställningar och sen läsa fel koder sen.
hjulinställning koster 850 - 1200 kr för alla fyra hjul.
mvh

Trådlyft där ja...

Men hjulinställning? Var i hela friden fick du den iden ifrån?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
9 april 2018
#16
Jo, när det bli fel i en av hjulbalans  så reagerar Esp då påverkar hela skiten. så fick jag veta av någon som jobbar i Renault verkstad.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 april 2018
#17
Då fick vi lära oss något nytt..
Det tar aldrig slut med lärandet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 066 Inlägg
9 april 2018
#18
Suck...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 250 Inlägg
9 april 2018
#19
Min Skoda, med ESP, drar ned på effekten om något av hjulen snurrar med allt för avvikande hastighet mot övriga. T ex slirar eller avvikande storlek. Så hjulen på min
4 wd, måste vara jämnt slitna, inom vissa gränser.

På min bil kan man med en knapp, märk ESP, koppla ur funktionen.
Bra när man kör på isig väg och vet hur man häver en sladd.

ESP är alltså till för att förhindra att något av de drivande hjulen spinner, drar då ned på effekten.
Men om man kör fast, kan det hända att man vill ha full effekt på de drivande hjulen
o s v.


Läs instruktionsboken!


Sök