4273
Sök

Bilstereo, vad köpa?

63 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Jag och min sambo har just köpt en beg Saab 9000 som första bil och då jag är inbiten hemma hifi-nisse så vill jag ha bra ljud i bilen med men har en begränsad budget.

Huvudenhet är en Pioneer DEH-3900MP.

Fram högtalare Pioneer TS-E1076 (vet ej hur de låter men gick på att det var kevlar element som brukar sitta på dyrare hemma hifi högtalare)

Har en gammal sluten sublåda byggd i 40mm mdf med en 10-tum Rockford fosgate bas i, nått att spara på? den heter the punch och det är röd text, säkert 10 år gammal:D

Det fattas ett slutsteg nu och det får blir ett 1-kanaligt eller ett 2-kanaligt, jag har kollat på DLS steg då jag vet att de håller bra kvalite`

Hur är det med kablar i bil? jag har hemma gjorda silver kablar till hemma stereon men då har jag med ett rör försteg som ger lite värme åt ljudet då det brukar bli kallt ljud med silver(har ej kopplat in huvudenheten o fram högtalare än så jag vet inte vilken ljudkaraktär den har)

Bör man skärma av silverkablarna då silver tråden går igenom teflonrör.

Om man skall kpa ny bas vad bör man titta på då? tycker alla bilbasar skall se så flashiga ut skulle det inte gå med en bar hifi bas tup Peerless eller Dynaudio?

MVH

Pro-Rated
Senast redigerat av pro-rated (15 juni 2007)

1 631 Inlägg
15 juni 2007
6or på brädan och diskant i a-stolpe (lätt att bygga om) tillsammans med ett 4-kanalsteg och så en tia eller tolva. 2 kanaler fram och så bryggat till basen. Peerless eller Dynaudio funkar fint men i varje fall Peerless har också bilvarianter av sina element. Bilvarianterna brukar fungera bättre i mindre lådor och ha 4 Ohms impedans.

http://www.brl.se/images/textimages/saab_05.jpg

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

63 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
6or på brädan och diskant i a-stolpe (lätt att bygga om) tillsammans med ett 4-kanalsteg och så en tia eller tolva. 2 kanaler fram och så bryggat till basen. Peerless eller Dynaudio funkar fint men i varje fall Peerless har också bilvarianter av sina element. Bilvarianterna brukar fungera bättre i mindre lådor och ha 4 Ohms impedans.

http://www.brl.se/images/textimages/saab_05.jpg

Har precis köpt min 4:or Pioneer TS-E1076 fram nu så de får jag använda, kan ju köra med mindre bas som möter upp 4:orna i registret?

1 631 Inlägg
15 juni 2007
pro-rated skrev:
Har precis köpt min 4:or Pioneer TS-E1076 fram nu så de får jag använda, kan ju köra med mindre bas som möter upp 4:orna i registret?

Det är extremt svårt att få till 4or med basen. Bas bakifrån är inget kul och speciellt inte så högt i frekvens att den kan möta en fyra på ett bra sätt. En midbas i handskfacket kan göra underverk, är det ett alternativ?

Men då börjar det springa iväg i budgeten också för att få tillräckliga tweak-möjligheter...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

63 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
pro-rated skrev:

Det är extremt svårt att få till 4or med basen. Bas bakifrån är inget kul och speciellt inte så högt i frekvens att den kan möta en fyra på ett bra sätt. En midbas i handskfacket kan göra underverk, är det ett alternativ?

Men då börjar det springa iväg i budgeten också för att få tillräckliga tweak-möjligheter...

Jag får ta saker lite då och då, kan man inte köra i 8:a nere under handskfacket? tror jag sett en del tävlingsbilar som haft det.

Blir jag bannad om jag föreslår 6*9 i hatthyllan?roll

1 631 Inlägg
15 juni 2007
pro-rated skrev:
Jag får ta saker lite då och då, kan man inte köra i 8:a nere under handskfacket? tror jag sett en del tävlingsbilar som haft det.

Det funkar med en åtta fram också. Men NÅGOT måste fram för att få midbas. Men det är inte lätt att tweaka till det och kräver nog en mer avancerad cd än du har...

6x9 + hatthylla + HiFi = banned big_smile

// Gurra

63 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
pro-rated skrev:

Det funkar med en åtta fram också. Men NÅGOT måste fram för att få midbas. Men det är inte lätt att tweaka till det och kräver nog en mer avancerad cd än du har...

6x9 + hatthylla + HiFi = banned big_smile

Min sambo har haft bilen till jobbet varje dag så jag har inte hunnit titta på den än, kanske kommer på någon bra lösning med det jag har och har råd med.

Tack för all hjälp så länge.

mvh

1 631 Inlägg
15 juni 2007
pro-rated skrev:
Min sambo har haft bilen till jobbet varje dag så jag har inte hunnit titta på den än, kanske kommer på någon bra lösning med det jag har och har råd med.

mvh

Jag skulle gjort så här för att komma igång:

- Montera dina nya fyror fram i originaluttagen. Dämpa så mycket som möjligt bakom med ull eller liknande. Passa på och lägga ett par ark bitumen på undersidan av instrumentbrädelocket när du ändå har av det.

- Skaffa en okej fyrkanalare istället för en tvåkanalare. Blir mest prisvärt så! Koppla framsystemet på två av dessa och välj en lämplig delningsfrekvens (runt 100hz nåt). Anpassa till hur högt du vill spela.

- Koppla in din gamla bas precis som den är och testa hur den låter.

Låt grejorna spela in och återkom med resultatet! Beroende på hur du tycker det låter så kan vi tipsa om lämplig uppgradering...

// Gurra

63 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
pro-rated skrev:

mvh

Jag skulle gjort så här för att komma igång:

- Montera dina nya fyror fram i originaluttagen. Dämpa så mycket som möjligt bakom med ull eller liknande. Passa på och lägga ett par ark bitumen på undersidan av instrumentbrädelocket när du ändå har av det.

- Skaffa en okej fyrkanalare istället för en tvåkanalare. Blir mest prisvärt så! Koppla framsystemet på två av dessa och välj en lämplig delningsfrekvens (runt 100hz nåt). Anpassa till hur högt du vill spela.

- Koppla in din gamla bas precis som den är och testa hur den låter.

Låt grejorna spela in och återkom med resultatet! Beroende på hur du tycker det låter så kan vi tipsa om lämplig uppgradering...

Jag prövar så som du säger, har en säck med oborstad fårull på vinden det borde dämpa bra?

Något slutsteg du kan rekomendera?

Återkommer med lyssningsresultat då jag prövat allt.

1 631 Inlägg
15 juni 2007
Fårull är bra.

Du var ju inne på DLS. Jag hade valt RA40 därifrån, ett bra steg.

// Gurra

63 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Fårull är bra.

Kollade igenom bilen idag och i dörrsidorna borde man ju få plats med ett par midbasar om man  bygger ram med mdf och kör glasfiberspackel?

Blir det bättre om man kör ett par bra diskanter med till midbasaran och vinklar dem uppåt mot öroneen?

Kollat på peerless midbas men hittar ingen diskan från dem med 4 ohm.

63 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Var uppe på vinden förut o hittade min gammla bas, är den något att ha tro?

Det är en RF punch audiophile RFA-410

Har kort på den men vet ej hur man lägger in bilder.
Senast redigerat av pro-rated (16 juni 2007)

1 631 Inlägg
16 juni 2007
pro-rated skrev:
gurenius skrev:
Fårull är bra.

Kollade igenom bilen idag och i dörrsidorna borde man ju få plats med ett par midbasar om man  bygger ram med mdf och kör glasfiberspackel?

Blir det bättre om man kör ett par bra diskanter med till midbasaran och vinklar dem uppåt mot öroneen?

Kollat på peerless midbas men hittar ingen diskan från dem med 4 ohm.

Visst kan du köra middar i dörrarna. Finns tom färdiga paneler att köpa (www.backesljudbygg.se). Har själv haft sådana men bytte mot 6or på brädan. Är i gång med monteringen just nu.  smile

Annars går det ju bra att bygga själv.

Några diskanter vill du inte ha där nere när det finns plats för både mellanregister och diskant på brädan!

// Gurra

1 631 Inlägg
16 juni 2007
pro-rated skrev:

Det var en bra bas. Är den bara fräsch så funkar den säkert utmärkt även idag. Gamla basar brukar dock vilja ha lite större lådor.

// Gurra

63 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
pro-rated skrev:

Det var en bra bas. Är den bara fräsch så funkar den säkert utmärkt även idag. Gamla basar brukar dock vilja ha lite större lådor.

Hittade spec på basen på RF hemsida och efter uträcking på omvandlingsprog så skulle den ha 18 liter sluten låda.

Model#              Panel“A”              Panel“B”              Panel“C”              Volume

RFA-410            12.75" x 19.75"     6.25" x 19.75"       6.25" x 11.25"     .66 cu. ft

Tror jag räknat rätt?

Basen är väldiggt fräsch.
Senast redigerat av pro-rated (16 juni 2007)

1 631 Inlägg
16 juni 2007
Det är RFs rekommendation?

Det låter litet, men prova!

// Gurra

63 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Det är RFs rekommendation?

Det låter litet, men prova!

Httade det på då jag sökte på basnes namn och det var RF gammla produktlista.

Här är sidan där alla värden står:

http://www.rockfordfosgate.com/library/ … 810-ts.pdf

63 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Har satt i Cd-spelaren nu och 4 orna fram, ruskgt bra ljudlyft:) tur jag inte tog silver kablar för högtalarna drog mycket åt det ljusa hållet.

Så nu är det till att leta efter några bra 6,5 tums midbasar o sätta i dörrarna, var hittar man filter så man kan dela frekvensen på mid-basarna?

1 631 Inlägg
25 juni 2007
:-)

Du ska inte koppla in suben innan du skaffar middar?

// Gurra

63 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
:-)

Du ska inte koppla in suben innan du skaffar middar?

Jo skall göra det, väntar bara o få hinna iväg till Ullared o köpa ett DLS -steg.

Sök