3553
Sök

Köpråd: Q7, X5, Discovery eller Ssangyong Rexton

37 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej skulle behöva lite input av er kanske mer erfarna ang vilken bil som är det bästa köpet.

Jag har kanske en halft udda men en endå viktig ”kravlista”:

7sits (med varjefall lite plats kvar i bakluckan).
Skinn.
Minst 3200kg släpvagnsvikt.
Fyrhjulsdrift.
Automat.
Max ca 8000mil.
Max 5-6år gammal.
Gärna adaptiv farthållare.
Gärna flerzons klimator.
Gärna luftfjädring.
Gärna keyless.
Gärna ”pigg”.
Givetvis hel och ren, rostfri etc.
Givetvis plus om det är backkamera, sensorer och annat lullull.

Har sorterat ner listan till dessa kandidater:

2012 Audi Q7 3.0 8000mil ca 300.000kr
2012 Audi Q7 4.2 8000mil ca 350.000kr
2011 Audi Q7 6.0 11.000mil ca 400.000kr

2012 Bmw X5 30d/40d 8000mil ca 300.000kr
2011 Bmw X5 50d 10000mil ca 400.000kr
2014 Bmw X5 25d/30d 8000mil 400.000kr

2012 Land Rover discovery 3.0 8000mil ca 300.000kr

2018 Ssangyong Rexton 2.2 0mil ca 400.000kr

Tanken är att köra ca 7000mil på 5år och sedan sälja.

Jag förväntar mig att försäkring/service/reparationer/skatt/förbrukning är inprincip samma på alla bilar.

Och tänker mig att det är ca 200.000kr värdeminskning på alla bilar om 7000mil och 5år.

Tänker jag rätt?
Så vilken bil ska jag välja?
Vilken är mest lättsåld om 5år?
Vilken är mest pålitlig?

Vad säger experterna?


Forummoderator
18 038 Inlägg
1 augusti 2018
#2
De du har nämnt är väl katastrofer hela högen om ett antal år. Har du tittat på något från Asien? Kia Sorento? Toyota?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
1 augusti 2018
#3
Walkhome skrev:
Hej skulle behöva lite input av er kanske mer erfarna ang vilken bil som är det bästa köpet.

Jag har kanske en halft udda men en endå viktig ”kravlista”:

7sits (med varjefall lite plats kvar i bakluckan).
Skinn.
Minst 3200kg släpvagnsvikt.
Fyrhjulsdrift.
Automat.
Max ca 8000mil.
Max 5-6år gammal.
Gärna adaptiv farthållare.
Gärna flerzons klimator.
Gärna luftfjädring.
Gärna keyless.
Gärna ”pigg”.
Givetvis hel och ren, rostfri etc.
Givetvis plus om det är backkamera, sensorer och annat lullull.

Har sorterat ner listan till dessa kandidater:

2012 Audi Q7 3.0 8000mil ca 300.000kr
2012 Audi Q7 4.2 8000mil ca 350.000kr
2011 Audi Q7 6.0 11.000mil ca 400.000kr

2012 Bmw X5 30d/40d 8000mil ca 300.000kr
2011 Bmw X5 50d 10000mil ca 400.000kr
2014 Bmw X5 25d/30d 8000mil 400.000kr

2012 Land Rover discovery 3.0 8000mil ca 300.000kr

2018 Ssangyong Rexton 2.2 0mil ca 400.000kr

Tanken är att köra ca 7000mil på 5år och sedan sälja.

Jag förväntar mig att försäkring/service/reparationer/skatt/förbrukning är inprincip samma på alla bilar.

Och tänker mig att det är ca 200.000kr värdeminskning på alla bilar om 7000mil och 5år.

Tänker jag rätt?
Så vilken bil ska jag välja?
Vilken är mest lättsåld om 5år?
Vilken är mest pålitlig?

Vad säger experterna?

kinesiska ssang yong, sorry om ja skrev fel, tror att det är kinesiskt, tror.
Har ingen aning om den håller bra då den känns väldigt ovanlig. resten av bilarna är problembilar iaf. luftfjädring pajar och kostar röven. Om du måste ha nån av dom skulle ja iaf bara köpa nån som täcks av ditt försäkringsbolag åtminstone, så köp inte nått äldre än 8 år och som gått mer än 10.000mil för allra flesta försäkringarna täcker till 10.000mil/8 år. Måste du ha 7 sits?  kommer inte på några andra märken just nu men vet att qashqai har också 7 sits av nissan och tror den håller mycket bättre än alla dom du skrev om här. har flera tips om 7 sits inte är super viktigt.

37 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#4
Jag behöver 7sits då jag ofta släpar runt 5 barn. Och kan inte välja en volvo/nissan/kia pga att att dem inte får dra tillräkligt på kroken.

Toyota har en modell Land Crusier, dock är den byggd för amerikanska marknaden, och därmed en rosthög när dem närmar sig 15.000mil. Samma med amerikanska suvar från cheva, gmc, cadillac och dodge.

Så det finns tyvärr inte många andra alternativ.

Inte visste jag att dessa bilar var katastrofbilar, bör man alltså undvika dessa?


4 261 Inlägg
1 augusti 2018
#5
Walkhome skrev:
Jag behöver 7sits då jag ofta släpar runt 5 barn. Och kan inte välja en volvo/nissan/kia pga att att dem inte får dra tillräkligt på kroken.

Toyota har en modell Land Crusier, dock är den byggd för amerikanska marknaden, och därmed en rosthög när dem närmar sig 15.000mil. Samma med amerikanska suvar från cheva, gmc, cadillac och dodge.

Så det finns tyvärr inte många andra alternativ.

Inte visste jag att dessa bilar var katastrofbilar, bör man alltså undvika dessa?

hmm har ingen aning vad bilarna får dra men,,ja dom har problem. Kan inte säga till 100% att just din kommer att krångla men många väljer att krångla. Därför ja rekommenderar att du tar just en lågmilare som är så ny som möjligt. Då kommer din försäkring in och täcker ifall nått skulle skita sig. du behöver bara betala en självrisk på 2-3 tusen. både bmw och audi har problem me motorer/växellådor/luftfjädring/annan elektronik osv osv. vet ärligt talat inte om ssang yong är bra, nån annan som vet kanske?

37 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#6
Finns en bilmodell till, Pajero, dock gillar jag inte utseendet, men det kanske är mindre problem med sådana?


7 454 Inlägg
1 augusti 2018
#7
Finns bara två bilar:
Mercedes G-Wagen och Toyota LandCruiser.
Enda bilarna hjälporganistionerna(och gerillan) använder p g a driftsäkerheten.
De du rubricerat är nog de sämsta 4x4 som finns.
Efter 16 st 4x4-bilar sedan millenieskiftet  har jag lite hum om vad jag skriver.

37 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Finns bara två bilar:
Mercedes G-Wagen och Toyota LandCruiser.
Enda bilarna hjälporganistionerna(och gerillan) använder p g a driftsäkerheten.
De du rubricerat är nog de sämsta 4x4 som finns.
Efter 16 st 4x4-bilar sedan millenieskiftet  har jag lite hum om vad jag skriver.

Just fyrhjulsdriften i mitt fall är för att ta sig fram en svensk vinter utan större hinder, så alla extra offroad egenskaper behövs ej.

Dock verkar det bli så att om man vill att bilen ska kunna dra tungt på kroken och få plats med 7personer så blir dem fyrhjulsdrivna per automatik.

Hur är land crusier i lack och rostskydd? Är dem i klass med volvo och bmw? Eller blrjar dem rosta vid 10.000 mil som andra bilar byggda enligt amerikanska normer?


7 454 Inlägg
1 augusti 2018
#9
NEJ, är inte i klass med BMW och Volvo.
LandCruiser står flera klasser högre än BMW och Volvo.

4 261 Inlägg
1 augusti 2018
#10
torsen skrev:
NEJ, är inte i klass med BMW och Volvo.
LandCruiser står flera klasser högre än BMW och Volvo.

tyskarna rostar, bmw rostar bra.

37 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#11
torsen skrev:
NEJ, är inte i klass med BMW och Volvo.
LandCruiser står flera klasser högre än BMW och Volvo.

Tyvärr får inte land cruiser 2011-1018 dra mer än 3000kg på kroken.

panda666 skrev:
torsen skrev:
NEJ, är inte i klass med BMW och Volvo.
LandCruiser står flera klasser högre än BMW och Volvo.

tyskarna rostar, bmw rostar bra.

Alla bilar rostar. Dock är tyska bilarna absolut bättre än ameriknarna, och i klass med dem bästa, men det betyder egentligen inte så mycket, då alla bilar rostar som sagt.


1 193 Inlägg
1 augusti 2018
#12
torsen skrev:
Finns bara två bilar:
Mercedes G-Wagen och Toyota LandCruiser.
Enda bilarna hjälporganistionerna(och gerillan) använder p g a driftsäkerheten.
De du rubricerat är nog de sämsta 4x4 som finns.
Efter 16 st 4x4-bilar sedan millenieskiftet  har jag lite hum om vad jag skriver.

Om vi nu ska mäta bilars driftsäkerhet efter vem det är som köper dem;

Polisen kör mestadels Volvo och Volkswagen och Säpo kör BMW. De har, mig veterligen, inte tid med bilar som strular.

Finns även mycket Volvo och VW inom akut vård och säkerhets-verksamhet.
Detta är bilar som pressas väldigt hårt i många, många tusen mil. Betydligt hårdare än taxibilar och ändå fortsätter man köpa in Volvo och VW.


7 454 Inlägg
1 augusti 2018
#13
Volvo, VW och BMW köps för att de lämnar ofantliga rabatter och dessutom körs inte bilarna mer än 2 år.

7 454 Inlägg
1 augusti 2018
#14
De taxibilar och polisbilar som visat sig vara de bästa är Plymouth och Dodge från 60-, 70- och början på 80-talet.
Så bra bilar tillverkas inte i dag, eller så har konkurrenterna kommit ikapp.
I synnerhet de japanska biltillverkarna har bättrat sig.

1 193 Inlägg
1 augusti 2018
#15
torsen skrev:
Volvo, VW och BMW köps för att de lämnar ofantliga rabatter och dessutom körs inte bilarna mer än 2 år.

Fast det där är ju helt fel. Polisen har utryckningsfordon som är betydligt äldre än två år och dessa bilar går ofta vidare till PHS (högskolan) när det är dags för nya blåvita kärror. På PHS ska de sedan också rulla hårt och länge innan de strippas och säljs vidare till privatpersoner. Inte alls ovanligt att de gått över 25 000 mil när de säljs vidare.

För att inte tala om alla civilbilar. Finns många V70, Saab 9-5 och Passater som går uppåt 10 år inom styrkan. Dock inte lika hårt som utryckningsfordonen, men ändå.


Jag vet inte hur stora rabatter de får vid inköp, eftersom att jag inte jobbar inom ekonomi/inköps-avdelningen, men hade myndigheterna haft intresse för Avensis och Land Cruiser så hade man nog fått generösa rabatter även där.


6 079 Inlägg
1 augusti 2018
#16
Walkhome skrev:
2012 Bmw X5 30d/40d 8000mil ca 300.000kr

Av alla bilar du förslog är detta den jag skulle välja. N57 på 3l var en väldigt vanlig motor och bevisat driftsäker. Mekanikerna kan denna bra och du vet att den är beprövad och fungerar. Landrover och VAG är kända för diverse mekaniska problem och ssangyong är sällsynta.

Men du får räkna med massivt prisfall, stora tunga dieselbilar kommer skattas ihjäl och inte få köras i städerna. Fast detta gäller förstås inte bara X5 utan alla bilar du är intresserad av.

4 261 Inlägg
1 augusti 2018
#17
Cracksoup skrev:
torsen skrev:
Volvo, VW och BMW köps för att de lämnar ofantliga rabatter och dessutom körs inte bilarna mer än 2 år.

Fast det där är ju helt fel. Polisen har utryckningsfordon som är betydligt äldre än två år och dessa bilar går ofta vidare till PHS (högskolan) när det är dags för nya blåvita kärror. På PHS ska de sedan också rulla hårt och länge innan de strippas och säljs vidare till privatpersoner. Inte alls ovanligt att de gått över 25 000 mil när de säljs vidare.

För att inte tala om alla civilbilar. Finns många V70, Saab 9-5 och Passater som går uppåt 10 år inom styrkan. Dock inte lika hårt som utryckningsfordonen, men ändå.


Jag vet inte hur stora rabatter de får vid inköp, eftersom att jag inte jobbar inom ekonomi/inköps-avdelningen, men hade myndigheterna haft intresse för Avensis och Land Cruiser så hade man nog fått generösa rabatter även där.

man ser ofta polisbilar som kör volvo, vw ser man inte så ofta förutom bussarna eller vad kallas dom, caravele/multivan etc men bara för att dom  tar många pers samt kan lasta en del. Men man ser inte några passater iaf, jag har inte sett. Merca brukar dom köra som buss. lika stora mercor som multivan/caravele.  Ja polisen borde verkligen byta till asiatiskt men det handlar främst säkert om att vara patriotiskt och köra svenskt samt att dessa bilar är endå bekväma. Volvo gör bekväma bilar och ja tror inte att dom strular lika mycket som tyskarna etc. Känner inte jättemånga svenskar som skulle byta sin v70 mot en avensis av den anledningen.  Men vore kul o veta hur mycket deras bilar strular i tjänsten, personligen tror ja inte dom lever ett så hårt liv. Inte lika hårt som taxi iaf. Och vem är det egentligen som finansierar polis styrkans fordonsval? om det är skattepengar då förstår ja varför dom inte väljer asiatiskt.

1 271 Inlägg
2 augusti 2018
#18
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
torsen skrev:
Volvo, VW och BMW köps för att de lämnar ofantliga rabatter och dessutom körs inte bilarna mer än 2 år.

Fast det där är ju helt fel. Polisen har utryckningsfordon som är betydligt äldre än två år och dessa bilar går ofta vidare till PHS (högskolan) när det är dags för nya blåvita kärror. På PHS ska de sedan också rulla hårt och länge innan de strippas och säljs vidare till privatpersoner. Inte alls ovanligt att de gått över 25 000 mil när de säljs vidare.

För att inte tala om alla civilbilar. Finns många V70, Saab 9-5 och Passater som går uppåt 10 år inom styrkan. Dock inte lika hårt som utryckningsfordonen, men ändå.


Jag vet inte hur stora rabatter de får vid inköp, eftersom att jag inte jobbar inom ekonomi/inköps-avdelningen, men hade myndigheterna haft intresse för Avensis och Land Cruiser så hade man nog fått generösa rabatter även där.

man ser ofta polisbilar som kör volvo, vw ser man inte så ofta förutom bussarna eller vad kallas dom, caravele/multivan etc men bara för att dom  tar många pers samt kan lasta en del. Men man ser inte några passater iaf, jag har inte sett. Merca brukar dom köra som buss. lika stora mercor som multivan/caravele.  Ja polisen borde verkligen byta till asiatiskt men det handlar främst säkert om att vara patriotiskt och köra svenskt samt att dessa bilar är endå bekväma. Volvo gör bekväma bilar och ja tror inte att dom strular lika mycket som tyskarna etc. Känner inte jättemånga svenskar som skulle byta sin v70 mot en avensis av den anledningen.  Men vore kul o veta hur mycket deras bilar strular i tjänsten, personligen tror ja inte dom lever ett så hårt liv. Inte lika hårt som taxi iaf. Och vem är det egentligen som finansierar polis styrkans fordonsval? om det är skattepengar då förstår ja varför dom inte väljer asiatiskt.

Här tog kunskapen tvärstopp. Polisen är en myndighet som måste handla upp sina varor och tjänster enligt LOU. Det betyder att Polisen kravställer, marknaden svarar och sedan utvärderas leverantörerna av bilarna mot de krav som ställts. Av det kan man dra slusatsen att inga Japanska, Koreanska, Franska bilar osv kan leverera på Polisens krav.
Solklart?

Blåvita Passater är inte alls ovanliga. När Volvo lade ned V70 och innan V90 fanns köptes det in både Passat och E-klass bland annat. Det finns även Touareg i flottan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 261 Inlägg
2 augusti 2018
#19
Soulman skrev:
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:

Fast det där är ju helt fel. Polisen har utryckningsfordon som är betydligt äldre än två år och dessa bilar går ofta vidare till PHS (högskolan) när det är dags för nya blåvita kärror. På PHS ska de sedan också rulla hårt och länge innan de strippas och säljs vidare till privatpersoner. Inte alls ovanligt att de gått över 25 000 mil när de säljs vidare.

För att inte tala om alla civilbilar. Finns många V70, Saab 9-5 och Passater som går uppåt 10 år inom styrkan. Dock inte lika hårt som utryckningsfordonen, men ändå.


Jag vet inte hur stora rabatter de får vid inköp, eftersom att jag inte jobbar inom ekonomi/inköps-avdelningen, men hade myndigheterna haft intresse för Avensis och Land Cruiser så hade man nog fått generösa rabatter även där.

man ser ofta polisbilar som kör volvo, vw ser man inte så ofta förutom bussarna eller vad kallas dom, caravele/multivan etc men bara för att dom  tar många pers samt kan lasta en del. Men man ser inte några passater iaf, jag har inte sett. Merca brukar dom köra som buss. lika stora mercor som multivan/caravele.  Ja polisen borde verkligen byta till asiatiskt men det handlar främst säkert om att vara patriotiskt och köra svenskt samt att dessa bilar är endå bekväma. Volvo gör bekväma bilar och ja tror inte att dom strular lika mycket som tyskarna etc. Känner inte jättemånga svenskar som skulle byta sin v70 mot en avensis av den anledningen.  Men vore kul o veta hur mycket deras bilar strular i tjänsten, personligen tror ja inte dom lever ett så hårt liv. Inte lika hårt som taxi iaf. Och vem är det egentligen som finansierar polis styrkans fordonsval? om det är skattepengar då förstår ja varför dom inte väljer asiatiskt.

Här tog kunskapen tvärstopp. Polisen är en myndighet som måste handla upp sina varor och tjänster enligt LOU. Det betyder att Polisen kravställer, marknaden svarar och sedan utvärderas leverantörerna av bilarna mot de krav som ställts. Av det kan man dra slusatsen att inga Japanska, Koreanska, Franska bilar osv kan leverera på Polisens krav.
Solklart?

Blåvita Passater är inte alls ovanliga. När Volvo lade ned V70 och innan V90 fanns köptes det in både Passat och E-klass bland annat. Det finns även Touareg i flottan.

de tror ja inte på^^ vad har dom för speciella krav som inte asiaterna klarar? kan förstå att man inte vill köra franskt. Men asiatiskt är nått helt annat.


Sök