3264
Sök

Värför så mycket bensin?!

8 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Har en Opel omega 2.5 v6 årsm-98
Har under 1,5 vecka haft problem med den och det visar sig så att motorstyrningslampan tänder sig!
Bilen har under ca 20 mil dragit och läs nu den enorma summan på 110liter!
Bilen går dåligt på tomgång och luktar bensin så in i hel!ryker som en traktor
Haft inne bilen på verktad och fick felmeddelande på 4ans insprutare att det är för låg spänning!!!!Bytte den idag och bilen gick bra till och börja med,men men min tur varade inte mer än 2km och bilen började bete sig likadant!
Någon som haft samma problem och kom gärna med tips på vad det kan vara!!!
lost i motorvärlden!!!!!!!! och precis före bilsemestern!!!
//petri

190 Inlägg
21 juni 2007
Har du kollat att lamdan är hel? brukar oftast vara den som ser till så att en bil drar så mycket soppa, iochmed att datan inte vet hur mycket soppa den gör av med. Är lamdan kass så går nämligen in i limp-home läge viket innebär att den stääler fram tändningen o ökar bensintillförseln.

Be verkstan att dom mäter lamdasonden så att den ger rätt värden..

lycka till

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

study
772 Inlägg
21 juni 2007
byt tändstiften också lika bra. i fall de inte är byta.

8 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
lambdan gör 0,7% i bensin åtgång!kanske inte den när det gäller o gå från 0,9liter till 4liter milen!
tändstiften ny bytta!
googla skiten gick ju inte heller!LOOOL som f för mig själv!
depp dricker nu!!!!!
Senast redigerat av petmoi (21 juni 2007)

429 Inlägg
21 juni 2007
Åk tillbaka verkstan och be de mäta upp bränsletrycket.
Tror det är för högt.
Fanns det bara felkod på spridaren borde ha funnits mer tycker jag som den drar 4L milen och går så orent.

761 Inlägg
21 juni 2007
petmoi skrev:
lambdan gör 0,7% i bensin åtgång!

Förklara gärna det..

Känns ju som att spridarna står öppna hela tiden.. Är styrboxen hel överhuvudtaget?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

8 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Verkstads snubben sa att lambdan bara styr över 0,7% av den totala bensin förbrukningen!
Han sa med att en spridare skall vara öppen i 0,3m/sec och om den är öppen 0,5/0,6 m/sec så är det samma som full choke!!!

1 418 Inlägg
25 juni 2007
en trasig lambda på min gamla 245 fick bränsle förbrukning att gå upp ifrån strax över en liter milen till 4 liter milen..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

8 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Har hittat felet på bilen nu!
Rev hela insprutet och hitta greningen från styrbox till spridarna och den hade lagt sig emot lyftöglan för motorlyften!
4:ans jordkabel till spridaren hade smält och låg och jordade hela tiden dvs att spridaren var öppen hela tiden därav den höga förbrukningen!!!!!!
Man blir glad när man hittar felet själv!nu kan man äntligen börja planera för bilsemestern!
//petri

21 761 Inlägg
26 juni 2007
Kul att du hittade felet. Vill du känna dig extra glad så kan du ju åka till verkstaden och berätta det där för dem, men försök att inte se alltför mallig ut. wink

Tror du att jordkabeln hade smält av motorvärmen eller kan det ha varit något annat som orsakade det?
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2007)

8 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Helt klart motorvärmen!
O va redan till verkstaden igår o ville inte verka allt för dryg över det jag gjort för dom har varit snälla o försökt hjälpa mig men haft tjockt o göra före semestern!
//gött mos att den funkar bra nu iaf!

Sök