Hej! Igår när jag skulle köra min Volvo 240 med lh 2.4 tändningssystem och b230f så märkte jag först att den gick lite längre på startmotorn än vad den brukar göra innan den väl startade. Sen körde jag några kilometer tills radion började sättas på och av konstant och min varvmätare visade alldeles för högt. Efter det så försvann instrument panelens belysning. När jag sedan gav lite gas gick den hakkigt och när jag höll in kopplingen dog den. När jag sedan skulle testa att starta den snurra motorn cirka ett varv på startmotorn sen orka den inte mer och alla lampor runt bilen slocknade när jag försökte starta den. Men när jag bara hade i tändningen funkade lamporna.
Väntade kanske 10 min sen testade jag att starta den igen. Då med lite protest startade den men höger bak vanliga lampa hade gett sig. Körde kanske 100 meter sen skulle jag koppla och då dog den igen. Fick boxera hem den. Hemma testade jag att skrapa på lite jordpunkter i motorutrymmet för jag trodde det var jordfel. Men det gjorde ingen skillnad och alla säkringar såg ut att vara hela. Batteriet hade ca 11,6 volt. Testade att starta den hemma efter lite vila och den startade men sen efter avstängning och ett till försök att starta den så dog alla lampor när man skulle starta den och startmotorn orkade inte gå runt. De andra felen som ingen instrumentbelysning med mer funkar inte häller fortfarande.
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.
Kan kolla det. Kollade stifften i sommras och då såg de okej ut men tar genomgång över generator osv.
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.
Tack för svar! Kollade och generatorn laddade inte. Stiftet var inte slut så blir nog en helt ny generator.
Hej! Enklast och billigast är väl att byta laddningsregulatorn...för det är väl kolen som är slitna!?
Hej! Kolen var inte slitna ytligt, de såg nästan nya ut. Men testade å köpa ny regulator och det funkade. Dock så laddar den under 14 volt. Just nu ca 13,7.