4 november 2018
Trådstartare
Tog loss tanken i går. Bröt av två fästskruvar och kan ha knackat sönder fästet kring en tredje är jag rädd. Tanken såg inte så farligt smutsig ut på insidan. I dag sköljde jag ur den med (kallt) vatten och avfettningsmedel. Nu torkar den i varmgaraget med kupéfläkt riktad in i röröppningen och med dräneringspluggen urtagen så att varmluften kan cirkulera och komma ut igen.
Alldeles nyss drog jag med fingrarna i röröppningen och fick med mig litet grått smuts eller damm av något slag. Kanske borde jag göra rent tanken igen, på något mer effektivt sätt?
Blåste i går med munnen i slangen som går bakåt från pumpen. Det gick trögt i början, vet inte om det satt något i vägen (som jag kanske blåste bort) eller om jag bara höll handen för öppningen. Sedan var det inga problem.
Nu trädde jag också en slangsnutt på utloppspipen i tanken och sög med munnen. Gick fint, inget motstånd.
Har också tagit loss påfyllningsröret. Det är en del rost på insidan av dess nedre dels ovansida. Får se om jag kan slipa bort denna. Alternativt kanske man kan såga av det och sätta på en längre strumpa mellan röret och tanken. Vad kallas sådana strumpor och vem säljer dem?
Med reservation för att jag kan ha blåst bort något ur bränsleledningen så lutar det åt att pumpen är defekt. Den byttes dock förra vintern, så litet undrande är jag.