Jag undrar vad den här Kent Risberg är ute efter, utom sensation.
Ett sakfel: ASB är inte ett statligt bolag, det är ett Aktiebolag där staten äger 52 % av aktierna. Resten ägs av försäkringsbolag och intresseorganisationer.
Rätt är att Högerregeringen slog undan benen för ASB i o m avregleringen av bilprovningen.
ASB blev sittande med för stor kostym och måste i all hast krympa utgifterna.
Om det var så klokt att sluta utbilda teknikerna på samma sätt som tidigare kan diskuteras.
Om det var så klokt att låta de utländska profitörerna som inte skattar i Sverigeplocka russinen ur kakan = etablera sig i tätorter, kan diskuteras.
ASB:s politik hade varit att hålla glesbygdsstationerna under armarna och låta de lönsamma storstadsstationerna betala, analogt med "Gungorna och karusellen".
Ungefär som vi har med systembolaget - Vino Tinto och Pripps Blå 7,2 kostar lika mycket i Pajala som hos systemet i Nordstan i Göteborg.
Rätta mig om jag har fel, men besiktning av tunga fordon har aldrig varit lönsam. Dels för att det kräver mycket högre kompetens hos besiktningsteknikerna. Tänk bara på alla specialistkompetenser som behövs, ADR ett exempel.
Lokalerna är fruktansvärt mycket dyrare att bygga och inreda, och deras utnyttjandegrad är lägre.
Hur är det med de nya utländska profitörerna, har de etablerat sig i glesbygd, där det finns minst lika stort sug efter besiktning av tunga fordon?
Hur många av de utländska profitörerna har möjlighet att besikta tunga fordon?
Hur utbildar de utländska profitörerna sina tekniker på tunga fordon.
Förutom att hacka rost och kolla kulleder finns ett mycket komplicerat bromssystem att kolla.
Undrar om någon av de utländska profitörerna över huvud taget har någon kunskap som är värd att kalla utbildning, på t ex tryckluftbromsar, olika släpvagnsbromsar - Lindebromsar t ex?
Att ASB:s tekniker missat de omfattande rostskadorna på bussen i filmen är skrämmande.
Men lika skrämmande är att, en del av, de utländska profitörerna anställer arbetslösa p g a a de har ett "bilintresse".
Köpte för närmare 5 år sedan en drygt 2 år gammal bil som inte rullat 3.000 mil och som var nybesiktad hos Suspekt, jag menar Carspect. 4 fel som var för sig borde renderat en "tvåa". Bl a 2 hjullager som var gravt glappa.
Så Kent Risberg, besikta du hos Suspekt om du ska sälja bilen - de är i alla fall billigare - men ska du köpa en bil, se till att den är besiktad hos ASB.
Vill på förekommen anledning förtälja att jag f n INTE är anställd hos ASB. Och heller inte besiktade min bil där. Har nämligen funderingar på att sälja den. Och då är ett rent besiktningsprotokoll ett bra försäljningsargument.