3307
Sök

Hur många har hört talas om "fusible links"?

2 327 Inlägg
5 januari 2019
Trådstartare
#1
Alltid undrat varför min Caprice bara har 13 säkringar och ingen av dem är märkt med något som har med belysning fram att göra. Kände att jag var tvungen att ta reda på hur det fungerade. Från det jag lyckats få fram via det vida internet så har bilen några (tror 3) så kallade "fusible links". Dessa är en något tunnare kabel än kabeln den ska skydda. Denna specialkabel är inlindad i väldigt tjockt gummi som tål extrem värme(för att förhindra brand). Helt enkelt en svagare del av en kabel som brinner av vid överbelastning. Sitter visst ofta på kablarna som delar ut ström till bilen på startmotorns plus på gamla amerikanare som jag fattat det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-14d73e932252ab5db5e5274ffedef394.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d27a4a952545455cc9b6564f3e5f7db7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8f77fcb8202cb8711244742eda795dd.jpg


Såg att ChrisFix gjort en bra video om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=-SpsSRGfDQI


Så om säkringen till halvljusen går så måste jag ned vid startmotorn och krångla? Vad heter dessa på svenska? Någon här som har mer kunskap om detta i allmänhet och vill dela med sig?

Ha de! smile


7 438 Inlägg
6 januari 2019
#2
Hur gammal är din Caprice?

2 327 Inlägg
6 januari 2019
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Hur gammal är din Caprice?

1990


1 Inlägg
10 januari 2019
#4
Jodå, sådana känner man till. Sitter även på bl.a Ford Sierra. Fuse Link-wire på Ford-språk. Mycket osmidig lösning, eftersom de är långt ifrån lika enkla att byta som en vanlig säkring...

Detta fick jag bittert erfara efter att ha fått min eluppvärmda vindruta bytt en gång i början av detta millenium. Den korkade glasmästaren hade "glömt" att isolera matningen till denna, vilket naturligtvis resulterade i korslutning och avbränd Fuse Link-wire. Jag löste detta genom att skarva på en hel Fuse Link-wire från en skrotad bil.

Ingen aning om varför vissa tillverkare valt denna otroligt korkade lösning. Tror att det sitter 3 st sådana på min Sierra, men antalet varierar beroende på extrautrustning.

172 Inlägg
10 januari 2019
#5
Det är nog rätt kostnadseffektivt. Säkringar ska vara dimensionerade så att de aldrig går vid normalt bruk. Under de tio år som jag haft bil, har jag inte bytt en endaste säkring. Jag kör ändå 2500 mil per år. På Passaten (4 år) vet jag knappt var säkringsboxen sitter. Jag hoppas att det är beskrivet i manualen.

105 Inlägg
11 januari 2019
#6
Hur gör man med en Caprice om du tex står i Visby på natten, det är helt öde,  startar bilen så brinner startmotorns säkring av, som är en fusible link. Man är ju helt strandad?

172 Inlägg
13 januari 2019
#7
Nu förstod jag inte rätt. Klart att det går att starta bilen utan att någon säkring går sönder.
Men om det är något fel och det drar för mycket ström någonstans, är det klart att säkringen ska gå. Men den här typen av fel händer ju bara på gamla bilar som inte längre har någon garanti.
Kostnadseffektiv lösning ur tillverkarens synpunkt, lite sämre ur konsumentens.

2 250 Inlägg
14 januari 2019
#8
Inge glappande säkringskontakter i vart fall...
Okänsligare för fukt -  oxid.


Sök