Cassius skrev:
Stabilaste 2.0TFSi motorn är väl ändå Pre 2009 med kamrem?
Stirra dig inte blind på vilken "revision" av motorn det är, kolla på servicehistorik och vilken körning bilen haft. En del bilar som gått longlife service har faktiskt körts vettigt och fungerar bra ändå samt tar ingen olja, men bilar som haft tätare byten är ofta bättre.
När du läser historiken på en bil som gått med Longlife så vill du Inte se att den gått 2500+mil mellan varje service! (Förutsatt att du inte vet att nämnda bil använts som pendlar bil och därmed gått långa sträckor i jämn fart vid varje körtillfälle, att den är utrustad med motorvärmare är också ett + då den brukar användas om den finns där)
Det är bättre om intervallen är ganska olika. T ex 2000mil, 2300mil, 1800mil etc. Skiljer de med några hundra mil hit å dit är de troligt att brukarna innan dig sett på servicelampan och åkt in när den tänts. Tyvärr tycker många att longlife ska räcka 3000mil eller 2 år och kör därefter även om lampan tänds efter 1500mil på sju månader...
Jag var själv på jakt efter en B8 2.0tfsi Q i höstas, men hittade ingen som föll mig i smaken. Tillslut började bruksbilen ta kylarvatten (visade sig vara vattenpumpen som jag fick byta innan försäljning) så de blev mer brottom och då slutade det med en A4 Allroad 2010 2.0TFSi med S-Tronic (dvs DCT låda). Vi ville egentligen ha en manuell, och hade gott nöjt oss med 180 hästaren! Men är verkligen supernöjda både med lådan och motorn. Det är en helt annan karaktär på 211 hästaren än 180hk modellen. Lådan får man vara svinnoga med servicen på, fuskar man där och den tar stryk gråter man blod sen... Bara oljebyte på lådan går på drygt 4000 hos auktoriserad verkstad och är
inget en glad hobby mekaniker ger sig på. (För att få nivån rätt ska lådan varmköras till en specifik temperatur varpå oljan expanderar och rinner ur påfyllnadshålet så nivån blir rätt)
Om en 2010-2011 röd 1.8TQ A4 sedan hade varit intressant vet jag eventuellt av en i Borås. Ingen aning om pris, men vill minnas att han pratat om att eventuellt sälja. Skicka PM ifall du vill att jag kollar med honom.