2528
Sök

Köpråd: Audi A4 2008-2012

Avstängd
10 388 Inlägg
18 januari 2019
#41
Cassius skrev:
Stabilaste 2.0TFSi motorn är väl ändå Pre 2009 med kamrem? smile

Stirra dig inte blind på vilken "revision" av motorn det är, kolla på servicehistorik och vilken körning bilen haft. En del bilar som gått longlife service har faktiskt körts vettigt och fungerar bra ändå samt tar ingen olja, men bilar som haft tätare byten är ofta bättre.

När du läser historiken på en bil som gått med Longlife så vill du Inte se att den gått 2500+mil mellan varje service! (Förutsatt att du inte vet att nämnda bil använts som pendlar bil och därmed gått långa sträckor i jämn fart vid varje körtillfälle, att den är utrustad med motorvärmare är också ett + då den brukar användas om den finns där)
Det är bättre om intervallen är ganska olika. T ex 2000mil, 2300mil, 1800mil etc. Skiljer de med några hundra mil hit å dit är de troligt att brukarna innan dig sett på servicelampan och åkt in när den tänts. Tyvärr tycker många att longlife ska räcka 3000mil eller 2 år och kör därefter även om lampan tänds efter 1500mil på sju månader...

Jag var själv på jakt efter en B8 2.0tfsi Q i höstas, men hittade ingen som föll mig i smaken. Tillslut började bruksbilen ta kylarvatten (visade sig vara vattenpumpen som jag fick byta innan försäljning) så de blev mer brottom och då slutade det med en A4 Allroad 2010 2.0TFSi med S-Tronic (dvs DCT låda). Vi ville egentligen ha en manuell, och hade gott nöjt oss med 180 hästaren! Men är verkligen supernöjda både med lådan och motorn. Det är en helt annan karaktär på 211 hästaren än 180hk modellen. Lådan får man vara svinnoga med servicen på, fuskar man där och den tar stryk gråter man blod sen... Bara oljebyte på lådan går på drygt 4000 hos auktoriserad verkstad och är inget en glad hobby mekaniker ger sig på. (För att få nivån rätt ska lådan varmköras till en specifik temperatur varpå oljan expanderar och rinner ur påfyllnadshålet så nivån blir rätt)

Om en 2010-2011 röd 1.8TQ A4 sedan hade varit intressant vet jag eventuellt av en i Borås. Ingen aning om pris, men vill minnas att han pratat om att eventuellt sälja. Skicka PM ifall du vill att jag kollar med honom.

Vi är många glada hobbymekaniker som ger oss på det utan problem smile Just sayin

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

14 Inlägg
19 januari 2019
Trådstartare
#42
på en 2.0tfsi motor, är det värt att "chip" trimma dem? vinner man något mer än bara lite mer HK? hur förändras förbrukningen på dem i så fall?

Hobbymekaniker
470 Inlägg
21 januari 2019
#43
Cuefa: Kärt barn har många namn, när de gäller ju Audi och Quattro är de väl egentligen S-tronic den ska kallas. Tvärställd motor med haldex (som ibland kallas Quattro beroende på vilken bil de sitter i) kallas den DSG. Sitter den i en Porsche heter den PDK.

Det "generiska" namnet är dock DCT, vilket också är vad BMW använder smile

it mutt: Klart de går, men ska de göras "by the book" behöver man VAG-Com eller motsvarande och jag tror inte gratis versionen räcker till? Sen kan man också mäta noga hur mycket olja man får ut när man tömmer och fylla i precis samma mängd.
Men att varmköra för att oljan ska expandera till rätt temp så de rinner ur är inget för en som i normalfallet sträcker sig till byte av motorolja och bromsskivor smile

Hobbymekaniker är ett ganska brett begrepp, kanske klumpigt av mig att använda det.. Kallar mig själv hobbymekaniker men har en bil där jag bygg om både fram och bakvagn, skohornat ner en V8a istället för en 1.2l stötstångs fyra, torrsumps smörjning, 4 kolvs ok runt om med 330mm skivor fram istället för 230mm etc så.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
21 januari 2019
#44
Cassius skrev:
Cuefa: Kärt barn har många namn, när de gäller ju Audi och Quattro är de väl egentligen S-tronic den ska kallas. Tvärställd motor med haldex (som ibland kallas Quattro beroende på vilken bil de sitter i) kallas den DSG. Sitter den i en Porsche heter den PDK.

Det "generiska" namnet är dock DCT, vilket också är vad BMW använder smile

Naturligtvis har du rätt, jag såg bara den tyska förkortningen framför mig. Inte den engelska...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Avstängd
10 388 Inlägg
26 januari 2019
#45
Cassius skrev:
Cuefa: Kärt barn har många namn, när de gäller ju Audi och Quattro är de väl egentligen S-tronic den ska kallas. Tvärställd motor med haldex (som ibland kallas Quattro beroende på vilken bil de sitter i) kallas den DSG. Sitter den i en Porsche heter den PDK.

Det "generiska" namnet är dock DCT, vilket också är vad BMW använder smile

it mutt: Klart de går, men ska de göras "by the book" behöver man VAG-Com eller motsvarande och jag tror inte gratis versionen räcker till? Sen kan man också mäta noga hur mycket olja man får ut när man tömmer och fylla i precis samma mängd.
Men att varmköra för att oljan ska expandera till rätt temp så de rinner ur är inget för en som i normalfallet sträcker sig till byte av motorolja och bromsskivor smile

Hobbymekaniker är ett ganska brett begrepp, kanske klumpigt av mig att använda det.. Kallar mig själv hobbymekaniker men har en bil där jag bygg om både fram och bakvagn, skohornat ner en V8a istället för en 1.2l stötstångs fyra, torrsumps smörjning, 4 kolvs ok runt om med 330mm skivor fram istället för 230mm etc så.. smile

Menade mest att jag ser mig KNAPPT som hobbymekaniker och jag har ju då tillgång till vagcom/vcds.

Gällande mäta hur mycket man tappar ur kontra fyller på, så nej, det finns ingen anledning. Du har ingen aning om huruvida där är rätt mängd i lådan. Det är ingen fara att fylla på en liter mer än du tappat ut. Det är i de flesta fall onödigt, men inte skadligt på något vis.

Men fine, jag köper att det inte är något som "vem som helst" kan göra. Men, det finns många "mig" som har möjligheten att göra det utan att se sig själva som vidare supermekanikerska smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hobbymekaniker
470 Inlägg
28 januari 2019
#46
Visst är det så. Men fyller du en liter för mycket och stänger igen å sen kör med bilen så kommer det förr eller senare vålla problem då lådan är designad och byggd för en specifik oljevolym. Den hade kunnat designas som äldre lådor där de inte är så jävla noga, men som med de mesta annat vill ju tillverkarna låsa upp sina kunder genom att göra sakerna så avancerade att de inte bara är att chansa smile

Jag väntar bara på att de ska programmeras in att en auktoriserad återförsäljare måste knappa in en kod för att släcka motorlampan så fort man bytt en glödlampa hmm

Idag klarar man sig ju också med enklare felkodsläsare för att få ut de mesta av informationen, man behöver inte VAG Com/VCDS. Jag försökte själv få ut en felkod på min -10 A4 AR i helgen med en gammal pirat-kabel och VCDS-Lite. Visade sig att jag inte kunde lägga in nyare modeller än B6an, så köpte en blutooth dongle på kjell å CO och laddade hem en app och fick kontakt istället. Där kunde jag se diverse temp'ar och varvtal etc dock inte vxl låds tempen.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Avstängd
10 388 Inlägg
28 januari 2019
#47
Cassius skrev:
Visst är det så. Men fyller du en liter för mycket och stänger igen å sen kör med bilen så kommer det förr eller senare vålla problem då lådan är designad och byggd för en specifik oljevolym. Den hade kunnat designas som äldre lådor där de inte är så jävla noga, men som med de mesta annat vill ju tillverkarna låsa upp sina kunder genom att göra sakerna så avancerade att de inte bara är att chansa smile

Jag väntar bara på att de ska programmeras in att en auktoriserad återförsäljare måste knappa in en kod för att släcka motorlampan så fort man bytt en glödlampa hmm

Idag klarar man sig ju också med enklare felkodsläsare för att få ut de mesta av informationen, man behöver inte VAG Com/VCDS. Jag försökte själv få ut en felkod på min -10 A4 AR i helgen med en gammal pirat-kabel och VCDS-Lite. Visade sig att jag inte kunde lägga in nyare modeller än B6an, så köpte en blutooth dongle på kjell å CO och laddade hem en app och fick kontakt istället. Där kunde jag se diverse temp'ar och varvtal etc dock inte vxl låds tempen.. smile

Ja, givetvis är det så. Det har du helt rätt i. I med för mycket och stänga till, så är det kört sen.
Mycket var iaf LÄTTARE förr. Om det var bättre alltid...det vet jag väl inte riktigt. Men lättare...absolut smile

Ja, så länge man bara jagar motorfelkoder är ELM327 tillräckligt. Men just sen "djupare" koder (abs, låda osv osv osv) så får man specialisera sig lite mer. Det gäller ju iofs inte bara Audi. Renault är ju hopplösa med äldre ABS-enheter (har jag hört iaf) osv.

Ska man hobbymeka på lite bredare nivå, så är det väl Automcom (eller vad det heter "nu för tiden), eller liknande som gäller antar jag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök