De finns så oerhört många faktorer att ta in gällande sånna test så de är jävligt svårt att dra konkreta slutsatser av dom. Åt båda håll!
Gjordes testerna på en yta som tidigare körts med dubbdäck ger de dubbfria bättre resultat. Var de -2 grader ger dom dubbfria bättre resultat än om det var -10 etc. En annan faktor är hur bilens ABS är programmerad.
Min egna erfarenhet gäller främst 4wd bilar vilket för trådens syfte blir lite mindre relevant. Jag har kört 3 olika 4wd bilar med både dubbat och dubbfritt (eller ja, 2st. Den tredje är samma modell, olika motorer och lådor och dubbat på ena men inte den andra)
Vid acceleration anser jag skillnaderna vara minst. Sidledsgrepp börjar man märka att det är skillnad och broms är där de verkligen märks! Så sent som igår kände jag på de dubbfria Hakka's jag har på bruksbilen jag köpte i höstas (A4 Allroad 2010) i 2-5cm snömodd. Ett före som dubbfria däck Ska prestera bra i! Accelerationsgreppet var superbt, sidledsgreppet inbjöd till sladd vid provokation, annars bra. Men bromsgreppet ansåg jag på gränsen till uselt bitvis.. Jag tror personligen att ABS'en är tillåter lite för lite låsning för att utnyttja däcken på ett bra sätt men de kan finnas andra faktorer med.
En annan bil som jag också kört i samma före, Toyota Tercel 4wd, med både dubbat och dubbfritt, detta dessutom för en bit över 10 år sen när dubbfritt inte var lika bra som idag, upplevde jag inte samma skillnad i bromsförmåga på. Notera då att den bilen inte har ABS alls.
Summasummarum: Vad som är "bäst" är mer eller mindre något som handlar om vilken bil, vilket däck, vilket före i vilken temperatur.
Åter till TS fråga: E4an saltas som sagt ganska hårt, är de inte kallare än -5 till -7 är de inga konstigheter. Är de kallare än så, kör försiktigare så är de lugnt!