Då har ännu en vecka gått, tyvärr har det inte hänt speciellt mycket men kan ändå uppdatera er lite.
Lite inpassning av motorn har gjorts för att få en tydligare bild av vart den faktiskt kommer sitta i motorutrymmet. Eftersom ZF-lådan passar rakt på kardanen har jag använt den som referens därefter centrerat motorn. Det finns en platt sektion på framvagnsbalken som jag pallar upp motorn på med träklossar för att få till höjden, på bilden sitter motorn lite lägre än hur den kommer monteras.
Har klurat en hel del på motorfästena, på avgassidan är det ganska rakt på sak, men på insugssidan blir det väldigt trångt om man ska använda original infästning för generatorn
Efter många om och men blir det nog en flytt av generatorn. Det övre fästet kommer fortsätta användas och det nedre kommer integreras i motorfästet för att vrida upp generatorn. Blev lite inspirerad av denna som är gjord av Gustav Larsson, även om det inte blir riktigt likadant.
Jag kommer troligen göra generatorfästet och motorfästet i linje med varandra då det matchar bäst med framvagnsbalken. Generator kommer flyttas upp som på bilden med colaburken. Flytten av generatorn innebär att multiremmen blir för lång. För att motverka det är planen att flytta ut servopumpen en aning med hjälp av distanser. Måste köpa hem en generatorrem för bilar utan AC innan jag börjar kolla på hur långa distanserna behöver vara.
När vi ändå pratar om servopump så kan jag ju erkänna att jag slarvat bort innanmätet på trycksidan, sitter lite fjäderladdade mekanismer som jag har 0 koll på och blev rätt j*vla trött när jag trodde att jag sumpat det. Mitt uppe surandet började jag titta på om man kunde montera volvons pump på saabmotorn, varpå jag upptäcker att de ser så gott som likadana ut. Visade sig att precis de delar jag slarvat bort till saaben satt på volvomotorn också! Ibland ska man ha tur
Volvon:
Saaben:
Jag har också kommit fram till att 9-3ans insug med uppåtriktat gasspjäll inte är direkt optimalt. Så tanken är att sätta en 90gradersböj direkt på insuget med "adapterplattor" på båda ändarna. Blir nog till att använda ett spjällhus från en 9000 då anslutningen blir lite smidigare mot tryckrören.
I det tidigare nämnda surandet passade jag även på att riva ur baksätet, inte jättespännande, men det ska också göras!
Blir inte mycket gjort tyvärr, har äntligen skaffat en svets som duger till att punkta ihop saker, måste bara inhandla stål och aluminium och börja tillverka allt. Ska försöka få tummen ur och beställa spridare och koppling också!
Tack till er som läser, kommentera gärna!