3562
Sök

Volvo 9-40 Aero

Det bästa från två världar. En Saabmotor i en Volvo 940, någon ska det väl reta.

5 067 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2019
121 Inlägg
6 januari 2019
Trådstartare
#1
Välkommen!

Målet med detta projekt är att lyckas peta ner en Saabmotor med originalsprut i min gamla vinterbil som med hjälp av änglavakt lyckats överleva två hela vintrar. Min naiva förhoppning är att detta ska bli ett enkelt, snabbt och billigt driftingprojekt som inte ska förstöra ekonomin för hojåkandet.

Vi börjar med en klassisk To do-lista med de olika kategorierna jag kommer jobba med.

[  ] Koppling/Svänghjul
[  ] Oljetråg/Pickup
[  ] Termostathus
[  ] Insug
[  ] Styrsystem/Kabelhärva
[  ] Grenrör
[  ] Motorfästen/Växellådsbalk
[  ] Bränslesystem
[  ] Servo
[  ] Tryckrör/kylarslang/m.m.
[  ] Hydraulisk handbroms
[  ] Coilovers
[  ] Växellänkage
[  ] Motorbygge 2,3T

Eventuellt även

[  ] Bur
[  ] Breddade Länkarmar
[  ] Förstärkning av upphängningsdetaljer

Vinterbilen är en mörkgrön Volvo 945 Polar med en 2-liters fulltryckare köpt av en äldre dam nån gång hösten 2017 vill jag minnas. Lacken är inte den roligaste men den har klarat sig väldigt bra från rost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-c53c93119ca270a84a9c0c065ace7969.jpgHär får ni se han, nytvättad o fin.

Ett ord kan väl skänkas till Saaben som fick sätta livet till för att komma åt styrsystem, kabelhärva och även reservdelsmotor, en mäkta fin bil för 1500kr!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-757b5be1b51ef36483e7ae092e88723b.jpgMå du vila i frid.
Senast redigerat av TobiasAndersen (6 januari 2019)

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
6 januari 2019
Trådstartare
#2
Projekttråden startades ett tag efter att projektet påbörjades, så jag ska försöka uppdatera er lite på vad som hänt hittills. Då jag egentligen inte tänkt göra en projekttråd så har jag inte allt för mycket bilder, det som jag lägger upp kommer från messengerchattar, så kvalitén är väl sådär.

9-3an som inköptes såg ni i det tidigare inlägget. Den kördes raka vägen till garaget och började rivas. Allt kablage stod först på tur, inredningen (och mina händer) demolerades för att komma åt allt och det mesta märktes upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-fc888d883d111d27abd6a62a826f7e49.jpgMycket skit som inte jag behöver, men det mesta åkte ur för att vara på säkra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-3bd197dbdf25eea16eddcce2501fa6b3.jpgNu är det inte mycket kvar att spara på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-9c5d6ca0b98d79c893b2d4e4139360f3.jpgSen märktes allt upp och togs bort från motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-17b1c3067c306aa45893ec7a372c0ed5.jpgDet blev några kg kablar som revs ut, men somsagt inte så mycket som kommer behållas, utmaningen är blir ju att våga klippa bort det man tror att man inte behöver.

När alla kablar rivits ur var det dags för motorn.  Och i vanlig ordning glömdes massa saker, bakre lambdasonden bland annat var lite grinig efter operationen. Karossen hängde med motorn upp ett par gånger, men efter massa brytande och slangklippande kom motorn äntligen ur. Tips till er som ska göra nått liknande, ta bort remhjulet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-9e7a296c160f17a1ae253e089ff1f37d.jpg
Nu är det inte mycket kvar av värde på den stackars karossen, så ut o frys med dig.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
6 januari 2019
Trådstartare
#3
Så, till det alla alla undrar. Hur fan ska jag få Saabmotorn att driva på bakhjulen. Opellåda? Nix. Svetsa om en  BMW-låda? Nu närmar vi oss. Svaret är en helt gammal ZF-låda som ska hinkas på med en adapterplatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-3024ec4e8a64d41964e22131eea6761c.jpg Lådan och motorn som senare ska bli den med massa kräm i. Och farsans schyssta trädojja fick va med på ett hörn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-c028853d16e17fa1ebbe738cf2606ad4.jpg Och här är adapterplattan tillsammans med pilotlageradaptern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-f2abd7db1c98566cd505278c1890257e.jpg En liten dubbelcheck att allt verkar passa. Och se på fan.

Kittet är köpt av en privatperson i England som tillverkar dessa. Det är enligt honom framtaget för att användas med ett 9-5 2,3T svänghjul som jag håller på o letar efter. Är det någon som vet om 9-5ans 2,0-och 2,3-svänghjul skiljer sig åt? Hojta gärna till om nån har ett svänghjul liggandes i Stockholmstrakten.

Kopplingen kommer bestå av en 793 sachs tryckplatta eller liknande tillsammans med en 240mm Tenaci sinterlamell som passar BMW-axeln.

Tyvärr var jag lite missnöjd med passformen på pilotlageradaptern, som glappade lite grann inne i veven. Men jag tog tillfället i akt och passade på att lära mig svarva lite på jobbet. Fick tag i en bit axelstål och började jobba på en ny adapter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-f0c3371d1b222bd481af9457241c8edb.jpgJusterade måttet på den mindre tappen och kopierade resten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-b5f2ba9dbafeb122309a11be9cc9e394.jpgSen sulade jag in axelstålet i svarven och försökte träffa måtten så gott jag kunde.

Då jag aldrig svarvat förut tar det lite tid, men blir väl klart i veckan som kommer skulle jag tro.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
6 januari 2019
Trådstartare
#4
När jag skulle rensa kabelhärvan på allt onödigt ville jag sitta hemma i värmen med datorn nära till hands. Ni kan ju själva tänka er sambons glädjetjut när härvan damp ner på golvet framför soffan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-71f731f97251de51cbdc5ba7af7337ce.jpg
Här har jag börjat lite smått med rensningen. Så gott som varenda har kollats upp funktion för att sedan avgöra om den ska vara kvar eller inte. Säkringshållaren skvallrade en hel del om vad som gick att ta bort och inte, men detta hade varit helt omöjligt om jag inte hade använt mig av WIS, som är Saabs verkstadsprogram. Går att hitta på nätet om man söker lite, kan se ut ungefär såhär när man är igång:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-8591658fef9d463a56c4bb76ddeb9cb6.jpg

Efter massa tänkande lyckades jag tillslut reda ut vad jag ville spara och inte. Alla lösa kablar och kontakter märktes upp och säkringshållaren böts ut av en mindre och smidigare modell med inte fullt så många platser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-4a485abadd05aebc9cf97568c0557c65.jpgHär har vi nog sämsta bilden hittills, men här är nog allt onödigt bortklippt!

När allt detta var gjort va det bara att åka till garaget och hinka på alla kontakter på motorn, lägga 12v där det behövdes och jorda det andra. Ett litet soppasystem snickrades ihop av en sönderkapad brake cleaner burk, en gammal soppapump och lite slang. Sen va det bara att dutta "nyckeln" på pluspolen och motorn hostade igång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-854f090effde0bfe553c9b723cd6a4c2.jpg

Allt för denna gång, och nu är nu uppdaterade, så blir nog inte riktigt såhär snabba uppdateringar framöver. Har gått lite långsamt fram med projektet, ska försöka rota fram lite motivation, bilen måste ju blir klar till sommarn.

På återseende.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

450 Inlägg
6 januari 2019
#5
Bästa 2! Sabba och volvo <3


761 Inlägg
6 januari 2019
#6
Följer detta spektaklet! big_smile


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 januari 2019
#7
Coolt bygge smile


121 Inlägg
7 januari 2019
Trådstartare
#8
ifakiezz skrev:
Bästa 2! Sabba och volvo <3

Svenskare blir det inte!

Snurriis skrev:
Följer detta spektaklet! big_smile

Kul att du vill hänga med!

turbonova skrev:
Coolt bygge smile

Tack, ska bli spännande att se vart det slutar!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

14 Inlägg
17 februari 2019
#9
det här kommer jag följa, ser riktigt bra ut!

Saab

121 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#10
Det gör du rätt i. Ska försöka börja komma igång med bygget nu igen!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#11
Hej igen.

Ursäkta väntan, har letat nytt garage och därför har det stilla med bygget tyvärr. Men igår (lördag) så fick jag äntligen in bilen i garaget och kunde hiva igång projektet igen. Tyvärr var jag lite ivrig så blev dåligt med bilder under tidens gång.

Motorn hann knappt svalna innan den åkte ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-3ffab58a497a8c9d9c96c44349b81c3a.jpg

Här har vi tröttmotorn som åkte ur, en b200fk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-aeb75fae81eca87ceb2fff70a468388c.jpg

Bestämde mig lite snabbt att jag jag skippar ABS. Om tiden tillåter kommer jag förhoppningsvis dra om bromsledningarna. Tills dess är tanken att köra med klippt härva och låta boxen sitta kvar. Ska förhoppningsvis inte vara några problem, någon som vet om det bara är att klippa av härvan till absen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-ed40e6e343b220183a749762d76973a1.jpg

För första gången fick lådan, motorn och adapterplattan nosa lite på varandra. Lådan måste kapas lite för att få plats med startmotorn, vilket blir nästa steg i projektet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-65cddda057f55bd0cf3122fc54811973.jpg

Har även köpt mig turbo och 9-5-svänghjul. Turbon blev en gt30, lite mindre än jag tänkt från början men förhoppningsvis får jag tidig spool och ett bra register. Den är iaf lite större än en 13c!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-c826583916f2d3a04b166f61cc6daec5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-a45a41ddaff242e9e30c94b645a21139.jpg

Och en bild på svänghjulet bara för att...
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-ff7b4211416be9bb4da087386a34e2b0.jpg

Det var allt för denna gång. Blir förhoppningsvis lite ökat tempo nu när jag har ett garage att skruva i igen! Avslutar med en bild på min skitiga 945 och polarns 200sx med m54b30 turbo.

Vi hörs snart igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-c8d220394743793fe1b680921459e231.jpg

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

303 Inlägg
17 februari 2019
#12
du är en modig jäkel du(;

1 304 Inlägg
18 februari 2019
#13
Blir kul att följa!
Ett tips, det är endast motorelen du behöver och den härvan brukar vara separerad ifrån resten med en stor kontakt nära styrboxen! I den kontakten skarvar du in dig på resten av volvoelen smile


246 Inlägg
18 februari 2019
#14
Följer! Gillar egentligen inte Saab, men motorswaps är alltid intressanta smile

ABS-elen på volvon kan du klippa och låta resten sitta kvar!


121 Inlägg
24 februari 2019
Trådstartare
#15
alex_v skrev:
du är en modig jäkel du(;

Vilken av alla aspekter syftar du på? big_smile

VirreEriksson skrev:
Blir kul att följa!
Ett tips, det är endast motorelen du behöver och den härvan brukar vara separerad ifrån resten med en stor kontakt nära styrboxen! I den kontakten skarvar du in dig på resten av volvoelen smile

Det är precis tanken, med lite tur lyckas jag få till retrofit på det mesta, så att original varningslampor fungerar. smile

NTCRS skrev:
Följer! Gillar egentligen inte Saab, men motorswaps är alltid intressanta smile

ABS-elen på volvon kan du klippa och låta resten sitta kvar!

Tack för det, då slipper jag oroa mig tills jag kopplat om skiten!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
24 februari 2019
Trådstartare
#16
Då har ännu en vecka gått, tyvärr har det inte hänt speciellt mycket men kan ändå uppdatera er lite.

Lite inpassning av motorn har gjorts för att få en tydligare bild av vart den faktiskt kommer sitta i motorutrymmet. Eftersom ZF-lådan passar rakt på kardanen har jag använt den som referens därefter centrerat motorn. Det finns en platt sektion på framvagnsbalken som jag pallar upp motorn på med träklossar för att få till höjden, på bilden sitter motorn lite lägre än hur den kommer monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-a21a1b98d3642644b27f0714998f66fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-fe88e8007f07ce59e5cecc2351ab886c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-c5909fa4943a69dbff52d85d4edd0cb0.jpg

Har klurat en hel del på motorfästena, på avgassidan är det ganska rakt på sak, men på insugssidan blir det väldigt trångt om man ska använda original infästning för generatorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-65a6989f3e2e0c0a466ada77a558213d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-bb42521cd4d9cbda2fe7170541c32abe.jpg

Efter många om och men blir det nog en flytt av generatorn. Det övre fästet kommer fortsätta användas och det nedre kommer integreras i motorfästet för att vrida upp generatorn. Blev lite inspirerad av denna som är gjord av Gustav Larsson, även om det inte blir riktigt likadant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-aad72d32a2f42b4cb07fef922de2799c.jpg

Jag kommer troligen göra generatorfästet och motorfästet i linje med varandra då det matchar bäst med framvagnsbalken. Generator kommer flyttas upp som på bilden med colaburken. Flytten av generatorn innebär att multiremmen blir för lång. För att motverka det är planen att flytta ut servopumpen en aning med hjälp av distanser. Måste köpa hem en generatorrem för bilar utan AC innan jag börjar kolla på hur långa distanserna behöver vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-64f1e41ea88e9ebcf67d869e23ff1413.jpg

När vi ändå pratar om servopump så kan jag ju erkänna att jag slarvat bort innanmätet på trycksidan, sitter lite fjäderladdade mekanismer som jag har 0 koll på och blev rätt j*vla trött när jag trodde att jag sumpat det. Mitt uppe surandet började jag titta på om man kunde montera volvons pump på saabmotorn, varpå jag upptäcker att de ser så gott som likadana ut. Visade sig att precis de delar jag slarvat bort till saaben satt på volvomotorn också! Ibland ska man ha tur big_smile

Volvon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-6c7561a84d867b7a8d366fe54e0d3ed9.jpg
Saaben:
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-31077b69d7800324b4751d981165211a.jpg

Jag har också kommit fram till att 9-3ans insug med uppåtriktat gasspjäll inte är direkt optimalt. Så tanken är att sätta en 90gradersböj direkt på insuget med "adapterplattor" på båda ändarna. Blir nog till att använda ett spjällhus från en 9000 då anslutningen blir lite smidigare mot tryckrören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-d1133df3e73fd06a998f6d96fba623b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-644c4aae6c6ab8b7c380bbd405ca4938.jpg

I det tidigare nämnda surandet passade jag även på att riva ur baksätet, inte jättespännande, men det ska också göras!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171269/171269-a65a0ef0073dbe2699a4fc08c604f5ff.jpg

Blir inte mycket gjort tyvärr, har äntligen skaffat en svets som duger till att punkta ihop saker, måste bara inhandla stål och aluminium och börja tillverka allt. Ska försöka få tummen ur och beställa spridare och koppling också!

Tack till er som läser, kommentera gärna!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
26 februari 2019
#18
Det här lär ju följas!
Skoj blandning smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
18 003 Inlägg
27 februari 2019
#19
Cuefa skrev:
Det här lär ju följas!
Skoj blandning smile

En mycket intressant blandning som även jag följer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök