Nu har det lite smått felaktigt påpekats att automatisk räckviddsjustering är lagkrav vid xenon....men....så är inte alltid fallet. Har inget alls att göra med xenon i sig, utan ljussytrkan. Gränsen går vid 2000lm, över det, så måste man ha automatisk räckviddsjustering.
Osram släppte för något år sedan en xenonstrålkastare som var till Audi A4 B7 för att få DRL, "på köpet" fick man även xenon. Då lampan man från Osrams sida valt att använda sig av i strålkastaren (20 eller 25w) hamnade alltså xenonbelysningen under dessa 2000lm, och räckviddsjustering var inte nödvändig och bilprovningen hade inget att säga till om.
tyskville skrev:
Djo skrev:
Lockwood skrev:
Jag är inte expert. Men en C-klass 2013 borde ha funnits med xenon från fabrik, även om det var en option. Det lättaste (?) är att du skaffar original lamphus med xenon. Du kommer även få eftermontera original "automatisk ljusviddsreglering" då detta är ett lagkrav när man har xenon. Detta är säkerligen fullt möjligt, dvs att få bilen 100% identisk med bilar vilka har xenon från fabrik. Frågan är bara hur dyrt det blir samt hur komplicerat? Jjag gissar att det förutom byte/tillägg av hårdvara så är det även en del kodning i diverse olika styrenheter som behöver göras... Jag gissar på en kostnad mellan 10-20k när allt är klart. Däremot är jag osäker på om ett sånt här "monster" är laglig "by the book", den behöver kanske även regbesiktigas med xenon o där kommer nog Mercedes sätta sig på tvären när det gäller intyg gissar jag. Men rent tekniskt så skulle bilen vara laglig iaf.
Får han det att fungera och klara en reggbess med intyg från mercedes mm mm för under 100k skulle jag bli förvånad...
Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.
Givetvis varierar priserna från bil till bil. Äldre Audikärror kan man göra bytet för 7-8000kr, med helt nya grejer. Kräver som påpekat kodning och så vidare.
Men, lagligt blir det inte (som också påpekat). Mest för att man inte får loss intygen från tillverkarna av delarna.
Och varför är dessa certifikat så viktiga? Bilen blir ju "säkrare". Ja...hur ska bilprovningen veta det? Ett system som inte fungerar och skickar ner lamporna i backen gör det knappast säkrare för förare. Ett system som inte fungerar som det ska och helt enkelt inte justerar ljuset och därigenom kanske bländar mötande, är knappast säkrare för de du möter.
Problemet är som sagt inte priset eller delarna, utan certifikaten. Som privatperson "får man inte tag i dessa". Det är alltså fullt möjligt att i teorin konvertera en bil till xenon (som i över 2000lm) helt lagligt, men i praktiken en smärre omöjlighet.
- - - - - Edit - - - - -
Kan givetvis ha varit Philips också...skitsaksamma