Eftersom det kommer ofta frågor om konvertering till xenonljus, här kan man läsa lite och får lite mera kött på ben.
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus.
Jämfört med original xenon?
En fabriksny bil med tillval xenonljus eller bi-xenon kan förutom ovan teknik ha egenskaper som förbättrar användandet i vissa situationer. Bi-xenon innebär oftast att bilens xenon halvljus lyfter sig lite och därmed hjälper halogen helljusstrålkastaren. Att eftermontera xenon HID 35W i befintligt halvljus ger i grunden samma ljusstyrka som xenonljus från bilfabriken, dvs. upp till tre gånger mer ljus jämfört med halogen 55W, men angivna ljustekniska egenskaper uteblir naturligtvis.
Bi-xenon erhåller du med ytterligare en sats xenon HID i befintliga helljuslampor. Du får då klart bättre bi-xenon än vad motsvarande fabriksbil förmår prestera i ljus, dvs. 4st xenonljus mot original 2st med tillägg av 2st halogenlampor. Xenon i bilens helljus kan ge ljus motsvarande 3st extraljus med 100W halogen. Inget större behov av extraljus således. En klar fördel då inte många vill hänga på extraljus på sin premiumbil.
Extraljus kan du naturligtvis xenon konvertera och därmed spara en rejäl slant jämfört med att köpa en färdig xenonlykta. De kända märkena har ofta extraljus i samma utförande med eller utan xenon. Att konvertera den billigare halogenlampan själv med xenon kan oftast bespara tusentals kronor, per styck.
Vad skiljer H7 och H7R?
Om vi tar original xenonlampa D2 som exempel, så finns den i variant D2S samt D2R. Alla våra xenonlampor är av typ D2S, utom H7R som är av typ D2R. Vad skiljer då D2S från D2R (H7R)? Vi tar några Volvobilar utrustade med xenon som exempel: En V70 eller S60 har lamphus av öppen reflektortyp = D2R; en ny V50 eller S80 har en projektions-lins i halvljuset = D2S. Om motsvarande bilar och typ av lamphus med halogen H7 ska konverteras till xenon så kan vi erbjuda ett korrekt alternativ.
Fordon med halogen H7 halvljus av reflektortyp bör välja xenon H7R lampan; fordon med projektorlins väljer den vanliga xenon H7 lampan. D2R/H7R-lampan har tillägg av en avskärmning på lampglaset vilken reducerar irriterande sidostick samt fokuserar ljuset framåt. Alltså, om lyktan saknar en rund lins (ungefär som ett förstoringsglas) framför halvljuset bör du välja xenon H7R. Detta gäller i princip bara halvljuset, i helljus bländar du oavsett alltid om du inte bländar av helljuset vid möte.
Som en parantes kan nämnas att Xenonkungen var först på marknaden med H7R (2005) och därefter har idén på senare tid anammats av många fler leverantörer.
Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.
4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 5000K-6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 5000K-6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 5000K-6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K-5000K, styrka vinner i längden över skönhet.
Hur snabbt tänder de upp?
Halogenlampan har ofta en relativt ögonblicklig uppstart till 100% effekt. Xenon HID kan av tekniska orsaker inte nå den snabbheten. I tändögonblicket sker en "explosion", ädelgasen i xenonlampan antänds medelst högspänning kring 23000V varefter gasen "brinner upp sig" till full effekt. Därav namnet gasurladdningslampa. En xenonlampa tänder alltså direkt och sedan segar den upp sig till full effekt. Vad beträffar xenon i halvljus eller dimljus spelar denna tid ingen praktisk roll. I helljus däremot så förväntar man sig snabbt resultat. Ju tidigare du återgår till helljus efter ett möte, desto snabbare återuppstår full ljuseffekt. Notera att snabbhet inte nödvändigtvis är en kvalitetsfråga.
Xenon i helljus & extraljus
Se ovan fråga och svar. Att konvertera bilens befintliga helljus eller extraljus till xenon är en lysande idé. Vad som avgör hur en ljusbild ser ut är alltid reflektorn, en lampa är en lampa oavsett placering. En 35W xenonlampa ger upp till tre gånger mer ljus än en 55W halogenlampa. Du får alltså främst starkare ljus på vägen och inte några radikala förbättringar av själva ljusbilden, för reflektorn är ju fortfarande densamma. Något längre räckvidd brukar det dock bli i normalfallet.
Normalbilisten saknar inte särskilda extraljus efter att ha satt xenon i bilens befintliga helljus. Men önskar man extra lång räckvidd på ljuset så är det ju särskilda sk. pencil extraljus som gäller. I första hand bör du ha xenon i bilens halvljus, vilka ju används i alla trafiksituationer och där säkerheten med bra ljus är mer påkallat.
Myter om xenonljus
Dyrare är bättre? Generellt sant om det står Hella, Matsushita, Philips eller Osram på drivdonet. Problemet är att ingen av dem tillverkar konverteringssatser, men i vissa fall kan man få tag på licenstillverkade omgjorda drivdon av äldre generation med t.ex. koreanska lampor. Normalt prisläge 4-6.000:-. Vanligtvis hotar de dock med juridiska åtgärder om deras varumärken omnämns i konverteringssammanhang. Våra Premium Philips HID satser är baserade på äkta Philips D2S lampor. Vad gäller mer ordinära HID-satser är högre pris än 2.000:- tämligen omotiverat idag. HID från Kina är klart billigast med marknadspriser under 1.500:-. Till "99%" säljer våra konkurrenter endast billiga kinasatser, oavsett utpris.
Integrerat är bäst? Det finns drivdon i två utföranden, drivdon med integrerad tändmodul respektive drivdon med separat tändmodul. Alla välkända varumärken har båda varianter, även i dagsfärska bilar, så alternativet integrerad tändmodul är inte en kvalitetsfråga eller annan teknisk framgång, utan snarare en fråga om olika konstruktion. Och det viktigaste är driftsäkerhet och livslängd.
Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 50W blir varmare än vanliga halogen 55W.
Tekniska data
Xenon HID (High Intensity Discharge) är en gasurladdningslampa fylld med bl.a. xenongas. Denna gas antänds av högspänning via drivdonet (ballasten). Drivdonet omvandlar bilens 12V till startström bortåt 23.000V (nom. 85V). Xenonljus har funnits som tillval i serieproducerade bilar sedan tidigt 90-tal.
Den första generationen D1 ersattes ganska snart av D2 (D2S/D2R). D1 systemet finns kvar än idag men i förnyad version. Våra HID lampor baseras på D2S typ med undantag av våra H1R samt H7R lampor vilka är av D2R typ.
Vi rekommenderar: Om bästa möjliga ljusvärde prioriteras är det 4300K alt. 5000K som bör väljas. 6000K kan vara en kompromiss. 8000K rekommenderar vi främst för dig som är styling intresserad eller vill ha extra snyggt i t.ex. dimljusen. Fabriksutrustad xenon 4100K-4300K är krämvit på vägbanan.
Lumen (lm) anger en ljuskällas kvalitet/effekt. Beträffande våra HID gäller följande ca. lumenvärden: 4300K 3200-3400 lm, 6000K 2800-3000 lm respektive 8000K 2300 lm.
55W halogenlampa har färgtemperatur ca. 3000K-3200K och ger 1000-1400 lm.
Med Kelvin (K) avses färgtemperatur. Med högre (K) får man offra i ljuseffekt vad man får igen i skönhet, dock alltid klart mer ljus än halogen. Candela anger ljusintensitet.
Livslängd för xenonlampor är ca. 2000 tim. (kan gott hålla även 3.000 tim.), dvs. 2-3 gånger mer ljus på vägen varje dag i minst 5½ år vid 1 timmes dagligt bruk året om. Ljusvärdet minskar mot slutet av livslängden. Ekonomi: Jämfört med halogenlampor av bättre kvalitet är driftskostnaden ungefär densamma beaktat livslängden.
H1R/H7R HID lampa
För lampinsats av reflektortyp med halogen H1/H7 har vi D2R-lampa H1R/H7R. R-lampan finns endast som H1 och H7.
Bilar med projektorlins i halvljus ska ha xenon lamptyp D2S (t.ex. BMW).
Övriga med reflektor ljusinsats bör välja lamptyp D2R (ex. vissa MB, Volvo S60/V70, Saab m.fl.).
Våra HID-lampor av typ D2S passar naturligtvis även lamphus av reflektortyp (D2R), men med viss bländningsrisk. Skillnaden mellan D2S och D2R är att D2R har en liten avskärmning på glaset som gör att risken för irriterande bländning minskar samt ger en mer fokuserad ljusbild.
-------------------------------------------------------------------------------
Till slut.
Detta är en lånad text
Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.
Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef
Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.
Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus.
Jämfört med original xenon?
En fabriksny bil med tillval xenonljus eller bi-xenon kan förutom ovan teknik ha egenskaper som förbättrar användandet i vissa situationer. Bi-xenon innebär oftast att bilens xenon halvljus lyfter sig lite och därmed hjälper halogen helljusstrålkastaren. Att eftermontera xenon HID 35W i befintligt halvljus ger i grunden samma ljusstyrka som xenonljus från bilfabriken, dvs. upp till tre gånger mer ljus jämfört med halogen 55W, men angivna ljustekniska egenskaper uteblir naturligtvis.
Bi-xenon erhåller du med ytterligare en sats xenon HID i befintliga helljuslampor. Du får då klart bättre bi-xenon än vad motsvarande fabriksbil förmår prestera i ljus, dvs. 4st xenonljus mot original 2st med tillägg av 2st halogenlampor. Xenon i bilens helljus kan ge ljus motsvarande 3st extraljus med 100W halogen. Inget större behov av extraljus således. En klar fördel då inte många vill hänga på extraljus på sin premiumbil.
Extraljus kan du naturligtvis xenon konvertera och därmed spara en rejäl slant jämfört med att köpa en färdig xenonlykta. De kända märkena har ofta extraljus i samma utförande med eller utan xenon. Att konvertera den billigare halogenlampan själv med xenon kan oftast bespara tusentals kronor, per styck.
Vad skiljer H7 och H7R?
Om vi tar original xenonlampa D2 som exempel, så finns den i variant D2S samt D2R. Alla våra xenonlampor är av typ D2S, utom H7R som är av typ D2R. Vad skiljer då D2S från D2R (H7R)? Vi tar några Volvobilar utrustade med xenon som exempel: En V70 eller S60 har lamphus av öppen reflektortyp = D2R; en ny V50 eller S80 har en projektions-lins i halvljuset = D2S. Om motsvarande bilar och typ av lamphus med halogen H7 ska konverteras till xenon så kan vi erbjuda ett korrekt alternativ.
Fordon med halogen H7 halvljus av reflektortyp bör välja xenon H7R lampan; fordon med projektorlins väljer den vanliga xenon H7 lampan. D2R/H7R-lampan har tillägg av en avskärmning på lampglaset vilken reducerar irriterande sidostick samt fokuserar ljuset framåt. Alltså, om lyktan saknar en rund lins (ungefär som ett förstoringsglas) framför halvljuset bör du välja xenon H7R. Detta gäller i princip bara halvljuset, i helljus bländar du oavsett alltid om du inte bländar av helljuset vid möte.
Som en parantes kan nämnas att Xenonkungen var först på marknaden med H7R (2005) och därefter har idén på senare tid anammats av många fler leverantörer.
Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.
4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 5000K-6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 5000K-6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 5000K-6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K-5000K, styrka vinner i längden över skönhet.
Hur snabbt tänder de upp?
Halogenlampan har ofta en relativt ögonblicklig uppstart till 100% effekt. Xenon HID kan av tekniska orsaker inte nå den snabbheten. I tändögonblicket sker en "explosion", ädelgasen i xenonlampan antänds medelst högspänning kring 23000V varefter gasen "brinner upp sig" till full effekt. Därav namnet gasurladdningslampa. En xenonlampa tänder alltså direkt och sedan segar den upp sig till full effekt. Vad beträffar xenon i halvljus eller dimljus spelar denna tid ingen praktisk roll. I helljus däremot så förväntar man sig snabbt resultat. Ju tidigare du återgår till helljus efter ett möte, desto snabbare återuppstår full ljuseffekt. Notera att snabbhet inte nödvändigtvis är en kvalitetsfråga.
Xenon i helljus & extraljus
Se ovan fråga och svar. Att konvertera bilens befintliga helljus eller extraljus till xenon är en lysande idé. Vad som avgör hur en ljusbild ser ut är alltid reflektorn, en lampa är en lampa oavsett placering. En 35W xenonlampa ger upp till tre gånger mer ljus än en 55W halogenlampa. Du får alltså främst starkare ljus på vägen och inte några radikala förbättringar av själva ljusbilden, för reflektorn är ju fortfarande densamma. Något längre räckvidd brukar det dock bli i normalfallet.
Normalbilisten saknar inte särskilda extraljus efter att ha satt xenon i bilens befintliga helljus. Men önskar man extra lång räckvidd på ljuset så är det ju särskilda sk. pencil extraljus som gäller. I första hand bör du ha xenon i bilens halvljus, vilka ju används i alla trafiksituationer och där säkerheten med bra ljus är mer påkallat.
Myter om xenonljus
Dyrare är bättre? Generellt sant om det står Hella, Matsushita, Philips eller Osram på drivdonet. Problemet är att ingen av dem tillverkar konverteringssatser, men i vissa fall kan man få tag på licenstillverkade omgjorda drivdon av äldre generation med t.ex. koreanska lampor. Normalt prisläge 4-6.000:-. Vanligtvis hotar de dock med juridiska åtgärder om deras varumärken omnämns i konverteringssammanhang. Våra Premium Philips HID satser är baserade på äkta Philips D2S lampor. Vad gäller mer ordinära HID-satser är högre pris än 2.000:- tämligen omotiverat idag. HID från Kina är klart billigast med marknadspriser under 1.500:-. Till "99%" säljer våra konkurrenter endast billiga kinasatser, oavsett utpris.
Integrerat är bäst? Det finns drivdon i två utföranden, drivdon med integrerad tändmodul respektive drivdon med separat tändmodul. Alla välkända varumärken har båda varianter, även i dagsfärska bilar, så alternativet integrerad tändmodul är inte en kvalitetsfråga eller annan teknisk framgång, utan snarare en fråga om olika konstruktion. Och det viktigaste är driftsäkerhet och livslängd.
Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 50W blir varmare än vanliga halogen 55W.
Tekniska data
Xenon HID (High Intensity Discharge) är en gasurladdningslampa fylld med bl.a. xenongas. Denna gas antänds av högspänning via drivdonet (ballasten). Drivdonet omvandlar bilens 12V till startström bortåt 23.000V (nom. 85V). Xenonljus har funnits som tillval i serieproducerade bilar sedan tidigt 90-tal.
Den första generationen D1 ersattes ganska snart av D2 (D2S/D2R). D1 systemet finns kvar än idag men i förnyad version. Våra HID lampor baseras på D2S typ med undantag av våra H1R samt H7R lampor vilka är av D2R typ.
Vi rekommenderar: Om bästa möjliga ljusvärde prioriteras är det 4300K alt. 5000K som bör väljas. 6000K kan vara en kompromiss. 8000K rekommenderar vi främst för dig som är styling intresserad eller vill ha extra snyggt i t.ex. dimljusen. Fabriksutrustad xenon 4100K-4300K är krämvit på vägbanan.
Lumen (lm) anger en ljuskällas kvalitet/effekt. Beträffande våra HID gäller följande ca. lumenvärden: 4300K 3200-3400 lm, 6000K 2800-3000 lm respektive 8000K 2300 lm.
55W halogenlampa har färgtemperatur ca. 3000K-3200K och ger 1000-1400 lm.
Med Kelvin (K) avses färgtemperatur. Med högre (K) får man offra i ljuseffekt vad man får igen i skönhet, dock alltid klart mer ljus än halogen. Candela anger ljusintensitet.
Livslängd för xenonlampor är ca. 2000 tim. (kan gott hålla även 3.000 tim.), dvs. 2-3 gånger mer ljus på vägen varje dag i minst 5½ år vid 1 timmes dagligt bruk året om. Ljusvärdet minskar mot slutet av livslängden. Ekonomi: Jämfört med halogenlampor av bättre kvalitet är driftskostnaden ungefär densamma beaktat livslängden.
H1R/H7R HID lampa
För lampinsats av reflektortyp med halogen H1/H7 har vi D2R-lampa H1R/H7R. R-lampan finns endast som H1 och H7.
Bilar med projektorlins i halvljus ska ha xenon lamptyp D2S (t.ex. BMW).
Övriga med reflektor ljusinsats bör välja lamptyp D2R (ex. vissa MB, Volvo S60/V70, Saab m.fl.).
Våra HID-lampor av typ D2S passar naturligtvis även lamphus av reflektortyp (D2R), men med viss bländningsrisk. Skillnaden mellan D2S och D2R är att D2R har en liten avskärmning på glaset som gör att risken för irriterande bländning minskar samt ger en mer fokuserad ljusbild.
-------------------------------------------------------------------------------
Till slut.
Detta är en lånad text
Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.
Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef
Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.
Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.
Senast redigerat av alain (12 november 2009)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
0
0
0
0