4 april 2019
Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att felsöka P0420?
Felet kommer och går och känslan är att det stannar längre och längre. Varpå det börjar bli dags att ta ta i det. Bilens köregenskaper påverkas inte. OM katalysatorn skulle fela/vara paj skulle det märkas på hur den går?
Som jag har förstått det så är det ofta fel på någon av lambdasonderna, om inte katalysatorn pajat vill säga. Det skall sitta en på var sida av katsalysatorn som då varnar vid fel värden, för att hålla koll på katalysatorn. Rimligt.
På min bil så sitter en sond precis under grenröret och sedan sitter nästa precis innan vad jag trodde var katalysatorn (en "oval bulle" på avgasröret ). Dvs båda sitter på motorsidan av den "ovala bullen". Kollade på bildelsbasen och det verkar vara två typer av katalysatorer på Nissan primeror.. Om det sitter en sådan som sitter fast i grenröret så stämmer det ju med sensorerna. Har vissa bilar två katalysatorer?
Till felsökningen. Säger det något att mäta på lambdasensorerna när bilen är avstängd? Eller måste man ha igång den och vad skall man då läsa vid fungerande sensorer?
Tacksam för ALLA svar/idéer!
Senast redigerat av h3n2 (5 april 2019)