3397
Sök

Problem med elektroniken, S80 T6

33 Inlägg
23 mars 2019
Trådstartare
#1
Jag har haft min S80 T6, 2003 i strax över ett år nu, och har under
denna tiden haft lite mindre problem med elektroniken.

Varje gång jag gör en Kick Down så går minst en tändspole sönder. Tror jag har bytt 5st
vid det här laget.

Samt att strålkastare blir ljusare, och kupéfläkten går högre i takt med att jag gasar.
Ingen kontrollampa som lyser, och inga felkoder på elsystemet.


Jag var ute och mätte upp batteriet och generatorn idag och fick dessa värden:



                                                                            På batteriet       På generatorn

Bilen avstängd                                                     12.3V                  -----------------

Tomgång, utan strömförbrukare                      14.6V                      14.4V

Tomgång, med strömförbrukare                      13V                          12.2V

2.000 RPM                                                            14.3V                      14.3V

3.000 RPM                                                            14.2V                      14.3V

4.000 RPM                                                            14.1V                  -----------------




Tilläggas bör också göras att den vill inte stanna på ett specifikt RPM, utan börjar att vandra.
T.ex. sätter jag den på 3.000 RPM så vandrar den mellan 2.000 - 3.500 RPM.


Någon som har något förslag, innan jag kör sönder ytterligare en eller två tändspolar?


4 468 Inlägg
23 mars 2019
#2
Min första tanke var att den överladdade,men det hade du ju kollat.

10 163 Inlägg
24 mars 2019
#3
Kolla motorjordpunkt/er

Vet ej om ecm kan spöka med kontroll av laddning annars, tyvärr har s80in många elfel att dras med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 Inlägg
5 april 2019
#4
Hur gick det för dig, funkar det nu ?

33 Inlägg
20 april 2019
Trådstartare
#5
Jag har bytt halogenlamporna i strålkastarna till xenon, så kan inte se om det spökar där längre...
men jag bytte regulatorn och jag har sedan dess inte haft några problem med kupéfläkten iallafall. Så problemet var nog regulatorn ändå


Forummoderator
18 009 Inlägg
20 april 2019
#6
Men käkar den tändspolar fortfarande? Eller försvann det problemet med?

Bytte du till "ful-xenon"? Dyker det upp andra fel så kan dessa vara en bidragande orsak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#7
Köpte nya tändspolar av märket STARK och nya champion tändstift, och än har ingen gått sönder...

Jepp ”ful-xenon” blev det, men det har inte uppkommit några nya elfel efter att dessa monterades smile

Däremot så är det något fel på gasresponsen då den tvekar och hackar på de högre varvtalen, så det är det som jag håller på och försöker lösa nu...



Sök