3307
Sök

Närmare 29k mil Saab b284

6 Inlägg
18 april 2019
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har nyligen blivit ägare till en -06 93-aero v6 sc och är lite sugen på att skrämma upp den lite ytterligare med ett steg1 trim. Jag undrar om det finns några risker med det med tanke på hur långt den gått. Jag tycker att den känns fräsch i drivlinan men min referens är en 2.0 Ford Fikus från -99.

Of World
3 370 Inlägg
18 april 2019
#2
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 146 Inlägg
19 april 2019
#3
Hackle skrev:
Hej,

Jag har nyligen blivit ägare till en -06 93-aero v6 sc och är lite sugen på att skrämma upp den lite ytterligare med ett steg1 trim. Jag undrar om det finns några risker med det med tanke på hur långt den gått. Jag tycker att den känns fräsch i drivlinan men min referens är en 2.0 Ford Fikus från -99.

06 motorn är rätt skottsäker, kör steg 2 med E85 så får du fina värder

4 261 Inlägg
19 april 2019
#4
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

helt otroligt, vissa bara går o går o vissa bara rasar o rasar. Handlar bara om tur? hur man tar hand om bilen eller är vissa modeller bara stryktåliga.

996 Inlägg
19 april 2019
#5
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

Rödmarkeringen på tankmätaren menar du väl big_smile big_smile big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Of World
3 370 Inlägg
19 april 2019
#6
candyweiss skrev:
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

Rödmarkeringen på tankmätaren menar du väl big_smile big_smile big_smile

Ja, givetvis. Så klumpigt av mig hehe. 😜

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 370 Inlägg
19 april 2019
#7
panda666 skrev:
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

helt otroligt, vissa bara går o går o vissa bara rasar o rasar. Handlar bara om tur? hur man tar hand om bilen eller är vissa modeller bara stryktåliga.

Vet inte, hade för två år sen en Likadan som köptes med 15600 mil på mätaren. Körde till 21500 utan att lägga ett öre utöver olja filter samt tändstift. Dock Servad med 1500mils intervall (gått som tjänstebil fram 15k mil)

Däremot hade brodern en saab 9-3 med samma motor där allt i princip krånglade. Tur eller otur.. Haha

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
19 april 2019
#8
Presidento skrev:
panda666 skrev:
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

helt otroligt, vissa bara går o går o vissa bara rasar o rasar. Handlar bara om tur? hur man tar hand om bilen eller är vissa modeller bara stryktåliga.

Vet inte, hade för två år sen en Likadan som köptes med 15600 mil på mätaren. Körde till 21500 utan att lägga ett öre utöver olja filter samt tändstift. Dock Servad med 1500mils intervall (gått som tjänstebil fram 15k mil)

Däremot hade brodern en saab 9-3 med samma motor där allt i princip krånglade. Tur eller otur.. Haha

har inte haft en bil som aldrig krånglat, förrutom lexusen från 2013-2014. tiden ja hade den krångla den aldrig, fast hade inte den längre än 5-6 månader. Resten av mina bilar har alltid krånglat .

1 146 Inlägg
19 april 2019
#9
panda666 skrev:
Presidento skrev:
Jag har en opel med V6 Turbo (samma motor) med 44500mil på som som går fint fint, går hårt dagligen till rödmarkering på dock "original" otrimmad men samtidigt aldrig renoverad..

Kör på trimma och känn av bilen smile

helt otroligt, vissa bara går o går o vissa bara rasar o rasar. Handlar bara om tur? hur man tar hand om bilen eller är vissa modeller bara stryktåliga.

Gällanden den specifika motorn så byte de kamkedjadesign nån gång i början av 07 på saab och opel vilket gjorde att de rasade som fan.

1 036 Inlägg
19 april 2019
#10
panda666 skrev:
Presidento skrev:
panda666 skrev:
helt otroligt, vissa bara går o går o vissa bara rasar o rasar. Handlar bara om tur? hur man tar hand om bilen eller är vissa modeller bara stryktåliga.

Vet inte, hade för två år sen en Likadan som köptes med 15600 mil på mätaren. Körde till 21500 utan att lägga ett öre utöver olja filter samt tändstift. Dock Servad med 1500mils intervall (gått som tjänstebil fram 15k mil)

Däremot hade brodern en saab 9-3 med samma motor där allt i princip krånglade. Tur eller otur.. Haha

har inte haft en bil som aldrig krånglat, förrutom lexusen från 2013-2014. tiden ja hade den krångla den aldrig, fast hade inte den längre än 5-6 månader. Resten av mina bilar har alltid krånglat .

Min nuvarande 9-5 kombi köpte jag för 5000 i augusti  2017 av en kompis som hade köpt ny bil.
Bytte främre flexrör, ordentlig tvätt och städ, sedan har den bara tuffat på dom här 3500 milen.
Hade en 900 talladega i 8 år som jag enbart bytte slitagedelar på under 11000 mil.
Innan dess så fick en golf från 1994 agera min bruksbil utan några fel smile
En del verkar ha otur smile


4 261 Inlägg
19 april 2019
#11
Mangisen skrev:
panda666 skrev:
Presidento skrev:

Vet inte, hade för två år sen en Likadan som köptes med 15600 mil på mätaren. Körde till 21500 utan att lägga ett öre utöver olja filter samt tändstift. Dock Servad med 1500mils intervall (gått som tjänstebil fram 15k mil)

Däremot hade brodern en saab 9-3 med samma motor där allt i princip krånglade. Tur eller otur.. Haha

har inte haft en bil som aldrig krånglat, förrutom lexusen från 2013-2014. tiden ja hade den krångla den aldrig, fast hade inte den längre än 5-6 månader. Resten av mina bilar har alltid krånglat .

Min nuvarande 9-5 kombi köpte jag för 5000 i augusti  2017 av en kompis som hade köpt ny bil.
Bytte främre flexrör, ordentlig tvätt och städ, sedan har den bara tuffat på dom här 3500 milen.
Hade en 900 talladega i 8 år som jag enbart bytte slitagedelar på under 11000 mil.
Innan dess så fick en golf från 1994 agera min bruksbil utan några fel smile
En del verkar ha otur smile

hehe must be nice, alla mina bmw har haft problem, alla mina gamla civics, volvo. Jag är säkert en oturs människa när det gäller bil^^ minns att alla mina e39 hade problem med kylning, antingen så läckte dom glykol eller drack glykol. Så nån givare eller nått annat har det varit, alltid nånting har det varit.

Of World
3 370 Inlägg
19 april 2019
#12
panda666 skrev:
Mangisen skrev:
panda666 skrev:

har inte haft en bil som aldrig krånglat, förrutom lexusen från 2013-2014. tiden ja hade den krångla den aldrig, fast hade inte den längre än 5-6 månader. Resten av mina bilar har alltid krånglat .

Min nuvarande 9-5 kombi köpte jag för 5000 i augusti  2017 av en kompis som hade köpt ny bil.
Bytte främre flexrör, ordentlig tvätt och städ, sedan har den bara tuffat på dom här 3500 milen.
Hade en 900 talladega i 8 år som jag enbart bytte slitagedelar på under 11000 mil.
Innan dess så fick en golf från 1994 agera min bruksbil utan några fel smile
En del verkar ha otur smile

hehe must be nice, alla mina bmw har haft problem, alla mina gamla civics, volvo. Jag är säkert en oturs människa när det gäller bil^^ minns att alla mina e39 hade problem med kylning, antingen så läckte dom glykol eller drack glykol. Så nån givare eller nått annat har det varit, alltid nånting har det varit.

Jag köpte en opel Vectra 1.9 Cdti 150hk för 3 månader sen, jag har kört 850mil utan att göra ett skit förutom tanka och fylla på spolarvätska.. (peppar peppar..)

Bilen har gått 17600 nu och jag räknar med att köra iaf till 20 000mil innan sommaren är slut.. Då har den betalat sig själv.. Spec om den fortsätter såhär utan krångla haha ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
19 april 2019
#13
Presidento skrev:
panda666 skrev:
Mangisen skrev:

Min nuvarande 9-5 kombi köpte jag för 5000 i augusti  2017 av en kompis som hade köpt ny bil.
Bytte främre flexrör, ordentlig tvätt och städ, sedan har den bara tuffat på dom här 3500 milen.
Hade en 900 talladega i 8 år som jag enbart bytte slitagedelar på under 11000 mil.
Innan dess så fick en golf från 1994 agera min bruksbil utan några fel smile
En del verkar ha otur smile

hehe must be nice, alla mina bmw har haft problem, alla mina gamla civics, volvo. Jag är säkert en oturs människa när det gäller bil^^ minns att alla mina e39 hade problem med kylning, antingen så läckte dom glykol eller drack glykol. Så nån givare eller nått annat har det varit, alltid nånting har det varit.

Jag köpte en opel Vectra 1.9 Cdti 150hk för 3 månader sen, jag har kört 850mil utan att göra ett skit förutom tanka och fylla på spolarvätska.. (peppar peppar..)

Bilen har gått 17600 nu och jag räknar med att köra iaf till 20 000mil innan sommaren är slut.. Då har den betalat sig själv.. Spec om den fortsätter såhär utan krångla haha ^^

ska kolla på dessa bilar^^ kanske är de sånn man ska ha;))) lol har aldrig åkt ett helt år utan att reparera, inte ens 6 månader. Som ja sa lexusen behövde inget på 5-6månader men det är en lexus plus den va från 2013. resten av bilarna har alltid behövt nått varje 2-3 månader+- tror sista gången volvon åkte på rep var i februari eller början av mars, tror slutet av februari, klapp på axeln till volvon, har klarat sig utan rep på 2 månader, ska vi se ifall den klarar en till?

Of World
3 370 Inlägg
19 april 2019
#14
panda666 skrev:
Presidento skrev:
panda666 skrev:

hehe must be nice, alla mina bmw har haft problem, alla mina gamla civics, volvo. Jag är säkert en oturs människa när det gäller bil^^ minns att alla mina e39 hade problem med kylning, antingen så läckte dom glykol eller drack glykol. Så nån givare eller nått annat har det varit, alltid nånting har det varit.

Jag köpte en opel Vectra 1.9 Cdti 150hk för 3 månader sen, jag har kört 850mil utan att göra ett skit förutom tanka och fylla på spolarvätska.. (peppar peppar..)

Bilen har gått 17600 nu och jag räknar med att köra iaf till 20 000mil innan sommaren är slut.. Då har den betalat sig själv.. Spec om den fortsätter såhär utan krångla haha ^^

ska kolla på dessa bilar^^ kanske är de sånn man ska ha;))) lol har aldrig åkt ett helt år utan att reparera, inte ens 6 månader. Som ja sa lexusen behövde inget på 5-6månader men det är en lexus plus den va från 2013. resten av bilarna har alltid behövt nått varje 2-3 månader+- tror sista gången volvon åkte på rep var i februari eller början av mars, tror slutet av februari, klapp på axeln till volvon, har klarat sig utan rep på 2 månader, ska vi se ifall den klarar en till?

Klart den gör.. Du verkar ha fixat de som går på dom så nu gör den iaf 40k mil utan större ingrepp ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 Inlägg
22 april 2019
Trådstartare
#15
Tack för svaret även fast det spårade lite smile

4 261 Inlägg
22 april 2019
#16
Presidento skrev:
panda666 skrev:
Presidento skrev:

Jag köpte en opel Vectra 1.9 Cdti 150hk för 3 månader sen, jag har kört 850mil utan att göra ett skit förutom tanka och fylla på spolarvätska.. (peppar peppar..)

Bilen har gått 17600 nu och jag räknar med att köra iaf till 20 000mil innan sommaren är slut.. Då har den betalat sig själv.. Spec om den fortsätter såhär utan krångla haha ^^

ska kolla på dessa bilar^^ kanske är de sånn man ska ha;))) lol har aldrig åkt ett helt år utan att reparera, inte ens 6 månader. Som ja sa lexusen behövde inget på 5-6månader men det är en lexus plus den va från 2013. resten av bilarna har alltid behövt nått varje 2-3 månader+- tror sista gången volvon åkte på rep var i februari eller början av mars, tror slutet av februari, klapp på axeln till volvon, har klarat sig utan rep på 2 månader, ska vi se ifall den klarar en till?

Klart den gör.. Du verkar ha fixat de som går på dom så nu gör den iaf 40k mil utan större ingrepp ^^

hehe ja tror det också, fast nu behöver acn fyllas på,. så fort det blev lite varmare så märker jag att acn inte blåser nått kallt i bilen, blir o fylla på snart^^ ska även kasta in en service snart med lite nya stift också.

1 036 Inlägg
22 april 2019
#17
panda666 skrev:
Presidento skrev:
panda666 skrev:
ska kolla på dessa bilar^^ kanske är de sånn man ska ha;))) lol har aldrig åkt ett helt år utan att reparera, inte ens 6 månader. Som ja sa lexusen behövde inget på 5-6månader men det är en lexus plus den va från 2013. resten av bilarna har alltid behövt nått varje 2-3 månader+- tror sista gången volvon åkte på rep var i februari eller början av mars, tror slutet av februari, klapp på axeln till volvon, har klarat sig utan rep på 2 månader, ska vi se ifall den klarar en till?

Klart den gör.. Du verkar ha fixat de som går på dom så nu gör den iaf 40k mil utan större ingrepp ^^

hehe ja tror det också, fast nu behöver acn fyllas på,. så fort det blev lite varmare så märker jag att acn inte blåser nått kallt i bilen, blir o fylla på snart^^ ska även kasta in en service snart med lite nya stift också.

Det är ju inget jag kallar krångel, utan det är rena serviceåtgärder som behövs ju äldre bilen är, framför allt ac:n wink
Service är nödvändigt för ett problemfritt ägande smile
Senast redigerat av Mangisen (22 april 2019)


4 261 Inlägg
22 april 2019
#18
Mangisen skrev:
panda666 skrev:
Presidento skrev:

Klart den gör.. Du verkar ha fixat de som går på dom så nu gör den iaf 40k mil utan större ingrepp ^^

hehe ja tror det också, fast nu behöver acn fyllas på,. så fort det blev lite varmare så märker jag att acn inte blåser nått kallt i bilen, blir o fylla på snart^^ ska även kasta in en service snart med lite nya stift också.

Det är ju inget jag kallar krångel, utan det är rena serviceåtgärder som behövs ju äldre bilen är, framför allt ac:n wink
Service är nödvändigt för ett problemfritt ägande smile

jo för det mesta bara slitdelar och service, inget allvarligt. för priset som man betalade för den så är det inget att gråta över. bara lite gråt;) men blir inget bilbyte förrän jag har köpt lägenhet nu iaf så bäst att den håller bra nu^^


Sök