Back to workSlut på sol och poolhäng. Semestern gick med små steg framåt (och några steg tillbaka) på projektet.
Med nya knutkors och med allt kring motor och låda på plats var det dags att starta upp allt. Med lite justering på förgasaren och tändningen och det känns som det finns en chans att allt kommer att fungera i framtiden. Dock saknar fördelaren vakuumjustering så denna kommer att bytas vid ett senare skede.
Det mindre trevliga inträffade när växellådan skulle provköras. Lådan gav ingen respons på varken växelväljaren eller motorvarvtalet och nästan ingen växellådsolja kom till oljekylaren. Kunde inte heller fylla i de 10,4 liter som lådan skulle svälja med tömd converter (lyckades kanske få in 4 liter...).
Nåja, det var bara krypa under bilen och släppa ner tråget till växellådan.
Till min förvåning hittade jag järnfilspån i botten av oljetråget (f...n). Det var bara att plocka ut motorn och lådan igen. När pumpen plockades isär upptäckte jag ursprunget till spånen - växellådan har fått sig en kyss någon gång under resan mellan alla diverse förvaringsplatser runt vår avlånga land. Kuggarna har tuggat i sig av pumphuset. Inget av detta syntes när delarna var isär senast och jag mätte inte heller upp något på pumpen då "allt såg nytt ut". Där fick man för lathet...
Efter mycke mätande och vilda diskussioner planades pumpaxeln och pumphuset i svarven och allt vart som nytt. Dock hade jag resten av växellådan kvar att rengöra rent från all järnspån. Underligt nog kunde jag inte hitta något varken i ventilhusen eller i cylindrar. Däremot hittade jag en plugg som jag hade glömt kvar sen målandet och senare även lyckts få dit oljeröret till oljekylaren - och tryckt in pluggen i kanalerna i växellådshuset. Denna missöde verkar ha begränsat skadorna genom att täppa till systemet och förhindrat flödet från pumpen (dags att köpa en lott :-)).Tre dagar senare var det dags att lyfta in motorn med lådan och med nya rör till oljekylaren. Oljan fick genomgå en filtrering (två omgångar igenom pappersfilter) och med stor spänning startade jag upp maskinen igen. Efter några sekunder (kändes som minuter) hoppade lådan igång, och fungerar på alla växlar. Dags att paketera ihop allt under huven och börja titta närmare på plåtjobbet.