3086
Sök

Turbo visslande ljud på en V70 TDI? Hur?

41 Inlägg
2 december 2019
Trådstartare
#1
Som rubriken, hur får man en tdi att låta såhär vid växling
https://www.youtube.com/watch?v=qC4tirNiVl4
Senast redigerat av Vicke15 (2 december 2019)

399 Inlägg
2 december 2019
#2
Han har säkert en Blow Off Valve installerat...
här har du en annan you-video där det låter mellan växlingarna.
https://www.youtube.com/watch?reload=9& … w4Z0ssAjAg
Det låter olika på grund av att din är inspelad i bilen och den andra utanför.
Senast redigerat av Greenhorn (2 december 2019)

41 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#3
Greenhorn skrev:
Han har säkert en Blow Off Valve installerat...
här har du en annan you-video där det låter mellan växlingarna.
https://www.youtube.com/watch?reload=9& … w4Z0ssAjAg
Det låter olika på grund av att din är inspelad i bilen och den andra utanför.

Jo jag tror också de är som du säger, att de är en blow off!
Men för en som inte är jätte kunnig me turbo, vad är en blow off? Vart får man tag i en sån? (:

5 127 Inlägg
6 december 2019
#4
Säkert ingen blow off Valve utan allmänt dåligt flöde i en d24 i kombo med rakt rör och högre laddtryck.

Det ljudet går säkert att få i dom flesta dieselmotorer med hjälp av kort avgasrör och krasst flöde mellan turbo och cylindrar vilket gör att turbon mer eller mindre stannar av mottrycket.

Det är åtminstone min teori.

Detta ljud hörs även på gamla lastbilar m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

41 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Säkert ingen blow off Valve utan allmänt dåligt flöde i en d24 i kombo med rakt rör och högre laddtryck.

Det ljudet går säkert att få i dom flesta dieselmotorer med hjälp av kort avgasrör och krasst flöde mellan turbo och cylindrar vilket gör att turbon mer eller mindre stannar av mottrycket.

Det är åtminstone min teori.

Detta ljud hörs även på gamla lastbilar m.m.

Så det finns egentligen inte något speciellt sätt att få detta ljud på en d5252t (TDI)
Älskar detta ljud på dieselbilar

399 Inlägg
6 december 2019
#6
Du kan få fram ett liknade ljud med en blow off Valve... och testa med eget tillverkade trattar, som har olika former och längder... men det kostar nog mera än det smakar bara för att få fram ett häftigt ljud... sedan vet jag inte om din d24 har ett slutet system... för då går det inte.

Forummoderator
18 041 Inlägg
6 december 2019
#7
En vanlig TDi-snurra alltså?
Inte vet jag. Men dessa brukar väl vara rätt trevliga att sätta evry-mod på? Har du inte det så är detta ett måste för en ungdom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
En vanlig TDi-snurra alltså?
Inte vet jag. Men dessa brukar väl vara rätt trevliga att sätta evry-mod på? Har du inte det så är detta ett måste för en ungdom!

V70 TDI lär ju bli min första bil! Måste ba hitta den rätta om man säger så, men har redan luskat fram lite, o har hitta dieskraft box elr något.
Men har aldrig fattat vafan evrymod är, är inte det någonting man modifierar själv

7 275 Inlägg
7 december 2019
#9
mb_pucken skrev:
Säkert ingen blow off Valve utan allmänt dåligt flöde i en d24 i kombo med rakt rör och högre laddtryck.

Det ljudet går säkert att få i dom flesta dieselmotorer med hjälp av kort avgasrör och krasst flöde mellan turbo och cylindrar vilket gör att turbon mer eller mindre stannar av mottrycket.

Det är åtminstone min teori.

Detta ljud hörs även på gamla lastbilar m.m.

Håller med.
Låter ingenting som en dump/avlastningsventil/blow off valve. Dessutom används dom inte ens på dieslar utan måste isåfall köpa en speciell som styrs elektroniskt.

Plocka bort ljuddämparna så visslar det vid växlingar.


7 399 Inlägg
7 december 2019
#10
mb_pucken skrev:
Säkert ingen blow off Valve utan allmänt dåligt flöde i en d24 i kombo med rakt rör och högre laddtryck.

Det ljudet går säkert att få i dom flesta dieselmotorer med hjälp av kort avgasrör och krasst flöde mellan turbo och cylindrar vilket gör att turbon mer eller mindre stannar av mottrycket.

Det är åtminstone min teori.

Detta ljud hörs även på gamla lastbilar m.m.

vilket mottryck, ?? en diesel har ju inget gasspjäll som stängs som en bensinare,, därför man ej har en dump på en diesel wink behövs ju ej,


5 127 Inlägg
7 december 2019
#11
granadadr skrev:
mb_pucken skrev:
Säkert ingen blow off Valve utan allmänt dåligt flöde i en d24 i kombo med rakt rör och högre laddtryck.

Det ljudet går säkert att få i dom flesta dieselmotorer med hjälp av kort avgasrör och krasst flöde mellan turbo och cylindrar vilket gör att turbon mer eller mindre stannar av mottrycket.

Det är åtminstone min teori.

Detta ljud hörs även på gamla lastbilar m.m.

vilket mottryck, ?? en diesel har ju inget gasspjäll som stängs som en bensinare,, därför man ej har en dump på en diesel wink behövs ju ej,

Exakt. Men det finns ändå ett system mellan turbo och cylindrar där luften ska flöda. Inget system flödar fritt. Sen har du ju även det faktum att motorn minskar i varvtal medans turbon vill fortsätta i samma hastighet då massan i turbinen ger denna en viss tröghet.
Hade du inte haft någon form av mottryck i en diesel skulle det vara omöjligt att bygga laddtryck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 041 Inlägg
7 december 2019
#12
Evry-mod är en enkel modifiering och en komplett guide finner du här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Inga problem alls att få bilen och dra loss på torr asfalt på 2:an. Givetvis kommer den att svartryka något helt överjävligt när moddet är aktivt men undan går det. Blir som turbobilarna från 80-talet, först händer det inte mycket och sen kommer all kraft på en gång. Mycket underhållande.

Priset är en knapp hundralapp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 399 Inlägg
7 december 2019
#13
Hybrid_ skrev:
Evry-mod är en enkel modifiering och en komplett guide finner du här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Inga problem alls att få bilen och dra loss på torr asfalt på 2:an. Givetvis kommer den att svartryka något helt överjävligt när moddet är aktivt men undan går det. Blir som turbobilarna från 80-talet, först händer det inte mycket och sen kommer all kraft på en gång. Mycket underhållande.

Priset är en knapp hundralapp.

och passa på att reta gallfeber på mp å Greta smile

https://www.youtube.com/watch?v=xf25OwYuE3o&t=318s


41 Inlägg
7 december 2019
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
Evry-mod är en enkel modifiering och en komplett guide finner du här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Inga problem alls att få bilen och dra loss på torr asfalt på 2:an. Givetvis kommer den att svartryka något helt överjävligt när moddet är aktivt men undan går det. Blir som turbobilarna från 80-talet, först händer det inte mycket och sen kommer all kraft på en gång. Mycket underhållande.

Priset är en knapp hundralapp.

Vad sotar mest? Diselkraft box elr evrymod? (:
Samt vad är ens skillnade på dess 2

7 399 Inlägg
7 december 2019
#15
Vicke15 skrev:
Hybrid_ skrev:
Evry-mod är en enkel modifiering och en komplett guide finner du här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Inga problem alls att få bilen och dra loss på torr asfalt på 2:an. Givetvis kommer den att svartryka något helt överjävligt när moddet är aktivt men undan går det. Blir som turbobilarna från 80-talet, först händer det inte mycket och sen kommer all kraft på en gång. Mycket underhållande.

Priset är en knapp hundralapp.

Vad sotar mest? Diselkraft box elr evrymod? (:
Samt vad är ens skillnade på dess 2

så klart everymode,, de andra är ju MKT meroptimerade än att bara dra på diesel,, en snabb lektion i hur en dieselturbo fungerar

ju mer diesel man trycker in ju mer laddtryck får man,, så klart till en viss gräns,, och när man ger pumpen fel signaler om att ge mer diesel via everymode eller ställa upp pumpen (mekansik), så känner den ju ej av att den ger mer på lägre varv INNAN den får upp max laddtryck,, och då kolar den,,  en riktig box/map känner av allt och ger mindre sås där det kan ges mindre,, meo kolar ej smile  grovt förklarat


41 Inlägg
7 december 2019
Trådstartare
#16
granadadr skrev:
Vicke15 skrev:
Hybrid_ skrev:
Evry-mod är en enkel modifiering och en komplett guide finner du här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Inga problem alls att få bilen och dra loss på torr asfalt på 2:an. Givetvis kommer den att svartryka något helt överjävligt när moddet är aktivt men undan går det. Blir som turbobilarna från 80-talet, först händer det inte mycket och sen kommer all kraft på en gång. Mycket underhållande.

Priset är en knapp hundralapp.

Vad sotar mest? Diselkraft box elr evrymod? (:
Samt vad är ens skillnade på dess 2

så klart everymode,, de andra är ju MKT meroptimerade än att bara dra på diesel,, en snabb lektion i hur en dieselturbo fungerar

ju mer diesel man trycker in ju mer laddtryck får man,, så klart till en viss gräns,, och när man ger pumpen fel signaler om att ge mer diesel via everymode eller ställa upp pumpen (mekansik), så känner den ju ej av att den ger mer på lägre varv INNAN den får upp max laddtryck,, och då kolar den,,  en riktig box/map känner av allt och ger mindre sås där det kan ges mindre,, meo kolar ej smile  grovt förklarat

Vad föredrar du. Evrymod elr diselkraft box.
Detta är min första bil så vill it paja skiten haha

7 399 Inlägg
8 december 2019
#17
jag personligen hade mappat den,, boxar lurar boxen lite för lite har jag läst om,,
tattartrim å uppåt,, everymode, boxar, mappning, 

alla ger kraft men påverkar turbon motor dieselpump,, from bad too good så att säga,, så allt beror ju på ägaren om den är villig å slanta ut direkt å få en hållbarare motor eller snåla nu å betala haverier sen smile


Forummoderator
18 041 Inlägg
8 december 2019
#18
granadadr skrev:
jag personligen hade mappat den,, boxar lurar boxen lite för lite har jag läst om,,
tattartrim å uppåt,, everymode, boxar, mappning, 

alla ger kraft men påverkar turbon motor dieselpump,, from bad too good så att säga,, så allt beror ju på ägaren om den är villig å slanta ut direkt å få en hållbarare motor eller snåla nu å betala haverier sen smile

Som Granadadr säger så är mappning bäst. En dieselkraftbox är väl en mod fast i lightläge.
Vill man modda själv så kan man ju montera en vridpotta och steglöst reglera effekten. Körde själv en sådan för 10 år sedan. Den höll trots en del buskörning. Kan mycket väl tänka mig köpa en till om några år när de blir skattebefriade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök