Nu händer det inte sa mycket med bilarna pga flytten. Bara det mest nödvändiga görs just nu. Bytte bromsbelägg bak pa brukisen och fick även renovera ett bromsok lite snabbt som satt fast. Dessutom oljebyte och ventilspelkontroll. Jag har aldrig kollat under ventilkapan i min ägo och inte förra ägaren heller, dvs. att ventilspelet har inte kollats pa minst 11 ar och 21000 mil. Vad var resultatet da? Allt i tolerans, inga oljeavlagringar och en fräsch kamaxel. Redblock helt enkelt det kan inte finnas bättre maskiner. Inte konstigt alls är därför att reservdelstillverkarna kan inte halla kvalitetsnivan som Volvo hade pa 240 bilarna. Det var dock utomordentligt skrämmande vad hur daligt hjulmuttrarna är som jag köpte i Januari. Som ni ser är pinnbultarna helt uppätna. De är inte bara avgängade utan muttrarna har pa nagot vis ätit sig in i materialet. Man ser ju det smältade kromet. Och detta berodde inte pa för mycket atdragningsmoment. Ibland är jag frustrerad över att de pallar inte ens att producera nagra jävla muttrar Hade varit roligt att tappa hjulet med 3 trasiga muttrar pa samma nav ellerhur? Men men, bara dit med nya och byta fett i hjullagret om man ända är i farten.
Sedan lanade jag föräldrarnas husvagn och drog neröver i Tyskland till den arliga 240/260 träffen
Till slut hann jag även att fortsätta pa Dieseln. Bagagetröseln är klar för lack nu och alla andra ställen fick lack och underredsmassa.
Bytte du ventilkåpspackningen samtidigt? Drog då åt ventilkåpans muttrar med ett specifikt moment? Hur fick du i pinnbultarna i navet?
Bra bilder från träffen, där hade man ju velat vara med
Ursäkta sent svar. Ja, packningen bytte jag saklart. Jag har för mig att det är 15 nm som gäller. Jag tog bara 10 nm för säkerhets skull och naturligtvis drog jag av en av pinnbultarna Dra at med handkraft/känsla, dessa är väldigt känsliga. Och dra inte at hela vägen runt pa en gang utan börja i mitten och jobba utat samtidigt som du drar at korsvist. Alltsa en pa insugssidan, en pa avgassidan, en pa insugssidan osv.
Det är väldigt enkelt att fa pinnbultarna i hjulnavet. Du stoppar in dem, skruvar en hjulmutter pa dem och drar at tills pinnbulten är helt indragen i navet
Bytte du ventilkåpspackningen samtidigt? Drog då åt ventilkåpans muttrar med ett specifikt moment? Hur fick du i pinnbultarna i navet?
Bra bilder från träffen, där hade man ju velat vara med
Ursäkta sent svar. Ja, packningen bytte jag saklart. Jag har för mig att det är 15 nm som gäller. Jag tog bara 10 nm för säkerhets skull och naturligtvis drog jag av en av pinnbultarna Dra at med handkraft/känsla, dessa är väldigt känsliga. Och dra inte at hela vägen runt pa en gang utan börja i mitten och jobba utat samtidigt som du drar at korsvist. Alltsa en pa insugssidan, en pa avgassidan, en pa insugssidan osv.
Troligen har någon dragit dem för hårt innan dig. 10Nm är inte mycket. Hur går det annars med bilarna då?
spillolja skrev:
Jag brukar använda Aluminiumpasta på Hjulbultarna, bromsokskruvar och Bromsbelägg passa på att köpa en gäng tuber nästa gång Biltema passeras
Gängorna till hjulen ska va torra. Annars så drar man med mer moment än vad man har tänkt sig. Sen så är det väl bara 1% (jag inräknad där) som använder momentnyckel när hjulen dras fast.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY