Har du koll på insugstempen och tempen under huven? Jag experimenterade lite med insugstemperaturmätare för att se vad som pågick (turbo) och temperaturen skenade när yttertemperaturen gick över 22-23 och man gasade på. Värst var det i samband med krypkörning. Direkt när man har spjället öppet så sänktes temperaturen avsevärt. I kombination med vattendusch på ICn så gick tempen ner statiskt, när man puttrade runt mellan rödljusen. Däremot påverkade inget av detta tempen när man öppnade spjället och började komma upp i fart. Den stora vinsten med att spraya IC med vatten var efter ett par rejäla repor. Då kunde jag ha 55-60grader insugstemp. Med spray efter reporna så sjönk det hyfsat nedåt 30 igen.
På en annan bil (sugis) körde jag värmeisolerande insugspackning och bortkopplad värme till spjällhuset. Enligt lasertermometer så blev det en rejäl skillnad och motorn svarade alltid som om den vore kall. Även efter hård körning. Helt klart en vettig investering även om den inte ger något egentligen, den bara bibehåller effekten. Det var på en Rover med Honda crx-motor. Men återigen, den största vinsten var i kökörning, rödljus, varma dagar. Alltså inget för banan.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.