14 januari 2020
Trådstartare
Hej
Jag har lufsat runt på nätet i jakt på att få en klar och vetenskaplig bild av hur luften beter sig över och under huven, men det verkar vara lika många åsikter som diskussionsdeltagare.
Strömningslära slåss mot praktiska erfarenheter, och jag blir inte klok på vad man egentligen kan konstatera vara empiriskt fastställda o konstaterade.
I mitt fall - med min Genesis Coupé - skulle jag vilja öka avkylningen av inloppsröret (intake manifold) genom någon sinnrik öppning någonstans i huven, och samtidigt se till så att all extra luft kan evakueras åt rätt håll.
Jag har läst om framåtvända "scoops" som istället för att öka lufttillförseln, snarare agerat som en mopedstrut, och flödeshastigheten blivit noll. Andra har påpekat att scoop/snorkel ska vara bakåtvänd för att skapa ett sugande undertryck...osv...osv.
Så kärnfrågorna är alltså - var på huven tar man bäst hål för inströmmande luft med tanke på undertryck/övertryck-zoner?
Och var någonstans öppnar man upp för varm luft som behöver sugas ut från motorrummet?