3104
Sök

Mitsubishi GTO MR edt. - Spontanköpet som blir debutbilen inom Time Attack

Haka gärna på när en extra sällsynt modell utav 3000GT / GTO förfinas till drömbilen! Målet är en clean GT, låg och fet med -99:ans look, med en hel del inslag av kolfiber och diverse utstickande detaljer som med tiden kommer... Visa mer

43 566 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2020
240 Inlägg
15 april 2017
Trådstartare
#101
hasse66 skrev:
snygg bil  och fint arbete du lägger ner på bilen   följer!!

Tackar, roligt att höra! smile Ser ut att vara en fin Lancia du har, får la lägga upp lite info o bilder på den så man får se lite mer smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 april 2017
Trådstartare
#102
Sista paketet hämtades upp i torsdags efter att ha jagat på lite, blev samtidigt lite ny bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-be5c3152b149ea1f29ca830627691bad.jpg

Senare samma dag så började jag sätta tillbaka spindlarna, men fick bryta då det inte gick att dra åt för spindelleden bara snurrade med. Hade hoppats på att slippa behöva byta dessa då dom såg fina ut. Som tur var beställde jag hem nya från Ninja redan förra vintern som bara legat sen dess, men efter några lätt runda ord och ett par flygande verktyg så vart dom bytta  mad roll

Fredag blev det istället för garaget en sväng ner till Elmia för att spana lite, blev ett lite oplanerat inköp men som troligen kan komma väl till hands när det är dags att fortsätta med banbilen igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-720701283a0fa8e0ae0abc0b39aa7091.jpg

Fortsatt med hjulupphängningen idag och samtliga coilovers är nu på plats med rätt förspänning på fjädern då jag drog alldeles för hårt förra våren. Bakre bärarmarna är tillbaka med nya bussningar liksom bakre stabbstagen, kvarstår endast att momentdra armarna. Bromsrören är fixerade utefter karossen hela vägen bak. Styrservo systemet på plats och huvudcylinder till koppling och bromsar. Blev lite snopen när jag skulle montera ihop huvudcylindern till bromsarna, cylindrarna gick lite väl lätt och låsringen ville inte låsa alls. Prövade ett par gånger innan jag sen jämförde mot dom gamla och såg att innehållet inte alls ser samma ut  hmm
Slog på artikelnumret och jag har fått hem rätt delar, så jag vet inte om någon kan ha bytt ut cylindern tidigare och satt dit en från en bil med ABS istället. Var i alla fall samma märkning som på huvudcylindern från den andra...

Hjullager och drivknutar passade fint vilket kändes gött då jag var lite osäker på om det var rätt, enda som strulade där var att jag inte fick med några bultar till dom nya lagren  lol Var på både swedol och würth men fanns inget, sökt på nätet men inte kunnat finna rätt sort där heller. Så körde en alternativ lösning och rotade fram bultarna till stötdämparna på andra gto´n, tog dom vanliga bultarna samt dom vanliga från dämparna på den svarta och slängde ihop allt, dessa är lite längre men det gick klart med ett par millimeter  cool Så coiloversen sitter istället med fyra camberbultar men det spelar ju ingen roll när infästningen på dämparna är helt slät.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c6836a94b5a97183dfc17351a5cdfd7c.jpg

Kabelstammen är uppackad och ligger lite löst på plats igen. Fick sen bli till att börja snida till en ny hållare för den bakre reggplåten. Orkar dock inte göra ett fäste till plåten och ett till belysningen som det är original utan kör på en kombination för enkelhetens skull  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a7253de975f7771b0ee11c09b98ad55f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-43062186ab935da1bb804bcc61c35bd8.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
#103
Rundat av denna ledigheten med lite allt möjligt ända sen strax före lunch till nu, vore det inte för att minnet sviker en titt som tätt så att man får lägga ifrån sig vad man håller på med för att leta runt efter delar eller bultar/muttrar, för att när man sen finner vad man sökte får lägga lika lång tid på att leta rätt på vad man precis la ifrån sig... Så kanske jag hunnit lite till  roll Aja..  lol

- Inredningen i skuffen är nu komplett sånär som ett par små lock och locken som täcker bakre dämparna.
- Bakstöten, hörnen och lamporna skickades på..
- Swappa över diff fästena från min reservdiff till MR diffen och skickade denna på plats igen ihop med drivaxlarna samt dom två bakre delarna av kardan.
- Diverse småplock längre fram i inredningen är på plats igen så nu är det bara krimskramset runt stereo, växelspak samt armstödet kvar.
- Hela bakvagnen samt diff momentdragen.
- Hängde på ena bromsskivan fram lite snabbt för att dubbelkolla så det gick klart med dom andra oken. Minns inte på vilka det skiljer men det passade fint i alla fall..
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-68cd56c8853d9d5b5eac08157a877ffe.jpg

Kardan hängdes bara dit löst då jag inte bestämt mig än ifall jag ska montera tillbaka värmeskyddet i kardantunneln eller inte, (ser lite visset ut) men samtidigt funkar det ju som skydd till handbromsvajrarna...

Konkade upp ena dörren och började måtta in, upptäckte dock med dörren i famnen att när jag skulle peta i den lilla sprinten fram vid gångjärnen att armen inte gick att rucka på. Så det fick bli en liten operation och åtgärda detta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4611e3eea8521af5a4369e39956ee47e.jpg

Framskärmen följde därefter så nu börjar det ju nästan se ut som en GT igen  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c0dd39361b8f0d34277e0e6daaceae01.jpg

Det sista ska beställas nu i veckan tänkte jag. AWS delete då jag monterat en annan bakvagn, nya slangar för vatten/olja till turbona samt lite annat.. Rullar det bara på och jag får hem grejerna i tid så kanske det rent av kan bli en provstart redan första veckan när jag kommer hem igen!  tongue

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#104
Är väl på sin plats med en liten sammanfattning såhär efter att ha kört på någorlunda till och från sen jag kom hem smile

Andra dörren hängdes på plats samt lite småplock, ena kjolen är på och alla innerskärmar mm är avblåsta med högtryck. Istället för dom plastklipps som sitter på en del ställen till bland annat innerskärmar så tänkte jag pröva ett alternativ och har skaffat grejer för att dra i plastnitar istället. Prövat på ett par ställen och det verkar sitta helt okej. Resterande delar av framvagnen sattes fast igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-89e5a64524a6ca81ab50327e6e9aac00.jpg

Väntar fortfarande på att en del grejer ska komma hem och håller tummarna på att det hinner komma i veckan så att det ligger redo till nästa ledighet, tyckte ändå jag beställde i god tid så känns aningen småsurt att behöva vänta när jag räknade med att få det i förra veckan. Men men, fick hem nya skivor till bak idag, var även iväg och lät få pressat nya slangar till oljekylen med nya banjobultar och lite ny slang till vattnet för turbona samt kompletterat med lite fler låsbleck till bromssystemet och led belysning till bakre reg.plåten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d0c6239f99da422e914cb2c6866b1456.jpg

Tror även jag fann varför jag hade olja under halva bilen  wink  lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f19b560640a8c87b628660fec529e57f.jpg

Nu i dagarna så blev det lite mer fokus på motorn. Gamla tråget plockades av eftersom det fick sig en smäll i samband med min avåkning förra träffen, pickupen hade dock klarat sig. Pallade dock inte knacka ut för att sen slipa av och lacka så det blev till att slänga på det extra tråget som jag hade liggandes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-68ce5a2888851a718281be95ab2659f0.jpg

Spjäll, insug och oljefilterhuset togs ner och gjordes rent, egna packningar skars till där det behövdes, övre insuget byttes tillbaka till det svarta och röret mellan termostathus byttes ut mot det från min andra gt med nya o-ringar plus flytande högtempspackning för att vara extra säker. Nipplarna på termostathuset som leder till värmepaketet är bytta mot nya. Så nu hoppas jag att problemet med kylvattenläckan ska vara fixat bara jag får bytt dom sista slangarna  lol Passade även på att nalla lite annat från den röda såsom steg 3 koppling, då original lamellen i den svarta var lite sliten samt en goodridge stålomspunnen slang från huvud- till slavcylinder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b487bfd6eb9a9087744cfa5cbe30ea3b.jpg

Motor och låda drogs ihop och sitter numera i bilen igen!  big_smile Gick enklare än vad jag trodde, om man nu bortser från den genomgående bulten på bakre motorfästet vilken fick en att dra ett flertal välvalda ord.... Men nu sitter det där iaf, hela lyftet hade la tagit ungefär en halvtimme ifall den bakre bulten inte strulat till det så förbannat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-10e92c2c9294fca4396f031ac808dd80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7edc7bd3d420a423b31bf4d407765d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b2b9a3a66dc1d1304dc4552e91893d9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-17b7985f5d42b99af8c8f35d0f3d976f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2c8ed079174d2b0d8c3717ef042b31ce.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 januari 2019
Trådstartare
#105
Ja, kanske på tiden att göra en uppdatering här då efter att det snart gått två år om några månader sen senast . Ursäktar på förhand för ett ganska långt inlägg  roll

Vet inte riktigt var jag ska börja då det hänt ganska mycket, men valt att uppdatera på två andra sidor istället.
Men för att summera 2017:[
-  TC:n överhalades med nya pckboxar och o-ringar mm
- Bromsvätska byttes till Motul RBF600 och beläggen till Hawk performance HPS street.
- En begagnad (nästan ny kardan) monterades då gamla inte gick att rädda efter avåkningen 2016.
- Tankarmaturen byggdes om så att det blev AN6 fram till filtret.
- Minns inte om jag redan nämnt det men fick tag i en -99 ecu, vilken sedan kompletterades ihop med ett adapterkablage samt en lcdbc controler, vilken läser av massa parametrar från ecu´n bla.
- Årets klubbträff avverkades nere i Emmaboda där vi hade bokat deras superstage bana för en heldag.
- Avgaset byggdes därefter om så jag fick på en katt för besiktning, men v-band för enkelhetens skull.

Fick köpt en uppsättning 18" Advan fälgar av en kompis i gt-klubben så att jag kunde få på xyz kitet jag hade liggande. Lite provkörning efter det och bilen letade sig sedan in i garaget under slutet av Oktober för nästa garagesäsong. Tyvärr så blev det ingen bankörning 2017 då jag insåg att jag inte skulle hinna klart i tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-db737dc260102806c6463d8964c10c6e.jpg


Så var det sedan dags för en ganska hetsig höst, vinter och vår, för att se om tiden var mer på min sida att hinna klart till säsongen 2018 med NTA.
- Inredningen hivades ur för att byta ut hela AC/fläktsystemet, byte av stolar, modifiering utav centerkonsolen samt flytt av batteri.
-- Original turbona byttes ut mot ett par 16T hybrider med uppsvarvat avgashus.

14:e November skickades anmälan in till NTA för kommande säsong, platserna hade dock gått åt fort och jag stod som reserv i anmäld klass. Men fortsatte nöta med förhoppning om att en plats skulle öppnas.

Lite lågt med energi pga byte av arbetstjänst gjorde att jag knappt rörde bilen på några veckor. Men i slutet av Januari  så blev jag kontaktad av NTA med ett förslag som jag inte kunde låta bli att nappa på och jag var därför antagen! Behöver knappast nämna att det gav en ordentlig spark i arslet till att fortsätta och en hög nya delar köptes in såsom BTR, FIA brytare, luftslang till värmepaket, tändstift, två Mirco stolar, nya stolsfästen och underreden, snap-off nav, Innovate LC-2 bredbandslambda mm och en komplett förarutrustning med underställ, balaklava, overall, handskar, skor och hjälm.


Arbetet fortsatte med inredningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1c4f8d164b5384fb25bdf2476e7b8630.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a012229842e04e8c5b09774590096891.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-98ea0de4a26d4b1f7e608e560fc65d30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-9168c6d60d4c837ed3f515a522b5a972.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-3f339993f6f56b45da5285e0fc6f4973.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1259f07362499e467a38708d13dc22f1.jpg

Resterande delar av bränslesystemet byttes och en uppsättning EVO 8/9 spridare letade sig ner efter att ha fått dom rengjorda och flödestestade. En hel del annat fixades det med också och 15:e Maj så fick jag för första gången startat bilen med dom större turbona mm.
Var dock en del grejer som bråkade men efter några dagar och nätters fipplande så kunde jag den 19:e Maj få ner bilen på backen för en provtur (dagen före första tävlingen). Bilen blev därför hemma och jag fick köra på plan B istället cool wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a223dd1438c5bbca28a1c63036a58290.jpg

24:e Maj så var besiktning bokad

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f115ac8a83ee70377f35bcebad2015d7.jpg

Resultat blev en ynka poäng som jag inte behövde komma tillbaka för, samt klockrena avgasvärden vilket kändes skönt då dom strulade 2016 och 2017. Ett par dagar senare fick jag även kvitto på att mina försök till bantning gett utdelning när bilen klockade in på 1480kg cool

9:e Juni och det var dags för andra deltävlingen, efter att ha deltagit i årliga Big Meet med gt-klubben, men nu med rätt bil!
- Tyvärr så gick det dock inte alls min väg pga dåvarande värme vilket under dagen fick bilen att gå ordentligt varm, såpass att jag avbröt hela helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b083d6746ced4fae017bc63dbe03e688.jpg

Problemen åtgärdades till slut och som tur var klarade sig topplockspackningarna trots värmen som blev. I mitten av Juli däremot så var det dags för nästa missöde när en grindbom gick ner över bilen vilken tog med sig vingen och antennen.. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b773bc7a1c5b18ea260a25918e016b5b.jpg

Originalvingen sattes tillbaka, skulle sen försöka få loggat lite när bilen i första repan började gå som en potta skit och nästan låta som en impreza med trasigt avgassystem. Visade sig efter lite felsökning vara en skadad tändkabel på bakre banken. Tur är har man ju två gt´s så jag tog kablarna från min andra och bilen gick igen smile


31:a Augusti till 2:a September var det sedan dags för sista helgen med NTA då jag valde att stå över deltävling 3 på Rudskogen.
- Väldigt spännande trackday under fredagen med en 360 graders avåkning och ett par rejäla ställ pga regn, men överlag en för mig annars rätt bra dag! smile  Dag två flöt på riktigt bra den med. Dag 3 började med en klockren morgon som synes..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-92cfb29b9f1f925d9037397233d7c26e.jpg

Dagen blev dock kortvarig då jag redan i första vändan ut på banan åkte av i kurvan under bron på Kinnekulle i ganska hög fart, vilket fick bilen att ställa sig mig sidan först när jag for över gräset och vidare ut en bra bit i sandfållan. Där däcken började hugga tag i gruset och fick bilen att tre gånger vara upp på två hjul och nästan slå runt. Bilen startade efter detta inte igen (vilket sedan löstes ganska enkelt ett par veckor senare) och resten utav dagen fick ägnas åt att få hem den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-34d4a105290f4412f9423289a66af292.jpg


Efter detta så har det egentligen inte hänt så mycket mer än kolla vad som tog stryk vid avåkningen. Motor och låda mm hängdes ur i slutet av September och det är väl ungefär här jag befinner mig fortfarande, utan någon direkt lust att fortsätta på ett tag roll Tveksamt ifall bilen kommer ut här under 2019 men det återstår att se..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f735ea7291bd2da6914a65c82ddae0b1.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
2 mars 2020
Trådstartare
#106
Så var det då dags för en uppdatering efter ytterligare ett lite längre uppehåll härifrån roll Bilen rullades aldrig ut under 2019.

Prioriteringar har legat på lite annat håll men tankarna för bilen finns kvar, om än i lite annan riktning numera. Men följer en någorlunda kort summering vad som hänt sen senast och hur läget ser ut idag.

När drivlinan åkte ur så hände en "liten grej" när kardanen skulle ner och jag råkade dra av ena bulten till bakre stödlagret. Då hela underredet är relativt nylackat, samt fästet i sig ordentligt punktsvetsat så slog det rätt hårt åt motivationen efter alla tidigare missöden - vilket resulterade i att bilen blev ståendes från september -18 till mitten av november. Därefter kom lite samvete ikapp och då med betoning på just lite, och motorn åkt upp i stativet och bilen har sen dess stått mer eller mindre orörd likt sista bilden i föregående inlägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-856a625031c415fccf14ae3c112d9fbe.jpg


Framåt slutet av oktober -19 sen började jag få lite lust att komma igång igen. Jag hakade på en kampanj då "alla andra" i GT-klubben också verkar ha snöat in på att bygga om till -99 looken hmm och jag bestämde mig då för att ta en annan väg istället med inspiration från Japan lol (bifogar teasern från klubbens forum - ursäkta taskig upplösning pga lånad och beskuren bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2d649da325629361fbe6abe0f7e0f0f0.jpg


Efter en del snack med en polare och kollega sen i slutet av oktober så var vi överens och vips, så vart jag visst med en 3:e 3000GT VR4. En GT vilken enligt dokumentation även varit in till SMR vid ett par tillfällen. Mer info och bilder om denna kommer om någon månad när jag hämtat hem den från vinterförvaring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ba211f5f8edc4d15e2656fab078d983b.jpg


Tillbaka ombord sen så svarvade jag upp lite nya bussningar i mässing till alla tre, dom som håller växelvajrarna mot lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-656dcd4dafc1813ee46680c80bd4312b.jpg


November så damp det ner ett litet paket från STM borta i staterna innehållandes nya stem seals för framtida motorbygge samt en adapterplatta i aluminium för att fimpa broms-servot. Främst pga platsen men också för att jag är nyfiken att känna på skillnaden när jag redan har större bromsar och ingen ABS.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ce147a31e9669587b7cd00f27699f2b6.jpg


Senare i november så gick jag och en annan polare i GT-klubben ihop och köpte en GT vilken var bortom räddning som vi skrotade ner ihop. Brukisen 535D bokstavligen fullknökad med grejer både till min två GTO såväl som komplett inredning till GT no. 3  Extra motorhuv samt motorn hämtades sen nästföljande ledighet från sjön.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6e8286d48a01ad8aab7a88dc35c15f2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e72d940bb4d09061d0309ab0de00f566.jpg


I slutet av December sen så hängde jag även på Streetperformance årliga kampanj med en beställning av ny hjulupphängning. Lite mer nutid och i början av Februari -20 så tog jag fram plåten vi kapade ur den skrotade GT'n, 15 punktsvets senare så hade jag mitt bakre kardanfäste där jag tidigare råkade dra av ena bulten  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-34fbd520fe25cc44891bedd953366d92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-236bb8465474612ed112b8b341cfb089.jpg


Förra vintern så fick jag upp ögonen lite för det där med att pula själv med glasfiber, polerade upp den extra huven för att se var den behöver bättras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7f6d21736b22c70f20dbefac36bea548.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f6298108f9f8a6dc9f187a53c4441b47.jpg


Slog mig sedan att, bytta huvar kör ju redan massa GT-folk med... men tak! Det har jag inte sett någon GT med ett eftermarknads tidigare  .... cool Åh har man ändå ett extra tak ståendes i källaren så varför inte ge det ett försök? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-16d95c3ac18fcf87dceefc1bd2d6216a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5be47f5a7050371cbcebaa2cd05c79d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-bcbda66127e87962109b308e5bb71799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c5c165eb9ae3d4878864214dc725a504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7e28941d92b6e537a87591c7f77973d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a3cd3be5cb41ec9a8c2aa57ce1d94b26.jpg


Offrade i samband med formtillverkningen en oanvänd frysbox jag haft stående några år byggde mig en vakuumpump eftersom tanken är att göra delar i kolfiber/epoxi med så låg vikt jag kan få till. Har dock numera även en riktig vakuumpump hemma som inte riktigt vill funka vilken jag ska se om jag kan få ordning på. Som komplement till detta köptes det en bromsluftare på biltema som jag gjorde om till en catch pot så jag sedan inte drar epoxi in i vakuumpumpen.




En återkoppling till teaser exemplet ovan och dom nya planerna sett till utseendet, hämtade igår upp den beställning jag lade i samband med kampanjen i Oktober. Bifogar även en av dom bilder jag har som inspiration till det hela. Tanken är att min svarta ska bli en replika av denna, om än inte i samma färgtema, men så lik som möjligt rent karossmässigt. Färgtemat kommer sedan bli i polarens företags-/team färger, då han hjälpt och hjälper mig med lite diverse när det kommer till delar och det är under det namnet jag tävlar. Designen är dock inte klar än, och pga denna vändning så kommer därför bilen inte heller komma ut denna säsongen.

Men jag är taggad o siktar på att ha den klar till nästa år

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-587adb2689a668f26dece7397dbada0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-694e4a076f3f4dc2f37e8e43b4325d91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-758728d29a3ae4651abe54fd87307c0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ee7e4f6990f3fb863de5dcc2a5e59f31.jpg


Sen då det blev lite bökigt med min omplacering av batteriet 2018 så klickade jag hem lite prylar för att komma runt det vilket jag fick idag.
Batteriet är ju flyttat till där det en gång fanns ett baksäte, och med två fast monterade skalstolar så fick jag antingen klättra in via passagerarstolen vilken inte är av öronmodell eller hänga in genom bakluckan för att komma åt med laddare / starthjälp ibland.

Så det blev en comfort connect adapter till min ctek laddare som kan sitta monterad hela tiden. Samt två "externa batteripoler" för att lättare kunna ge starthjälp ifall det skulle behövas. Blir en liten panel för det någonstans, eventuellt blir det även att göra om kablarna från huvudbrytaren till startmotorn och generatorn och istället dra dom med en panelgenomföring av liknande modell, istället för som nu att dom löper genom ett av dom befintliga hålen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-343b0ee59e2f2caf33871b60fc0c326b.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
#107
Tog nu ikväll o fortsatte med kommande taket, fick beskurit kanterna o putsade av så det blev jämnt. Vaxet sitter dock bättre än jag hoppades på och det är lite bökigt att få väck.. Aceton biter då inte på det i alla fall. Visade sig även att taket från Beckenbauern tydligen kräver lite mer kärlek än väntat upptäckte jag. En o annan diskret bula både här o där som jag missade, men som känns desto tydligare nu i formen.. Att det blev lite tunt med gelcoat i vissa hörn pga vinkeln, att glasfibern på några av dessa ställen rest sig samt på några andra ställen var också något jag fann.

Med lite flax så tror jag dock att formen ändå kommer gå att använda bara jag får lagt lite tid på dessa ställen. Har en del polyester o glasfiber kvar samt både gelcoat o gelcoatspackel, så håller på att bearbeta det..

Förutsatt att det ser och känns okej ut sen så är tanken att göra ett första test sen att gjuta ett nytt tak smile
Dock ej med vakuum (främst pga att jag inte köpt förbrukningsvarorna till detta samt rätt epoxi) utan det blir med en annan typ av väv backad med g.f.väv och annan epoxi som jag har hemma redan, epoxi som jag ändå inte kommer kunna använda med vakuum - så testet blir främst för att avgöra hur finishen blir, på ett ungefär samt få en fingervisning om slutvikt på taket om allt går vägen smile

Ser det bra ut, så blir det isf att plasta på en bredare kant på formen (var bökigt att få till denna kant från början) för att kunna köra vakuumbag - o skiter det sig får jag helt enkelt bara göra en ny form lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c80b12e58b8d432a09a30740889c15d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7a33143c190be54a3e12cea507e494df.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
24 april 2020
Trådstartare
#108
Blev en sväng ner till Streetperformance idag för att hämta ett litet paket som jag längtat efter sen i slutet av december smile Mina gamla k-sport vilka jag dessutom kom över begagnade gillade inte riktigt min avåkning på Kinnekulle för styvt 1,5 år sedan. Då var ju det den andra jag jag bjöd dom på med eftersom det blev en nätt piruett på Lunda ett par tre år före det i ganska hög fart vilket slutade en bit ut i gräset..
Tanken var egentligen att köra på ett annat märke än dessa o testa inverterade dämpare, men så var det ju kampanj på dessa, oavsett vilka som är att föredra av dom jag jämförde med så blir det några steg uppåt mot dom gamla i alla fall.

Hade problem när jag pressade igenom kurvor att däcken tog i skärmarna, vet ej specen på mina k-sport men gissar att det bara var ett gatkit - dessa har bla kortare slaglängd, hårdare shimsad dämpare samt 14kg fjädrar både fram och bak. Så förhoppningsvis ska la de inte ta i lika mycket åtminstone cool smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-3f26ad0b4e5fde5f035cd8e49139dcc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-27e9021ff657f0c8d5118eb890fa6f19.jpg


Dock, så kommer det dröja lite innan jag kan fortsätta med denna bilen då det blev lite problem med senaste tillskottet roll Så det kanske slinker in någon uppdatering eller tre om den istället bara för att hålla liv i tråden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ccc8395b9a708aac582d5b7790435101.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-81399fe8d01e0b3b4126a7d952904afe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-72f5c802574a4ca5ee1dbace278c4d62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-74194ceb6427955dca173f7a34ecf43c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2f23c23f219fa184454738083b4f23eb.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition


Sök