Ja, kanske på tiden att göra en uppdatering här då efter att det snart gått två år om några månader sen senast . Ursäktar på förhand för ett ganska långt inlägg
Vet inte riktigt var jag ska börja då det hänt ganska mycket, men valt att uppdatera på två andra sidor istället.
Men för att summera 2017:[
- TC:n överhalades med nya pckboxar och o-ringar mm
- Bromsvätska byttes till Motul RBF600 och beläggen till Hawk performance HPS street.
- En begagnad (nästan ny kardan) monterades då gamla inte gick att rädda efter avåkningen 2016.
- Tankarmaturen byggdes om så att det blev AN6 fram till filtret.
- Minns inte om jag redan nämnt det men fick tag i en -99 ecu, vilken sedan kompletterades ihop med ett adapterkablage samt en lcdbc controler, vilken läser av massa parametrar från ecu´n bla.
- Årets klubbträff avverkades nere i Emmaboda där vi hade bokat deras superstage bana för en heldag.
- Avgaset byggdes därefter om så jag fick på en katt för besiktning, men v-band för enkelhetens skull.
Fick köpt en uppsättning 18" Advan fälgar av en kompis i gt-klubben så att jag kunde få på xyz kitet jag hade liggande. Lite provkörning efter det och bilen letade sig sedan in i garaget under slutet av Oktober för nästa garagesäsong. Tyvärr så blev det ingen bankörning 2017 då jag insåg att jag inte skulle hinna klart i tid.
Så var det sedan dags för en ganska hetsig höst, vinter och vår, för att se om tiden var mer på min sida att hinna klart till säsongen 2018 med NTA.
- Inredningen hivades ur för att byta ut hela AC/fläktsystemet, byte av stolar, modifiering utav centerkonsolen samt flytt av batteri.
-- Original turbona byttes ut mot ett par 16T hybrider med uppsvarvat avgashus.
14:e November skickades anmälan in till NTA för kommande säsong, platserna hade dock gått åt fort och jag stod som reserv i anmäld klass. Men fortsatte nöta med förhoppning om att en plats skulle öppnas.Lite lågt med energi pga byte av arbetstjänst gjorde att jag knappt rörde bilen på några veckor. Men i slutet av Januari så blev jag kontaktad av NTA med ett förslag som jag inte kunde låta bli att nappa på och jag var därför antagen! Behöver knappast nämna att det gav en ordentlig spark i arslet till att fortsätta och en hög nya delar köptes in såsom BTR, FIA brytare, luftslang till värmepaket, tändstift, två Mirco stolar, nya stolsfästen och underreden, snap-off nav, Innovate LC-2 bredbandslambda mm och en komplett förarutrustning med underställ, balaklava, overall, handskar, skor och hjälm.
Arbetet fortsatte med inredningen:
Resterande delar av bränslesystemet byttes och en uppsättning EVO 8/9 spridare letade sig ner efter att ha fått dom rengjorda och flödestestade. En hel del annat fixades det med också och 15:e Maj så fick jag för första gången startat bilen med dom större turbona mm.
Var dock en del grejer som bråkade men efter några dagar och nätters fipplande så kunde jag den 19:e Maj få ner bilen på backen för en provtur (dagen före första tävlingen). Bilen blev därför hemma och jag fick köra på plan B istället
24:e Maj så var besiktning bokadResultat blev en ynka poäng som jag inte behövde komma tillbaka för, samt klockrena avgasvärden vilket kändes skönt då dom strulade 2016 och 2017. Ett par dagar senare fick jag även kvitto på att mina försök till bantning gett utdelning när bilen klockade in på 1480kg
9:e Juni och det var dags för andra deltävlingen, efter att ha deltagit i årliga Big Meet med gt-klubben, men nu med rätt bil! - Tyvärr så gick det dock inte alls min väg pga dåvarande värme vilket under dagen fick bilen att gå ordentligt varm, såpass att jag avbröt hela helgen.
Problemen åtgärdades till slut och som tur var klarade sig topplockspackningarna trots värmen som blev. I mitten av Juli däremot så var det dags för nästa missöde när en grindbom gick ner över bilen vilken tog med sig vingen och antennen..
Originalvingen sattes tillbaka, skulle sen försöka få loggat lite när bilen i första repan började gå som en potta skit och nästan låta som en impreza med trasigt avgassystem. Visade sig efter lite felsökning vara en skadad tändkabel på bakre banken. Tur är har man ju två gt´s så jag tog kablarna från min andra och bilen gick igen
31:a Augusti till 2:a September var det sedan dags för sista helgen med NTA då jag valde att stå över deltävling 3 på Rudskogen.- Väldigt spännande trackday under fredagen med en 360 graders avåkning och ett par rejäla ställ pga regn, men överlag en för mig annars rätt bra dag!
Dag två flöt på riktigt bra den med. Dag 3 började med en klockren morgon som synes..
Dagen blev dock kortvarig då jag redan i första vändan ut på banan åkte av i kurvan under bron på Kinnekulle i ganska hög fart, vilket fick bilen att ställa sig mig sidan först när jag for över gräset och vidare ut en bra bit i sandfållan. Där däcken började hugga tag i gruset och fick bilen att tre gånger vara upp på två hjul och nästan slå runt. Bilen startade efter detta inte igen (vilket sedan löstes ganska enkelt ett par veckor senare) och resten utav dagen fick ägnas åt att få hem den igen.
Efter detta så har det egentligen inte hänt så mycket mer än kolla vad som tog stryk vid avåkningen. Motor och låda mm hängdes ur i slutet av September och det är väl ungefär här jag befinner mig fortfarande, utan någon direkt lust att fortsätta på ett tag
Tveksamt ifall bilen kommer ut här under 2019 men det återstår att se..