axxet skrev:
torsen skrev:
Vid montering/åtdragning använder jag näst högsta och drar växelvis i kors.
När hjulet så att säga är på plats går jag runt ett varv och efterdrar ytterst lite på högsta moment = "känner så att det sitter" med en "duttning" på avtryckaren.
JA, detta får man uppleva på verkstan som byter däck..
När man sen ska byta själv till annat så får man t o m stå på fäljkorset för att få loss de förbenade muttrarna som mutterknackats dit med minst det dubbla som behövs för att de verkligen ska sitta..
Det är kanske lätt för en som är under 30, men som 70åring får man verkligen kämpa..
Av de två alternativen för hårt vs för löst dragna muttrar är väl ändå för hårt dragna muttrar att föredraga.
Då slipper man riskera att hjulet lossnar, vilket inträffar alldeles för ofta när "amatörer" drar muttrarna.
B t w så kan jag rekommendera ett s k teleskopiskt(utdragbart) handtag för passande hylsa.
Har själv, sedan flera år, sådana handtag med dubbla vändbara hylsor i alla mina bilar.
Klarar från VAG (17 mm) till Mazda (21 mm) men inte Land Rover (27mm).
Störst kraft får man med Biltema´s
långa teleskopskaft(som jag själv tyvärr inte har).
Fälgkors tar ju dessutom så mycket plats i "skuffen".
Men moderna/nyare bilar har ju varken reservhjul eller domkraft, så varför ska man då ha fälgkors?
B t w 2 så har jag den här våren haft 2 punkteringar.
Båda skador i sidan som inte kunnat fixas med Biltema´s lagningssats, tyvärr.
ALLA mina bilar har reservhjul och hjulbytesutrustning, t o m CR-V´n årsmodell 2016.
B t w 3 så fick man förr en 2:a vid besiktningen om domkraftfästet var så skadat att (original) domkraft inte kunde användas.
Drabbade min dåvarande VW Bubbla i forntiden.