3253
Sök

Problem med låshjulbult

1 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#1
Kände att sist jag bytte till sommardäck så var låshjulbultarna lite dåliga. Beställde därför nyligen nya och allt gick bra tills jag skulle byta den sista bulten, den är för skadad, och jag lyckas inte skriva ut den, mönstret är för dåligt (både i hjulbulten och nyckeldelen).  Hur löser man det enklaste, åka till en verkstad? Funderar på om jag ska försöka med skruvutdragare, typ
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000040658 eller https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000042008https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236242/236242-d5d229e6a306255be87c1c495cf5ab5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236242/236242-560b79d032cf960d3f5eaa63b326b4ad.jpg

115 Inlägg
27 juni 2020
#2
Köp avdragningshylsor istället. Använder det på jobbet. Dom är vasst spårade invändigt. Bankas på sen är det i 9 fall av 10 bara att dra ut.


638 Inlägg
27 juni 2020
#3
Prova slå på en större hylsa runt,har du tur sitter inte bulten så hårt men förmodligen funkar det inte. Annars kan du prova borra ibulten och köra med en "grispitt".

Alternativt att du försöker hacka raka spår i bulten med en huggmejsel och slägga så du får fäste med något att skruva.

Vet inte vilken typ av bult, men vissa går det även att svetsa fast en bult eller dyl på den som sitter fast och dra i den, men går inte svetsa på alla sorter.

Kommer väl nånting här snart!

1 695 Inlägg
27 juni 2020
#4
Hmm,  testa att slå sönder så mkt. det går runt ringen o slå på en hylsa- funkar inte det så e´svets lösningen. Plockar ur några hundra varje år, så ja har lite koll.
mvh/husse

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juni 2020
#5
Nu när dom ultimata lösningarna kommit på bordet så vill jag tala om hur jag gör för att slippa komma till husseman för att få det fixat..
Såklart använder jag bara simpla muttrar som suttit sen tidernas begynnelse.
Men eftersom jag kör på gamla usla vinterdäck, så blir jag inte bestulen enär tjuven ser vad som finns att tillgå, så är det inte värt det..
Han vill såklart inte ha SÄMRE däck än han  redan har..smile
Senast redigerat av axxet (27 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 056 Inlägg
27 juni 2020
#6
Man skaffar en rörstump, 10cm lång och precis så stor att den ryms att sticka in mellan skruvskallen och hålet i fälgen. Sedan svetsar man fast skruvskallen inne i röret. När det är klart kan man skruva ut röret med en stor rörtång. Fast vissa nyare låsskruvar har varit svåra att svetsa i, och dessutom för hårda att borra i så det går inte att borra bort hela skruvskallen heller. Då är det jobbigt.

516 Inlägg
27 juni 2020
#7
Är det inte så att yttre delen på låsbulten bara snurrar runt, om det bara vore att slå på en hylsa och dra loss den så försvinner ju hela funktionen så att säga, skulle nog tejpa för att skydda fälgen och svetsa på en hjulbult och testa att dra loss den.


6 056 Inlägg
27 juni 2020
#8
MickeEng skrev:
Är det inte så att yttre delen på låsbulten bara snurrar runt, om det bara vore att slå på en hylsa och dra loss den så försvinner ju hela funktionen så att säga, skulle nog tejpa för att skydda fälgen och svetsa på en hjulbult och testa att dra loss den.

Jo, den yttre ringen snurrar så den bör man slå bort med en huggmejsel eller motsvarande.

13 Inlägg
27 juni 2020
#9
Om du kört och bromsat grejorna varma så går det nog lättare.
Dra åt alla andra bultar "för hårt" innan du börja kämpa med den dumma.
Sedan vet jag inte om en slaghammare verkligen kunde hjälpa i ditt fall.... de är ju bra om verktyget slinter innan man kunnat dra hårt, eftersom de vrider som mest i ögonblicket de trycks an mot bulten som mest.
Annars tror jag på att körna så perfekt centrerat man kan (alternativt använda tejp för att inte borren ska dansa omkring), och sedan borra med klen borr och tålamod. Rakt och fint. Sedan öka dimensionen. Sedan öka dimensionen igen så långt man törs. Större dimension=lägre varvtal. Tryck inte varken för löst eller hårt.
Pirhana säljer borrar med dubbel borrspets, de är riktigt bra att jobba med (finns från 5 mm och uppåt). MYCKET enklare och mer tidseffektivt än t.ex börja med 2 mm och sedan ta 6 mm.

5 119 Inlägg
27 juni 2020
#10
Dom där låsskruvarna har man slagits med ett antal gånger när jag jobbade på vag.
Dom brukar vara omöjliga att svetsa i tyvärr då dom beter sig som vissa verktyg där svetsen släpper och lämnar en grop.
Slå på något utanpå hjälper ej utan att först få bort ringen på ytterkanten som förhindrar att tjuven använder denna metod.
Borra är inte heller enkelt då dom är ruskigt hårda. Ungefär liknande material som en kvalitetsbits. Dock hade vi ej några lyxborrar utan vanlig HHS.
Slipstift till roterande fil funkade dock.

Men vi gjorde oftast på följande vis,

Slå sönder den yttre ringen med huggmejsel och slägga.
Hoppas att följande verktyg passar i mellan skalle och fälg. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000020870
Knacka till hylsan med släggan.
Dit med dragskaft eller muttermaskin.
Skruva lös.
Klart.
Senast redigerat av mb_pucken (27 juni 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 056 Inlägg
27 juni 2020
#11
Det är lite intressant att likadana låsskruv används både på VAG, volvo, bmw och säkert flera. Var ju ändå originalmonterat när bilen såldes ny. Men jag bestämde mig i våras när mina bråkade att jag aldrig mer skall ha såna på min bil. Skulle det vara det på en bil jag köper kommer de bytas till vanliga fortast möjligt. Bara en massa bekymmer, och idag när alla bilar har lättmetallfälgar tror jag stöldrisken är minimal.

1 695 Inlägg
28 juni 2020
#12
Helt rätt, dessa så kallade stöldskydds skruvar borde varje person med en IQ över skostorlek fimpa o sätta dit en vanlig. Tyvärr funkar det inte så...- får in massor av bilar där Däckmojjen inte fixar att få bort dom. De köper satser från alla jävla ställen, men det funkar inte. Har säkert testat minst 40 olika, men de får inte grepp. Svintappar e´bara att glömma. - så brukar sluta med svets, ev  plasma för att få bort skiten(de som inte svets biter i).. blir ibland inte vackert runt hålet trots att man försöker skydda så gott det går. Fast har aldrig missat att få ut nån än...
mvh/husse

7 438 Inlägg
28 juni 2020
#13
Lite o t men i går umgicks jag med ett gäng Land Rover/Range Rover-ägare.
Vid hjulbyten visa det sig att en del bilar hade nyckelvidd 20 mm och andra 22 mm.
Förmodligen för att "snobbkåporna" (av metall) ökar nyckelvidden med 1 mm.
Inga medföljande original hjulbytesnycklar passade.
Heller inga demonteringsverktyg för "snobbkåporna".

Har ägt några RIKTIGA Land Rover = Defender.
Defender (och RRC + Discovery I) har nyckelvidd 27 mm.
På en av Deffarna jag ägt fanns "snobbkåpor" av plast (som ökade nyckelvidden till 30 mm, men inte gick att sätta hylsa på dels för att det blev för trångt, dels för att plastkåporna inte skulle hålla).
Med den Deffen följde ett ömtåligt verktyg av skör plast som man skulle använda för att demontera "snobbkåporna" med.
Jag avlägsnade omgående att "plastsnobbkåporna" då jag insåg att den gången jag stressad skulle behöva avlägsna kåporna skulle det sk#%¤a sig.

Ett annat otrevligt fenomen jag råkat ut för är på Jeep där "snobbkåpor" är av tunn rostfri plåt.
Dessa dj#¤%&a kåpor fastnar i 19 mm-hylsan och medför en massa merarbete.

Ovanstående problem drabbar inga "Svensson" eftersom deras nyare bilar inte har vare sig reservhjul eller hjulbytesutrustning.
Mobiltelefonen är deras hjälp i nöden(samt plånboken).

716 Inlägg
28 juni 2020
#14
Samma problem på mondeo, årsmod,vet jag inte,en rostfri blank jävla hylsa över muttern,som blir 18,5 mm när hylsan är borta


Sök