Hejsan
Ska försöka förklara så kort jag kan.
Har en Golf 1,4 tsi från 2010. Gått 12k mil.
Regnr : LCA179
Började med att den drack mycket kylarvätska ganska rejält.
Då dömde autoexprrten ut vattenpumpen och den byttes, problemet kvarstod veckorna efter detta.
Då kontakta jag en annan bilmekaniker som menade på att de var topplockspackningen som var körd, och han bytte det och kollade in så cylindrarna såg bra ut osv gjorde en översyn.
Två veckor efter denna reparation kontaktar vi han igen för våra nuvarande symptom då säger han ” Det är EGR-ventilen som behövs bytas ut, antingen köper ni en begagnad från skruvat/bildelsdatabasen eller beställer en ny.
Då började jag forska efter att hitta en EGR-Ventil till min bil, till min stora förvåning så hittar jag inte på någon alls inte på någon sida provat ett tio tal, fanns dock drösvis med EGR-Ventiler till 1,6 flexifuel och 2,0 fsi osv men ingen till min 1,4 tsi, då började jag nu undra om de verkligen existerar en EGR ventil på bilen eller om den heter något annat på denna bilmodell?
Och om just denna EGR-ventil verkligen kan vara orsaken på alla dessa symtom eller om de är något annat med katten eller något?
Och nu är vi här, dessa är symptomen på bilen i dagsläget:
*Äcklig lukt i coupen kommer efter en stund svårt att förklara lukten men luktar typ brändplast eller giftigt typ.
*motorn är orkeslös och kan inte alls ligga på samma varvtal och hastigheter som tidigare.
* I en del rondeller man stått i kan svartrök uppstå.
Känner mig väldigt förvirrad nu efter alla turer,
Tacksam för lite assistans härifrån ❤️
Senast redigerat av stifty (8 maj 2018)