3241
Sök

Maxxecu varvtalssignal volvo 940

48 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#1
Hej, har fått dehär o försöka fungera ett tag men går inge bra. Ska koppla in deras tacho uttag/ gpo 8  på orginal varvtalsmätaren men den vägrar o röra på sig. Testa med rödvita kabeln på tändspolen för har kollat och den går hela vägen fram mätarhuset och har till och med öppnat mätarhusen o varvtalsmätaren har en + - och P uttag, rödvita går till P, de andra verkar vara generell + o - till allt i mätarhuset.

Så frågan är hur man gör? Har nån gjort de förut? Har ja fel inställningar?

Motorn går bra o fungera o köra.


321 Inlägg
21 juli 2020
#2
Är utgången aktiverad som varvräknare?

EViLution!

48 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#3
Allx skrev:
Är utgången aktiverad som varvräknare?

Yes har lagt den som tacho output så man får alla inställningar och laborerat med 5v eller 12v signal och olika duty cycles. Ska dock trippelkolla att jag drog rätt sladd ut bara haha.

Kom på tanken om varvtalsräknaren på en 940 är annorlunda än på nyare bilar då 940 får sin signal från en gammaldags tändspole och nyare bilar får direkt från ecun? Kanske måste ha nån converter eller nåt dumt.


48 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#4
Tror jag börjar hitta mitt problem. Frågan är om det säljs nåt billigt i sverige för blir ju billigare och köpa en ny varvräknare haha. Men gillar där varvräknaren sitter orginal.

https://www.justraceparts.com.au/jrp-ta … al-adapter

Här är ett exempel på vad ja menar, finns massa olika. Men i helhet kräver dem mycket mer än 12v för äldre bilar, och har andra vågor ibland osv.


7 275 Inlägg
21 juli 2020
#5
Smartmenlat skrev:
Hej, har fått dehär o försöka fungera ett tag men går inge bra. Ska koppla in deras tacho uttag/ gpo 8  på orginal varvtalsmätaren men den vägrar o röra på sig. Testa med rödvita kabeln på tändspolen för har kollat och den går hela vägen fram mätarhuset och har till och med öppnat mätarhusen o varvtalsmätaren har en + - och P uttag, rödvita går till P, de andra verkar vara generell + o - till allt i mätarhuset.

Så frågan är hur man gör? Har nån gjort de förut? Har ja fel inställningar?

Motorn går bra o fungera o köra.

Har du provat prata med dom som du köpte maxxecu från?

940 är ju inte direkt nån ovanlig bil i Sverige så rätt sannolikt att dom sysslat med några stycken redan.


2 329 Inlägg
21 juli 2020
#6
Maxxecu har grymt bra support, har själv haft kontakt med dem vid några tillfällen. Kolla med dem!


48 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#7
Janneutanb skrev:
Smartmenlat skrev:
Hej, har fått dehär o försöka fungera ett tag men går inge bra. Ska koppla in deras tacho uttag/ gpo 8  på orginal varvtalsmätaren men den vägrar o röra på sig. Testa med rödvita kabeln på tändspolen för har kollat och den går hela vägen fram mätarhuset och har till och med öppnat mätarhusen o varvtalsmätaren har en + - och P uttag, rödvita går till P, de andra verkar vara generell + o - till allt i mätarhuset.

Så frågan är hur man gör? Har nån gjort de förut? Har ja fel inställningar?

Motorn går bra o fungera o köra.

Har du provat prata med dom som du köpte maxxecu från?

940 är ju inte direkt nån ovanlig bil i Sverige så rätt sannolikt att dom sysslat med några stycken redan.

Köpte den oanvänd men begagnad från blocket så har inte direkt köpt den av någon återförsäljare och de verkar vilja nu att man pratar med dem man köpte den av. Men kan testa, men tror de lutar åt att man behöver konvertera signalen.


48 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#8
Xebers76 skrev:
Maxxecu har grymt bra support, har själv haft kontakt med dem vid några tillfällen. Kolla med dem!

Ska testa smile


321 Inlägg
21 juli 2020
#9
Smartmenlat skrev:
Allx skrev:
Är utgången aktiverad som varvräknare?

Yes har lagt den som tacho output så man får alla inställningar och laborerat med 5v eller 12v signal och olika duty cycles. Ska dock trippelkolla att jag drog rätt sladd ut bara haha.

Kom på tanken om varvtalsräknaren på en 940 är annorlunda än på nyare bilar då 940 får sin signal från en gammaldags tändspole och nyare bilar får direkt från ecun? Kanske måste ha nån converter eller nåt dumt.

12v och fast DC 50% ska de vara

EViLution!


Sök