25 juli 2020
Trådstartare
Gasar jag upp och Släpper gasen o frikopplar så uppstår ett brummande/rungande ljud som om att nått är i obalans. Sitter man i bilen så Låter som det kommer från motorrummet typ där tubron sitter men öppnar jag dörren så låter det under bilen och låter mer skramligt som att avgassystemet vibbrerar.
Står man hängandes över motor och turbo så hör man inget.
Kan tubon va påväg mot graven och att det är nått obalans där som får avgassystemet att låta så eller kan det va så enkelt att det bara är avgassystemet som vibrerar.
Varför jag oroar mig för turbon är för att när jag kollade på bilen så berättade säljaren att den va chippad och hade ca 230hk.
Va eller är inte så insatt i just chip och trimm va bara ute efter bilen och att den va chippad va bara ett plus, den gick som ett skott o va kul att köra.
Börjat läsa på lite om trimm och ladd hittade trådar om fultrimm/pystrimm och det sitter (rättare sagt satt) en pysventil under huven och började misstänka att säljaren inte va helt ärlig om vad som gjort med bilen.
Den laddade 1.5 och förstått att det va lite väl högt även för att va chippad. Jag kopplade ur magnetventilen och den laddade fortfarande 1.5 och jag kopplade då bort pysventilen och då laddade den 0.4 utan magnet och 0.8-0.9 med magnet.
Letade fram vad jag tror är styrenheten/boxen och den ser orörd ut med oskruvbara skruven kvar alltså ej chippad (uppdaterad programvara) utan fultrimmad.
Vad gör jag? Hur ska jag kontrollera turbo och motor? Vad kan va skadat pga av detta fultrimm.
Tänkte väl försöka hissa upp bilen i morgon o va under när nån gassar upp o frikopplar för att se vart ljudet kommer ifrån.