Först och främst hoppas det här är rätt delforum. Inser att en del av detta inte innehåller rena motorfrågor (även om det är en stor del).
Det verkar finnas lika många åsikter som personer angående vad som godkänns som ett ombyggt fordon. Har tänkt dra igång ett långsiktigt projekt och kommer såklart ta kontakt med en SFRO besiktningsman men vill kolla här först om jag är helt ute och cyklar eller om jag är nått på spåren.
Utgångsobjektet är den Volvo S60 (140hk, 5vxl) som jag skrev om förra året vars motor inte orkade med längre. Tanken är att en hel del ska bytas ut:
Motor: B5234T3 ~ 250hk
Reglerna verkar vara sådana att man antingen kan höja effekten med upp till 20% eller om SFRO anser att bilen klarar av det 15kw/100kg. Det senare alternativet gör det godkänt att ha ~300hk med mitt chassi.
Tanken är att den ska bli turbomatad istället för att bara vara en sugis original. Det ända sättet som det fungerar på vore då om jag samtidigt gör en E85 konvertering för att slippa kraven på avgascertifieringen. Om jag förstått det rätt så borde jag bara behöva en fungerande mappning, soppapump samt bränsleslang som tål e85 och såklart klara av det vanliga avgasreningstestet på besiktningen.
Om jag förstått det rätt så borde jag kunna ha en av Volvos T5 motorer och det borde inte vara allt för bökigt då S60 av samma årsmodell (2002) kunde fås med B5234T3. Självklart en bra IC typ DO88.
Växellåda:
En 6 växlad låda som passar en T5 vore optimalt om man ändå ska bygga om så mycket av bilen. Här är jag ganska okunnig vad som skulle passa annat än simpelt montage/demontage.
Bromsar:
Här tänkte jag om man byter till större bromsskivor som finns i t.ex Vparts sortiment för S60 så går man från 286mm (fram) till 305mm Slitsade. Det i kombination med bra bromsbelägg borde täcka den ökade effekten men är det tillräckligt med förändring för att gå under ombyggt fordon?
E85:
Ja uppenbarligen packningar, slangar och bränslepump som tål E85.
Hjulupphängning:
Det här vet jag inte om det ens är relevant men några bra dämpare typ Bilstein B8 eller liknande och powerflex bussningar för ökade vägegenskaper.
Innan någon säger att jag ska fråga i tråden "registrera med annan motor än original" så står det "Frågor om hur just du skall gå till väga = nok. Ställ sådana frågor i egna, nya trådar."
För att sammanfatta det hela så vill jag veta om mina tänkta förändringar är tillräckliga och inom regelverket för ombyggt fordon. SFRO reglerna är lite svårtolkade och det blir inte lättare när alla andra källor på internet säger emot varandra. Om jag är helt ute och cyklar så upplys mig gärna.
Det verkar finnas lika många åsikter som personer angående vad som godkänns som ett ombyggt fordon. Har tänkt dra igång ett långsiktigt projekt och kommer såklart ta kontakt med en SFRO besiktningsman men vill kolla här först om jag är helt ute och cyklar eller om jag är nått på spåren.
Utgångsobjektet är den Volvo S60 (140hk, 5vxl) som jag skrev om förra året vars motor inte orkade med längre. Tanken är att en hel del ska bytas ut:
Motor: B5234T3 ~ 250hk
Reglerna verkar vara sådana att man antingen kan höja effekten med upp till 20% eller om SFRO anser att bilen klarar av det 15kw/100kg. Det senare alternativet gör det godkänt att ha ~300hk med mitt chassi.
Tanken är att den ska bli turbomatad istället för att bara vara en sugis original. Det ända sättet som det fungerar på vore då om jag samtidigt gör en E85 konvertering för att slippa kraven på avgascertifieringen. Om jag förstått det rätt så borde jag bara behöva en fungerande mappning, soppapump samt bränsleslang som tål e85 och såklart klara av det vanliga avgasreningstestet på besiktningen.
Om jag förstått det rätt så borde jag kunna ha en av Volvos T5 motorer och det borde inte vara allt för bökigt då S60 av samma årsmodell (2002) kunde fås med B5234T3. Självklart en bra IC typ DO88.
Växellåda:
En 6 växlad låda som passar en T5 vore optimalt om man ändå ska bygga om så mycket av bilen. Här är jag ganska okunnig vad som skulle passa annat än simpelt montage/demontage.
Bromsar:
Här tänkte jag om man byter till större bromsskivor som finns i t.ex Vparts sortiment för S60 så går man från 286mm (fram) till 305mm Slitsade. Det i kombination med bra bromsbelägg borde täcka den ökade effekten men är det tillräckligt med förändring för att gå under ombyggt fordon?
E85:
Ja uppenbarligen packningar, slangar och bränslepump som tål E85.
Hjulupphängning:
Det här vet jag inte om det ens är relevant men några bra dämpare typ Bilstein B8 eller liknande och powerflex bussningar för ökade vägegenskaper.
Innan någon säger att jag ska fråga i tråden "registrera med annan motor än original" så står det "Frågor om hur just du skall gå till väga = nok. Ställ sådana frågor i egna, nya trådar."
För att sammanfatta det hela så vill jag veta om mina tänkta förändringar är tillräckliga och inom regelverket för ombyggt fordon. SFRO reglerna är lite svårtolkade och det blir inte lättare när alla andra källor på internet säger emot varandra. Om jag är helt ute och cyklar så upplys mig gärna.
0
0
0
0