Vilka årsmodeller kikar du efter?
1,4TSI med turbo och kompressor är den ökända problemmotorn.
Denna motor användes 2005-2014 i Passat.
2015 kom nya B8-generationen av Passat och den fick då nya 1,4tsi med kamrem och bara turbo, denna motor har då än så länge visat sig vara driftsäker.
1,8tsi och 2,0tsi fungerar även dom bra, dock hade dom tidiga modellerna problem med kamkedja och oljeförbrukning, men även den verkar ha blivit bättre sen MQB-plattformen kom 2013 i Golf/Octavia/Leon och 2015/16 i Passat och Superb.
DSG så är det DSG7 torrkoppling du vill undvika, dessa används endast i Golf och mindre bilar med dom mindre motorerna sen MQB-plattformen.
DSG6 och DSG7 med våtkoppling är driftsäkra, har dock varit problem med oljud från dubbelmassesvänghjulet, men illalåtande dubbelmassesvänghjul har dom flesta bilmärken och dom börjar alla låta tids nog.
Men svänghjulen verkar ha hålla bättre i MQB-bilarna.
Gäller VW, Skoda, Seat samt Audi med tvärställd motor då alla dessa delar komponenter med varandra.
Personligen skulle jag valt en Superb istället för Passat, rymligare bil för pengarna och jag föredrar Superbens styling.
Övriga bilmärken är jag inte så insatt i, Toyota upplever jag som plastiga och omoderna.
Opel verkar helt ok.
V70 gillar jag inte körställningen i.
Men som vanligt är det ju högst personligt så gäller att kika och provköra flera bilar innan man bestämmer sig.