9 september 2016
Trådstartare
Hej
Börjar bli lite vilsen i valet av bil. Har en Subaru Forester 2006 med bensinmotorn, är jättenöjd men nu börjar leta efter en ersättare av ett par skäl. 1. bilen börjar närma sig 20k mil, 2. Bensinmotorn är inte så pigg, speciellt inte med skotersläp efter. Annars är bilen kanon, den är kanske lite liten i lastutrymmet. Den går billigt på långkörningar runt 0,7l/mil runt 0,9 kortkörningar 0,5-2mil åt gången.
Behoven är följande:
Pendlar till jobbet och totalt åker jag ca 2500-3000mil/år,
Miltal ca 5-7k, räknar med att köpa en bil runt 5-7k mil på mätaren och ha i ca 5år och byta innan 20k mil.
Markfrigång: jag åker mkt skogsväg och därmed behöver bra markfrigång inte minst på vintern då det kan ligga ett par/tre dm snö på vägen.
4WD är ett absolut måste, som sagt snökörning, skogsvägar och isgator
Dragvikt 1000kg måste ha drag och en bil som får dra en 1000kg bromsat släp på B-kort,
lågväxel känns som måste då jag många gånger får backa skotersläp med någon dm snö så vill jag inte nöta koppling.
Rent bilmässigt så gillar jag subaru och rent ekonomiskt hade Diesel varit av intresse MEN subarus dieslar saknar lågväxel och motorerna verkar ha problem det är mkt fel/ras på dem, sedan är kopplingen vanligt fel och det är väl vridet av dieseln och avsaknaden av lågväxel som är orsaken. Så ska jag ha subaru så känns det som valet blir på en manuell bensinare fram till årsmodell 2012 manuell som har lågväxel som gäller känns det som enda nackdelen är att den är ännu slöare då den är tyngre och bränsleekonomin blir densamma som idag. Hade Subaru behållt lågväxeln även på dieselbilarna så hade det varit lite mer intressant trots risk för motorfel.
Andra alternativet som jag övervägt är en Mitsubisch L200 men då måste jag utöka min körkortsbehörighet på släpvagn då vikten på bilen begränsar en till 750kg vagn på Bkort, stark diesel och lågväxel. Klumpig och stor och drar runt litern diesel, men gott om utrymme för grejer på flaket.
Något förslag/input, är Subarus dieselmotorer skräp ihop med den manuella 6vxl lådan eller är det jag som överanalyserar för mkt? Mitt försäkringsbolag täcker motorskador upp till 12k mil och 8år gammal bil så det kanske inte är så illa ändå?
Eller är det bättre att behålla den bilen jag har och skaffa en pendlarbil och ha subarun som "skogsbil/dragbil"
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.