3460
Sök

Nissan Qashqai som dog när jag körde

26 Inlägg
26 september 2020
Trådstartare
#1
Nissan Qashqai diesel -08
Ca 17000 mil

Hej
Idag ca kl 11 började två lampor lysa: batteriet och nåt utropstecken i en cirkel.
Jag hoppades det skulle vara nåt tillfälligt.
Men vid kl 15 körde jag till Bauhaus. Och sen ville den inte starta. Batteriet klickade bara.
Jag fick hjälp att rulla igång bilen igen. Tänkte att jag kör hem nu direkt och ställer den.
Men jag hann inte så långt.
- Efter en stund kände jag att servon gav upp.
- Sen lyste ABS-bromsarna.
- Sen lyste ESP (den där anti-halk-saken?)
- Sen lyste airbag.
- Sen slocknade hastighetsmätaren.
- Sen dog motorn och jag fick rulla in och parkera.

Vad tror ni är felet?

1) Batteriet är slut och tar inte emot laddning
2) Bilen ger inte laddning till batteriet (generatorn?)
3) Nåt annat?

Just nu står batteriet och laddar upp inomhus.
Tacksam för ledtrådar och hjälp.

2 306 Inlägg
26 september 2020
#2
Batterilampan lyser? Bilen tar inte emot laddning, förmodligen har något hänt med generatorn ja. Remmen är hel?


1 701 Inlägg
26 september 2020
#3
Hmm, alternativ 1 eller 2 låter mest troligt. fast om batterilampan tänds under körning- så gissar ja på att generatorn gett upp.
mvh/husse

2 401 Inlägg
26 september 2020
#4
Det låter absolut som ett trött batteri


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 september 2020
#5
Såklart utrönar man detta direkt med en multimeter om generatorn har lagt av.
Tyvärr måste jag hålla med husse eftersom scenariot pekar på generatorn, för hade den fungerat så kvittar det om man har ett uselt batteri..
Om det sen är kolen eller dioderna i generatorn som är på "bommen" , är en annan fråga.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 597 Inlägg
27 september 2020
#6
Generatorn...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 september 2020
#7
mlexelius skrev:
Nissan Qashqai diesel -08
Ca 17000 mil
- Efter en stund kände jag att servon gav upp.
- Sen lyste ABS-bromsarna.
- Sen lyste ESP (den där anti-halk-saken?)
- Sen lyste airbag.
- Sen slocknade hastighetsmätaren.
- Sen dog motorn och jag fick rulla in och parkera.

Som påpekats: Laddar inte.
Men som förklaring så är bilens elsystem uppbyggt på det viset att när strömmen inte riktigt räcker till så stängs de av i ungefär den ordningen. ABS/ESP drar mycket. Servon är även den eldriven (Utropstecken i cirkel).

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

26 Inlägg
29 september 2020
Trådstartare
#8
Uppdatering.

Jag har läst era svar och tänkt på saken och det är nog generatorn. Har ringt lite olika verkstäder och det verkade dyrt att byta..
Gick ner till bilen för att titta om jag kunde få fram nåt slags reservdelsnummer eller så. Då ser jag att remmen är lös! Den har ju hoppat av.
Jag kunde peta tillbaka den runt lite olika hjul. Det ska väl inte gå?
Jag vet nog inte exakt hur den ska sitta iofs...
Den ska väl sitta väldigt spänt?
Vad tror ni om det? Nåt fäste som gett upp? Spännrulle paj?
Bara lossnat kanske?

En annan detalj jag såg, det största hjulet längst ner hade inga "spår" på sig. Det känns inte så säkert... hur ska kunna remmen ligga kvar då utan att glida av?
Senast redigerat av mlexelius (29 september 2020)

26 Inlägg
29 september 2020
Trådstartare
#9
Man kan se "spåren" i denna video på 2.42

6 063 Inlägg
29 september 2020
#10
Jag skulle nog börja med att kolla på spännrullen, om den fortfarande är ok

Mitt tips: nästa gång några varningslampor börjar lysa så kolla direkt upp vad lamporna betyder och varför de lyser.

7 394 Inlägg
29 september 2020
#11
mlexelius skrev:
Uppdatering.

Jag har läst era svar och tänkt på saken och det är nog generatorn. Har ringt lite olika verkstäder och det verkade dyrt att byta..
Gick ner till bilen för att titta om jag kunde få fram nåt slags reservdelsnummer eller så. Då ser jag att remmen är lös! Den har ju hoppat av.
Jag kunde peta tillbaka den runt lite olika hjul. Det ska väl inte gå?
Jag vet nog inte exakt hur den ska sitta iofs...
Den ska väl sitta väldigt spänt?
Vad tror ni om det? Nåt fäste som gett upp? Spännrulle paj?
Bara lossnat kanske?

En annan detalj jag såg, det största hjulet längst ner hade inga "spår" på sig. Det känns inte så säkert... hur ska kunna remmen ligga kvar då utan att glida av?

precis det jag misstänkte från ruta 1,, om sådana lampor tänds stanna å kolla remmen,, kör ej vidare wink


26 Inlägg
29 september 2020
Trådstartare
#12
Kan jag köra till verkstaden utan rem, eller tar jag sönder något då?

6 063 Inlägg
29 september 2020
#13
mlexelius skrev:
Kan jag köra till verkstaden utan rem, eller tar jag sönder något då?

Vad är det som driver vattenpumpen på en sådan bil, är det den avhoppade remmen eller kamremmen? Eller är den rent av elektrisk? Börja med att kolla upp exakt vad remmen driver för funktioner. Men oavsett så drar moderna bilar så mycket ström till alla sina funktioner att inte ens ett fulladdat batteri räcker till några längre turer. En äldre dieselbil kunde du släckt lamporna på och kört tio mil, men det går inte med dagens bilar.

26 Inlägg
2 oktober 2020
Trådstartare
#14
Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 oktober 2020
#15
Vi får väl hoppas att remmen inte har hoppat av pga skuren AC-kompressor heller. För DÅ blir det dyrt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 401 Inlägg
2 oktober 2020
#16
mlexelius skrev:
Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Var glad för att det inte var en volvo av motsvarande modell......då hade multiremmen gått in i kamremskåpan och orsakat ett trevligt motorras ;P


7 394 Inlägg
3 oktober 2020
#17
Nybergrobin skrev:
mlexelius skrev:
Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Var glad för att det inte var en volvo av motsvarande modell......då hade multiremmen gått in i kamremskåpan och orsakat ett trevligt motorras ;P

GÄLLER även peugeot, ford som har samma diesel,, har man otur så kan multiremmen vira in sig vevaxeln å låsa den, så motorn blir pall,, då kan kamremmen brista


26 Inlägg
5 oktober 2020
Trådstartare
#18
Åh fy fan. Ok tur i oturen då! Dom har bytt lite ringar och hjul och rem, nu är allt bra igen. Lite tunnare plånbok bara... Tack för alla svar :-)


Sök