Rensvinf skrev:
Jag fick för mig att en väl konstruerad elbil i princip inte behöver växlar. Något om att de har samma effekt i hela varvregistret och att de kan varva fruktansvärt högt som gör att de därmed klarar sig med en växel/utväxling?
Det är klurigt med effekt. Effekt är vridmoment gånger varvtal. Alltså två delar som var för sig inte säger något.
Min elbil har 120hk och 300Nm, den spinner loss stup i kvarten. En bensinbil på 120hk gör ju inte det trots växellåda. Det är där vridmomentet spelar roll och var det infinner sig. Generellt så är ju en graf på motoreffekt/vridmoment en snygg puckel där du måste upp i varv för att något skall hända.
En elmotor kan ha fullt vridmoment från noll. Efter som varvtalet också är noll så blir effekten ut på axeln också noll.
Till saken hör också att du dimensionerar en elmotor efter ett önskat vridmoment. Alltså hur mycket orkar magneterna dra i utgående axel. Ju mer moment du behöver desto mer magneter behöver du stoppa in. Ju mer material du öser in desto dyrare blir det.
En liten elmotor med en växellåda kan alltså få 10ggr så mycket vridmoment men väldigt låg effekt efter som du reducerar varvtalet.
Porsche har alltså valt en mindre motor och trollar fram vridmoment genom att växla ner den. Tesla gör inte detta idag i sina bilar. Jag killgissar att Porsche inte har tillräckligt med erfarenhet för att lösa det utan växellåda.
Rensvinf skrev:
Bilen i fråga förvånar med för det står att den har två motorer. En på varje axel. Men också en växellåda på bakaxel. För mig låter det knepigt? Hur kan bakaxeln ändra utväxling men inte framaxeln när det sitter motorer på båda axlarna?
Det är en baggis. Tänk att du svetsar ihop en bil med motor och växellåda bak med en annan framhjulsdriven bil. En VW bubbla bak och en Saab 900 fram. Då har du två motorer som du kan köra helt oberoende av varandra med varsin växellåda.
Elbilar fungerar likadant och du kan ha två helt olika motorer med helt olika utväxling. Tesla har en typ av motor bak och en annan fram. Dom har dessutom olika slutväxel(i diffklumpen). Tesla har alltså bra fjång från start med stora motorn bak och bra effektivitet på motorvägen med motorn fram. Bilen är alltså bakhjulsdriven när bet behövs och framhjulsdriven när det behövs... eller alla steg där i mellan.
Det är egentligen ganska basic men klurigt att förstå innan man greppat det.