Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.
Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.
En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.
Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.
Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.
En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.
Håller helt med dig här. Nu är väl dock detta en GL/T och inte en GLT om jag förstår tråden rätt, så det är väl en vanlig B230F och inte B234F i den. Men svårsåld lär den inte bli om den fungerar.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.
Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.
En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.
Håller helt med dig här. Nu är väl dock detta en GL/T och inte en GLT om jag förstår tråden rätt, så det är väl en vanlig B230F och inte B234F i den. Men svårsåld lär den inte bli om den fungerar.
Jag har samma uppfattning som dig, jag brukar lägga till 16v. om jag tänker på GLT 16v
Det är en GL/T paket ja Fast det står ju 740 GLT På bakluckan så lite förvirrande är det ju. Därför jag skrev att det var en GLT från början. Annars står det tydligen GLT 16 valve om det är den.
Ska iväg till Biltema idag och köpa lite grejer. Motorolja, oljefilter, luftfilter. Vad mer är bra att köpa till en gammal volvo ?
Det är en GL/T paket ja Fast det står ju 740 GLT På bakluckan så lite förvirrande är det ju. Därför jag skrev att det var en GLT från början. Annars står det tydligen GLT 16 valve om det är den.
Ska iväg till Biltema idag och köpa lite grejer. Motorolja, oljefilter, luftfilter. Vad mer är bra att köpa till en gammal volvo ?
Jag skulle hoppa luftfiltret till en början. Gå igenom hela bilen sen o så beställer du allt du behöver från Tyskland sen, billigare och bättre än biltema grejer Men oljan bör ju bytas omgående iaf
Varför lägga så mycket jobb o pengar på en skrotfärdig 744? Finns ju besiktigade sånna på blocket för småpengar.
Är ju som att sminka en gris. 🐽
Kanske för 5 år sedan men du ser sällan vettiga för under 10 längre. Sen är de här ett entusiastforum, vi är nog många här som inte gör de mest ekonomiska med våra bilar. Att rädda en bil som blivit övergiven och står inför skroten och ge den ett nytt liv är något jag och många är stolta över.
Dränkte bromsarna i rostlösare. La i växel för skojs skull och försökte köra fram och tillbaka Bakhjulen släppte då och snurrade runt. :o Framhjulen fastrostade fortfarande. Är det okej att göra detta på den gamla oljan eller bör jag byta olja snarast ?
Kan vara bra att starta upp motorn lite då och då, så evt packningar mjuknar upp och tätar, och man då försöker få loss bromsarna ingen panik med oljan
Oljan lär ju inte varit nybytt när den ställdes så om den stått i 3 år så skulle jag prioritera ny olja ganska omgående. Men sen är ju inte B230 den känsligaste motorn direkt.
Startat bilen ett par gånger nu den går finfint. Sen drog jag i kranvatten i kylaren vilket kanske inte var det bästa men. Försökte få loss hjulbultarna med ett fälgkors idag. Satt som fan. Hoppade på fälgkorset i princip. Det gick sönder Så ska köpa en hjulmutternyckel imorgon och pröva igen. Så förhoppningsvis kan jag köra hem den sedan.
Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än.
Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än.
Är det någon bromsvätska i systemet? Kan vara något avrostat bromsrör eller slang som är av. Är det inget motstånd alls i bromspedalen?
Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än.
Är det någon bromsvätska i systemet? Kan vara något avrostat bromsrör eller slang som är av. Är det inget motstånd alls i bromspedalen?
Tror bromskolvarna är helt fastrostade. Pedalen har inget motstånd. Och det finns bromsvätska i. Går det att spänna parkeringsbromsen kanske? Den tar kanske 1% just nu i högsta läget. :S