Tänkte att jag kunde lägga in infon om A/R och så. Har översatt från engelska till svenska från denna sida ->
http://www.moddedmustangs.com/forums/ge … -trim.html Det kan finnas stavfel å lite annat, men har nog skrivit det så att dä går å förstå
A / R FörklaringA / R är den nominella volymetriska effektiviteten i en turbos 2 sektioner. Alltså tänk dig om du har en trädgårdsslang som sprutar vatten ut i en vindsnurra med slangens ände öppen, då snurrar hjulet okej. Sätt dit ett munstycke på den ena änden av slangen, då kommer vindsnurran börja att snurra som galet.
Det finns problem med munstycket på slutet, du förlorar volym men får trycket. Med munstycket stängt får du volym, men tappar trycket och du kan inte snurra vindsnurran lika mycket.
Enkelt uttryckt, på små motorer är mindre A / R bättre, på stora motorer är en större A / R bättre på grund av avgasernas volym.
Med större A / R kommer spool-up;en senare och ger mer effekt, om din motor klarar av att nå varvtalet som turbon ska användas i. Och tvärtom med mindre A/R.
Du kan inte jämföra olika typer av hus och hjul direkt, men om du har en typisk T3/TO4E 57 trim med ett steg 3 avgas hjul och ett 0,48 A / R hus, kan det ha en effektklass för c.a 3000-7000rpm. Med 0,63 kan det vara c.a 4000-8000rpm, och med en 0,82 A / R hus kan det vara c.a 5000-9000. Om du har en milt portad topp och kammar som slutar dra vid 8000 rpm, är det smart att köra 0,63 A / R huset. Men om du har en fullt portad topp och stora kamaxlar som kommer att kunna köras till 9000rpm skulle 0,82 A / R huset vara ett bättre val.
Hur man mäter A/R förhållandetTurbine Housing = Turbin Hus
Turbine Inlet = Turbin Insug
Turbine = Turbin
A delat med R ger dig A/R förhållandet
A (Area)= Arean av turbin inloppet
RX7Club.com I denna länken pratar de om hur man beräknar trim av ett kompressor hjul. Bara en liten "bra att ha" vid beräkning av olika trim, du kan räkna ut det i tum eller mm det spelar ingen roll vilket. Trim är bara förhållandet mellan inducer / exducer på "propeller bladet"/Impellern. Trim kommer ut densamma oavsett om du räknat i tum eller mm. Länken berättar också om hur ett högre eller lägre trim nummmer avgör var kompressorn kommer vara mest effektiv. Använd formeln på RX7 klubbens webbplats eller Garrett's webbsida för att beräkna trim.