2574
Sök

Xenon Konvertera och få godkänt på bes ?

* Voff voff *
10 587 Inlägg
23 december 2020
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Det är många innan dig som försökt genom åren... Jag vet ännu ingen som lyckats och jag har hängt på Volvo-forum sedan 2003 ungefär.

Det finns dom som klurat ut att prata med bilen och t ex fått xenon att fungera som från fabrik, finns personer bl a på jagrullar-forumet som löst detta med xenon men även andra grejer.
Så visst går det att lösa, om man känner rätt folk! wink

Inser att jag skrev lite luddigt. Det du citerat syftar på problemet med regbes, programmeringen skriver jag om i ett stycke som du klippt bort. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 587 Inlägg
23 december 2020
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
Det är inga problem. Bara du använder original strålkastare och monterar nivåreglering samt högtryckspolning.
Har själv gjort detta på min bil.
(Bmw dock)

Mvh

Och du har fått det godkänt på besiktningen (dvs inskrivet att bilen numera är regbes med xenon)?

Nej, men ja vill man att det ska vara 100% lagligt så ska man göra en regbesiktning med.

Och det var väl ursprungsfrågan här? "...och få godkänt på bes?" wink

297 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:

Och du har fått det godkänt på besiktningen (dvs inskrivet att bilen numera är regbes med xenon)?

Nej, men ja vill man att det ska vara 100% lagligt så ska man göra en regbesiktning med.

Ja precis? Gör man alla eftermonteringar som krävs och registreringsbesiktar bilen så är det godkänt.

* Voff voff *
10 587 Inlägg
23 december 2020
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:

Ja precis? Gör man alla eftermonteringar som krävs och registreringsbesiktar bilen så är det godkänt.

Och du vet att det funkar på trådskaparens Volvo? Det finns dom som provat genom åren... Har det blivit enklare numera?
Senast redigerat av Brådhis (23 december 2020)

297 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:

Och du vet att det funkar på trådskaparens Volvo? Det finns dom som provat genom åren... Har det blivit enklare numera?

Spelar ingen roll vilket märke det är på bilen, samma procedur på alla märken och modeller om man vill byta till xenon. Ts har ju skrivit " ...Xenonlyktor med alla nödvändiga delar som nivåreglering osv samt montera detta och få det att fungera,"
Så jag utgår ifrån att han får allt att lira.

* Voff voff *
10 587 Inlägg
23 december 2020
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:

Spelar ingen roll vilket märke det är på bilen, samma procedur på alla märken och modeller om man vill byta till xenon. Ts har ju skrivit " ...Xenonlyktor med alla nödvändiga delar som nivåreglering osv samt montera detta och få det att fungera,"

Okej, har du eller någon du känner provat? För förut var det iaf inte möjligt...

2 397 Inlägg
23 december 2020
Det är fortfarande inte möjligt, det kräver en j-a massa intyg från biltillverkaren som iaf inte volvo ger ut. Andra märken kanske gör det(tvivlar), men inte volvo.

297 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:

Okej, har du eller någon du känner provat? För förut var det iaf inte möjligt...

Jag har själv ringt och frågat både vägverket och sbp innan jag monterade xenonlyktor på min bil.

45 § Fordon med halvljusstrålkastare enligt 37 § ska vara utrustat med
automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 (se 3 kap.
1 §) eller direktiv 76/756/EEG (se 2 kap. 24 §) och strålkastarrengörare
enligt 177 §.

* Voff voff *
10 587 Inlägg
23 december 2020
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:

Jag har själv ringt och frågat både vägverket och sbp innan jag monterade xenonlyktor på min bil.

45 § Fordon med halvljusstrålkastare enligt 37 § ska vara utrustat med
automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 (se 3 kap.
1 §) eller direktiv 76/756/EEG (se 2 kap. 24 §) och strålkastarrengörare
enligt 177 §.

Precis som Lucifer skriver så krävs det intyg som man inte kommer få ut...

3 292 Inlägg
24 december 2020
Trådstartare
Oj vad många olika svar jag har fått här.. roligt och intressant, många väldigt olika svar dock.. jag tror nämligen inte att besiktningen kommer godkänna en sån konvertering då jag tror dom ser det in sin data och att det är vanligt att folk rullar in med xenon fast det inte ska vara det så tror jag dom har ganska bra koll även om grejer är tagna från exakt lika donatorbil fast med Xenon då förstås..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
24 december 2020
Trådstartare
Brådhis skrev:
Danne_1977 skrev:
Hilmer skrev:
Även om du plocka allt från en donatorbil och flyttar över det så som det sitter original så har du fortfarande kvar att det ska kommunicera med bilen. det är inte alla som kan eller vill lösa det!

Jag har en bekant som fixar det åt mig med DICE och VIDA... frågan var hur det blir på besiktningen.

VIDA kan inte lägga in programvara för xenon på en bil som saknar det från fabrik, dels krävs uppkoppling mot Volvo för att lägga in programvaror och dels är den funktionen spärrad. Däremot om din kompis kan programmera så finns det dom som lyckats tala om för bilen att den ska tro att den har xenon, men det är då på en helt annan nivå än att använda VIDA i en DICE.

Det är många innan dig som försökt genom åren... Jag vet ännu ingen som lyckats och jag har hängt på Volvo-forum sedan 2003 ungefär.

Däremot har det förekommit att det slunkit igenom bilar som haft allt(!) monterat inkl. dekalerna under huven, men då handlar det om "tur".

Jag är själv inte kunnig inom området vad gäller programmera detta, en bekant har den utrustningen jag nämnde och massa mer, jag eftermonterade bland annat Telefon i en S80 för några år sen som inte hade telefon, på Volvo sa dom att det var omöjligt att lägga in telefon, min bekant fixade det på ett kick, inga felmeddelanden, telefonnnummer i displayen och telefonbok och hela köret, precis som orginal, köpte grejerna från en lika årgång i Tyskland också av en bekant, kablar, Telefonenhet, Armstöd med lur, knappsats, ratt, antenn, nackstöd med högtalare, backspegel med mic osv... ja allt för en spottstyver..

Samma människa kan få Xenon grejerna att lira med "datorn" i bilen också säger han, ska inte vara ngåra större problem, dock kan han inte gå in i register som besiktning och Volvo har tillgång till och göra några ändringar så kollar bilprovningen upp vad bilen har för lyse kommer det stå Halogen.. då blir det problem om det faktiskt sitter orginal xenon...

1 798 Inlägg
24 december 2020
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:

Det finns dom som klurat ut att prata med bilen och t ex fått xenon att fungera som från fabrik, finns personer bl a på jagrullar-forumet som löst detta med xenon men även andra grejer.

Inser att jag skrev lite luddigt. Det du citerat syftar på problemet med regbes, programmeringen skriver jag om i ett stycke som du klippt bort. smile

Ok, ja jag tolkade ditt inlägg som att det handlade om att programmera in det i bilen och DET går att lösa om man antingen själv kan klura ut hur det funkar eller ifall man känner någon som kan det.smile

3 292 Inlägg
26 december 2020
Trådstartare
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:

Ok, ja jag tolkade ditt inlägg som att det handlade om att programmera in det i bilen och DET går att lösa om man antingen själv kan klura ut hur det funkar eller ifall man känner någon som kan det.smile

Hur kan du tolka mitt inlägg till det ?? Det står ju klart och tydligt att få det godkänt på besiktningen.

1 798 Inlägg
26 december 2020
Danne_1977 skrev:
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:

Hur kan du tolka mitt inlägg till det ?? Det står ju klart och tydligt att få det godkänt på besiktningen.

Jag tolkade inte ditt inlägg alls faktiskt, det var vad Brådhis skrev och inget annat.
Senast redigerat av Hilmer (26 december 2020)

1 699 Inlägg
26 december 2020
Hehe, ok så hur har det gått??  Ja gissar på att bilen gick igenom,  lägg ner nojjan om bilprovningen.
Det är inte gamla sura gubbar, som letar fel de inte ska bry sig om längre.  O nu har Besikta fått igång sina kaffemaskiner oxå , Så nu är det kanon att besikta bilar, släpor o tattartermosar igen.

mvh/husse

12 Inlägg
27 december 2020
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
Brådhis skrev:

Så här kan man göra smile Vad jag vet så kan man få tag i pinkoderna till alla CEMar på olika vis.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration

* Voff voff *
10 587 Inlägg
27 december 2020
fiskmasen skrev:
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:

Så här kan man göra smile Vad jag vet så kan man få tag i pinkoderna till alla CEMar på olika vis.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration

Den sidan hade jag inte sett innan. Bra länk! smile Lite halvdyr dock, men hade varit kul att veta hur pass bra det funkar. Inte kul om det hänger sig mitt i kommunikationen... smile

Sök