torpis skrev:
Brådhis skrev:
Ja, problemet är ju som jag skrev tidigare att fordonet alltid måste vara i beredskap, dygnet runt och året runt. När det tjuter i telefonen så måste vi åka. Ibland står fordonet still i flera timmar och ibland rullar det 60-70 mil utan avbrott.
Har klurat lite på detta till och från. Jag har ju inte hela mönstret klart framför mig, men man kommer ju ledigt 30mil med en Model 3. Blir det då tre stycken 11mil resor utan paus mellan så är det ju tungt. Annars om du kör ur 11mil så tar det bara 2h att återladda det med en wallbox i garaget.
Det hade ju kunnat vara en idé att ha fler än en bil. Om det är en firma som har 3st bensinbilar så skulle 4st elbilar kunna ersätta dom, då är en alltid på laddning och man kan välja att åka med den som har bäst laddstatus hela tiden. Man spar ju säg 75k i soppa per bil, 20k i service per bil och 8k i skatt(?) per bil. En fjärde bil skulle gå att räkna hem kanske?!
Nånstans kommer ju gränsen gå för att det blir lönsamt att välja elbilar. När kan man ju fråga sig, men lösningar finns alltid, i synnerhet den dagen så att säga.
Hoppas jag inte gör dig sömnlös?
Men du får inte blanda ihop fordonen här.
- Det är mitt jobbfordon som alltid måste vara i beredskap och som rullar helt händelsestyrt hela dygnet och hela året. Vissa dagar kanske bara 10-15 mil medan andra dagar kan det bli 60-70 mil.
- Det är min privatbil som jag ibland måste hoppa in i och köra 0,3-11 mil då det ingår i mitt "ansvar" att kunna göra det. Den bilen behöver även ha dragkrok och få plats med hundbur, men det är av privata skäl.
Jobbfordonet skulle absolut inte kunna vara en Tesla. Av flera skäl. Jag tror faktiskt inte jag ens någonsin stött på ett dylikt fordon som gått på el, trots att jag jobbat med detta från och till sedan 2012. Skulle det utvecklas ett skulle jag dock gärna ta det, men jag tror att det ligger ganska långt bort i tiden. Att köpa fler fordon är inte ett alternativ då prislappen hamnar en bit över miljonen...
Privatbilen skulle inte heller kunna vara en Tesla. Dels för att hundburen inte får plats och dels för att jag aldrig skulle lägga dom pengarna på en bil.
Jag vet uträkningarna om hur pass billigt man åker osv, men jag lägger ändå inte dom pengarna på en bruksbil.
Jag har sagt det så många gånger i dessa trådar: Kommer det en vanlig(!) bil i kombiutförande och med en dragvikt på iaf 1500-1600 kg, och till ett vettigt pris (beggad och under 150000 kr), så köper jag den mer än gärna.