2948
Sök

Laddningsproblem TOYOTA COROLLA

7 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej! Är en händig amatör och ny här i Garaget.
Svärmor har en Toyota Corolla DLX 1987 års modell med AE82 motorn på 1,6L som gått c:a 15000mil. Generatorn är en NIPPON DENSO.
Det är en gammal bil och hennes plånbok är inte den största så jag tänkte se om jag kan hjälpa henne, innan gamarna på verkstan slår klorna i den wink
Har ännu inte haft möjligheten att provköra/felsöka själv.

Så här beskriver hon felet:
"Batterilampan" lyser och slocknar först runt 90km/h och tänds igen när jag saktar ner.

Min gissning är att kolen är på väg att lämna in.

Nu till mina frågor:
1. Någon som har några råd angående felsökningen.
2. Har den här generatorn separata kol eller byter man laddregulator eller liknande?
3. Om ert råd blir att köpa en generator från skroten, vad ska jag tänka på där isåfall?
4. Var hittar man de nödvändiga delarna i Göteborgsområdet?
5. Alla övriga tipps, trix och "bra att tänka på" är också välkomna smile

FreddeK
26 juni 2007
#2
åk till skroten och mät upp den..dom kopplar upp den i en bänk och provkör=)

7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#3
Tack för tippset! Hur mycket brukar de vilja ha för att göra det?

21 761 Inlägg
27 juni 2007
#4
Vet du om laddlampan lyser när tändningen är på men motorn är avslagen?

Jag vet inte om laddrelät är externt eller internt, men oavsett vart det sitter så borde kolen sitta på generatorns bakgavel. Har för mig att när laddrelät sitter externt så finns det bara en kolhållare på generatorn, men när det sitter internt så är ju både kolhållare och regulator i samma "förpackning" så att säga.

28 Inlägg
27 juni 2007
#5
Kolla ifall generator/fläkt-remmen är i fint skick smile


7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#6
Vet du om laddlampan lyser när tändningen är på men motorn är avslagen?

Väntar på svar från henne.

Jag vet inte om laddrelät är externt eller internt

Har fått några halvsuddiga mobilbilder som kanske kan ge någon en ledtråd till relä/regulator/kol- frågan
http://hummerviken.com/images/Bild071.jpg
http://hummerviken.com/images/Bild067.jpg

7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#7
Vet du om laddlampan lyser när tändningen är på men motorn är avslagen?

Hon svarade: "Nix,lampan lyser inte vid enbart tändning utan att motorn har gått igång"

7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#8
Kolla ifall generator/fläkt-remmen är i fint skick smile

Den är spänd (går att trycka ner c:a 1cm) och har varken sprickor eller fnas.

21 761 Inlägg
27 juni 2007
#9
Det verkar vara externt laddrelä på den generatorn iaf, den där kontakten med tre kablar går till det relät. Då sitter nog kolhållaren inuti bakgaveln kan jag tänka mig.

Laddlampan lyser inte när tändningen är påslagen men den lyser när motorn är igång, har jag förstått rätt?
När hon kollade det där, vred hon nyckeln till andra läget då? Inte bara första tändläget.

7 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Laddlampan lyser inte när tändningen är påslagen men den lyser när motorn är igång, har jag förstått rätt?

Du förstod svaret rätt men hon missförstod frågan wink
Laddlampan lyser när tändningen är påslagen innan man startat motorn.
Den slocknar först "ute på motorvägen" vilket jag tolkar som efter en stund på höga varvtal.

(Nyfiken på vart du är påväg med den här frågan smile )

21 761 Inlägg
29 juni 2007
#11
Hehe, jag är nog själv nyfiken på vad jag menar också.

När laddlampan inte lyser med tändningen påslagen så finns några troliga orsaker:

#Ingen spänning fram till lampan.
#Lampan är trasig.
#Ingen spänning från lampan ner till generatorn.
#Dålig kontakt vid generatorns D+ där kabeln från lampan sitter.
#Dålig kontakt mellan kol och släpringar.

Eftersom lampan ändå lyser när motorn kommer upp i varv så kan man egentligen utesluta de fyra första punkterna tycker jag, då är det bara kolen kvar om jag inte har missat något.

Det är möjligt att kolen inte får kontakt när generatorn står stilla, när den går igång så har inte generatorn fått sin förmagnetisering och kan inte ladda. Kolen har däremot fått kontakt och ger en jord till lampan som börjar att lysa och när generatorn kommer upp i varv så kommer laddningen igång ändå på något sätt vilket släcker laddlampan.

Det där är bara mina egna teorier, är inte så kunnig på generatorer. Kolla upp kolen, det är mitt förslag. Vill du inte det så är det väl funktionstest hos skroten eller verkstad som gäller.

Jo, en sak till. Mät spänningen vid generatorn dels när motorn går på tomgång och alltså laddlampan lyser, och dels med höga motorvarv när lampan då bör ha slocknat. Om det är som jag tror så ska spänningen vid tomgång vara ungefär lite mindre än batterispänning, typ 12,5V eller kanske mindre, vid höga varv borde spänningen stiga till 14-14,4V.
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2007)

7 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#12
Färdig!!! smile
Det var kolen (bara 5mm kvar). 90 spänn på Toyota, istället för över 2000 för en renoverad eller 600 på skroten för en generator som antagligen var lika sliten.
Det var lite meckigt att klyva generatorn men efter att ha gjort en "uttryckare" av lite gängstång och muttrar (30:- på Jula) så gick det som en dans.
Tack ska ni ha för hjälpen. Nu tickar nog bilen på ett tag till.


Sök