Djo skrev:
Farthållare i 80 tur å retur 20 mil till dåvarande jobb då fick jag ner den till 0,86
I över 100km/h var det aldrig under litern, i 140 å uppåt låg den på 1,6.
Körde 6000 mil å la 20 papp på slitage delar.
Dina drömsifror om 0,7 med en 2,4t ja det vet jag inte hur du lyckats med.
Så ingen bil jag kan rekommendera om man inte älskar å tanka å skruva.
Hur mycke slitagedelar man får byta beror ju lite på vilket miltal bilen har när man börjar också..
Sen brukar Volvo aldrig vara snåla på soppan, men saker som däck, däckstryck etc kan göra stor skillnad!
Innan 2.6Q'n jag nämnde hade jag en 2.8Q med mer utrustning (120kg tyngre ca) med motsvarande däck som jag senare hade på 2,6an. 2.8an hade nått Goodyear lättrullande däck, kommer inte ihåg exakt vilket.. 2.6an hade Nankang. 195/65 R15 på 2,8an och 205/60 R15 på 2,6an. 2,6an hade sportchassie vilket inte 2.8an hade också. Ändå lyckades jag köra 2.8an på 0,82 långkörning! 2.6an var tuff att få under 0,9.. (lika svår att få till att dra över litern dock lustigt nog) 2.8an körde jag 2 hekto mer i däcken när rekordet togs kontra 2.6an.
Idag har vi en A4 Allroad med 211 hästars 2.0 tfsi'n, med S-tronic lådan (som inte tar en droppe olja trots 14 500 mil på mätaren!
), den har 255/xx R20 Nankang sommardäck samt Hakkapelitta 225/45 R17 tror jag, dubbfria, vinterdäck. Den har drygt 1dl mindre på vintern än på sommaren
(Törstig ändå, går köra under 0,8 men landar oftast runt litern eller lite över blandad körning)
Vi har även haft en -01 A3a med 1.6an. Den tog ca 0,7-0,73 med något noname däck. Sen bytte vi till samma dimension, ett hekto mer i tryck, Goodyear lättrullande Eco nånting och kom ner till 0,64-0,66 i snitt.
Många faktorer som spelar in när man jagar dom sista dropparna i bränsleförbrukning
(Finns ett ameriakanskt forum där dom mer eller mindre tävlar om vem som kommer ner mest i förbrukning med ganska roliga projekt om man verkligen vill sätta sig in i det
)