3539
Sök

Köpråd: Pendlarbil för ~20 till 30 tusen.

4 261 Inlägg
7 februari 2021
#21
jaka54 skrev:
Hej!
Min 32 år gamla Audi 100 avant 2,0E  går tyst och är ganska bekväm  - Ungefär som en modern Skoda/Hyndai men naturligtvis inte som en premiumbil. Har Rekaro sportstolar (Audi original tillval), 10cm tillbakaflyttad ratt (specialgjort), förartol sänkt i fram. -Så man sitter bra wink. -Och så håller jag efter den så att den är i nästan nyskick!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-66b66a855b7641d0bf84b43da165150d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-24976485377c1851f33f68999fd9187d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68f1bc7517721b0a692a871257cdd0c7.jpg

fy vilken skrot;) skulle inte ge den till min hund;)










(hoppas du inte tog illa upp, var på skoj)

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 februari 2021
#22
panda666 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Min 32 år gamla Audi 100 avant 2,0E  går tyst och är ganska bekväm  - Ungefär som en modern Skoda/Hyndai men naturligtvis inte som en premiumbil. Har Rekaro sportstolar (Audi original tillval), 10cm tillbakaflyttad ratt (specialgjort), förartol sänkt i fram. -Så man sitter bra wink. -Och så håller jag efter den så att den är i nästan nyskick!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-66b66a855b7641d0bf84b43da165150d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-24976485377c1851f33f68999fd9187d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68f1bc7517721b0a692a871257cdd0c7.jpg

fy vilken skrot;) skulle inte ge den till min hund;)







(hoppas du inte tog illa upp, var på skoj)

Hehe! Jaka har dock en poäng. Gamla premiumbilar är förvånansvärt tysta om man jämför med nya bilar. Hade själv en Audi 100 1.8 -90 när jag tog körkort 1992. Var min förstabil alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
7 februari 2021
#23
Äldre (Veteran)bilar i all ära men skulle aldrig rekommendera det till någon som kan 0 om bilar, om de nu inte har något intresse för att lära sig skruva
När/Om något går sönder så är det inte så bara att åka och köpa nya delar då de mesta utgått men kan oftast ändå gå att få tag på - Sen ska de monteras också

De/Dem

Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 februari 2021
#24
Growe skrev:
försåtr inte riktigt varför folk hänger upp sig så mycket på ljudnivå och komfort ska man pendla är det ju att skiten alltid fungerar hela tiden resten är ju ovisentligt för man vill inte stå efter vägkanten med trasig biljävel var och varannan dag.

Beror på hur långt man ska pendla, ju längre desto viktigare att komma fram utvilad och där spelar komforten in smile

Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med ! Komfort (sitta bra och tyst bil) är det jag väderar högt!

Om inte jag minns fel kör du runt i en över 30 år gammal Audi?

Audi A8 närmar sig 30 års gränsen, sen finns ju även Audi V8 som även den är en riktigt komfortabel bil wink Inte billiga i drift men.. smile C4 karossen har jag själv provat pendla gbg-sthlm med och tyckte den var kanon för de syftet! Klart bättre än den A3a (första generationen) jag hade på slutet av den stinten smile

xXSammy skrev:
Äldre (Veteran)bilar i all ära men skulle aldrig rekommendera det till någon som kan 0 om bilar, om de nu inte har något intresse för att lära sig skruva
När/Om något går sönder så är det inte så bara att åka och köpa nya delar då de mesta utgått men kan oftast ändå gå att få tag på - Sen ska de monteras också

Beror ju på vilken bil man köper. En Volvo 240/740 finns det ju fortfarande Allt till! Och tittar man på 90-tals bilar är dom i de flesta fall enkla att skruva med (vilket gör det billigare hos verkstan) och delar finns det fortfarande gott om och kostar inte så mycket heller.

Hittar man sen ett exemplar som inte gått så långt och är välskött behöver det inte bli så mycke fix heller.

Den C4 jag hade (En -94as Audi 100 2,6 Quattro) hade gått 24k mil och precis fått en ny kamrem när jag tog över den från farsgubben som haft den sen 2001 (8k mil). Original stötdämpare och fjädrar satt t ex kvar, jag fick ett skumt ljud som visade sig vara ett hjullager till slut, innan jag bytte rätt hade jag bytt alla fyra.. Men de var allt! Sen tog den väl en liter olja per 400 mil ca, drog 0,9-0,92 oavsett hur jag körde. Brummade på så i 3k mil och sålde den 3000 dyrare än jag köpte den. Hel nöjd med den! Men det finns ju många liknande bilar från mitten till sent 90-tal som bara fungerar om man hittar ett omhändertaget exemplar smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

1 484 Inlägg
8 februari 2021
#25
Jag röstar för BMW E91 med en M57-TUD30!
Min är faktiskt jävligt komfortabel, och kostar knappt 600 kronor mer i skatt än vad min gamle caddy gjorde,
det tycker jag är bra!

Sen kan jag få den att dra 0,6 - om jag vill. wink

Gamla ägaren pendlade faktiskt mellan Stenungsund - Stockholm i den,
och ägaren innan dess åkte lite drygt 26k mil i den,
kanske borde säga en del.. wink

Gått 44xxx nu och går fortfarande som en klocka. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

10 163 Inlägg
9 februari 2021
#26
Lucif3r skrev:
Djo skrev:
Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.

Håller inte med för 5 öre. Hade du sagt V70II hade jag nog hållt med, men V70N är överlag stabila bilar. Är dom perfekta? Knappast. Dom har sina fel, speciellt dom tidigare årgångarna(gasspjäll, instrumenthus..).
P2-platformen designades en bra bit innan ford's inflytande, till skillnad mot efterföljande platformar som i min mening är drastiskt sämre.

Bränsleförbrukningen vetefan hur du lyckats med, Det är inga som helst problem att köra dom på 0.8, och med ytterst lite vilja går det utan problem att köra dom på runt 0.7. Går garanterat köra dom ännu lägre med mycket vilja.

Vad en bil kan dra som mest är tämligen ointressant dock... Jag kan få min T5a(-97) att dra över 4l/mil om jag vill det, men normal körning ligger den på 0.7-0.75, 0.65 om jag verkligen vill(vilket jag inte gör wink )
V70N har "bättre" motor än min V70 ur förbrukningssynpunkt, mycket mer sofistikerad mjukvara, och kräver inte alls samma försiktighet av föraren för att få en hyffsad förbrukning som mitt primitiva skåp. (värt att nämna är att jag desutom har en 2.0a, som är högre utväxlad än storebröderna, dvs varvar mer i samma hastighet som dom större, inte mycket - men tillräckligt för att ha negativ inverkan på förbrukningen).

(alla förbrukningssiffror är baserade på lands/motorväg i marschfarter 90-120km/h, med manuell växellåda)

Farthållare i 80 tur å retur 20 mil till dåvarande jobb då fick jag ner den till 0,86

I över 100km/h var det aldrig under litern, i 140 å uppåt låg den på 1,6.

Körde 6000 mil å la 20 papp på slitage delar.

Dina drömsifror om 0,7 med en 2,4t ja det vet jag inte hur du lyckats med.

Så ingen bil jag kan rekommendera om man inte älskar å tanka å skruva.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Hobbymekaniker
470 Inlägg
10 februari 2021
#27
Djo skrev:
Farthållare i 80 tur å retur 20 mil till dåvarande jobb då fick jag ner den till 0,86

I över 100km/h var det aldrig under litern, i 140 å uppåt låg den på 1,6.

Körde 6000 mil å la 20 papp på slitage delar.

Dina drömsifror om 0,7 med en 2,4t ja det vet jag inte hur du lyckats med.

Så ingen bil jag kan rekommendera om man inte älskar å tanka å skruva.

Hur mycke slitagedelar man får byta beror ju lite på vilket miltal bilen har när man börjar också.. smile Sen brukar Volvo aldrig vara snåla på soppan, men saker som däck, däckstryck etc kan göra stor skillnad!

Innan 2.6Q'n jag nämnde hade jag en 2.8Q med mer utrustning (120kg tyngre ca) med motsvarande däck som jag senare hade på 2,6an. 2.8an hade nått Goodyear lättrullande däck, kommer inte ihåg exakt vilket.. 2.6an hade Nankang. 195/65 R15 på 2,8an och 205/60 R15 på 2,6an. 2,6an hade sportchassie vilket inte 2.8an hade också. Ändå lyckades jag köra 2.8an på 0,82 långkörning! 2.6an var tuff att få under 0,9.. (lika svår att få till att dra över litern dock lustigt nog) 2.8an körde jag 2 hekto mer i däcken när rekordet togs kontra 2.6an.

Idag har vi en A4 Allroad med 211 hästars 2.0 tfsi'n, med S-tronic lådan (som inte tar en droppe olja trots 14 500 mil på mätaren! yikes), den har 255/xx R20 Nankang sommardäck samt Hakkapelitta 225/45 R17 tror jag, dubbfria, vinterdäck. Den har drygt 1dl mindre på vintern än på sommaren smile (Törstig ändå, går köra under 0,8 men landar oftast runt litern eller lite över blandad körning)

Vi har även haft en -01 A3a med 1.6an. Den tog ca 0,7-0,73 med något noname däck. Sen bytte vi till samma dimension, ett hekto mer i tryck, Goodyear lättrullande Eco nånting och kom ner till 0,64-0,66 i snitt.

Många faktorer som spelar in när man jagar dom sista dropparna i bränsleförbrukning smile (Finns ett ameriakanskt forum där dom mer eller mindre tävlar om vem som kommer ner mest i förbrukning med ganska roliga projekt om man verkligen vill sätta sig in i det wink)
Senast redigerat av Cassius (10 februari 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök