3373
Sök

Metall ljud "dralgäge" -- ibland [LJUDKLIPP finns]

8 Inlägg
14 februari 2021
Trådstartare
Hej

jag hade gjort en tråd om detta:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4628861

Men jag har nu spelat in ljudet så jag gör en ny tråd.

Ford Focus 2013
147 000 km
köpte för 2 månader sen

Ibland när jag kör iväg från ettan, tvåan.
Dragläge och gasar som jag alltid gör.
När bilen börjar rulla, då uppstår ibland detta ljud!
Det hände idag 2 gånger t.e.x, under samma körtur, fast jag körde flera gånger från ettan utan att det uppstod.

I filmen står bilen helt still på en platt väg. Ljudet har också uppstått när jag står i en backe och ska köra iväg, backat, kör iväg från 2an, ettan.

Men det händer väldigt sällan, så varför kan det hända 1/20 gånger som jag ska köra iväg platt mark?

Ljudet kommer alltid från "under pedalerna" alltså fram-vänster, men det verkar ju vara utsidan av bilen. Någon föreslog att det är något som låser hjulet för att den inte ska sladda men det är ju alltid vänster fram + detta låter som något mekaniskt som tar emot på ett dåligt sätt.

Jag hade kollat hos mekonomen och dom såg inga fel på bromsar/bromsskivor. har någon en anning vad detta kan var? De föreslog att det är snö som tar emot.

Det uppkommer alltså endast ibland när jag ska köra iväg, medan kopplingen är i dragläge.

Det hände såhär:
Stod still vid rödljus, ljudet uppstod när jag körde iväg
Stannade 3 gånger för att försöka återskapa ljudet, fortfarande platt väg. inget ljud
Sen stannade 5 minuter senare och försökte igen, nu kom ljudet.
Hur kan det ske så oregelbundet om det är något som t.e.x tar emot där inne?

Ljudet
https://vocaroo.com/1eKAebBhx5aD
Senast redigerat av bilbol (14 februari 2021)

2 421 Inlägg
15 februari 2021
Det låter som en broms som ligger ann lite grann precis när bilen ska börja rulla.
Det kan även vara svänghjulet som gnäller mot lamellen.
Jag tror ärligt talat inte det är något att bry sig i, det är troligen bara kosmetiskt så att säga. Det här är ju verkligen "gnissel-årstiden", bilar gnisslar och gnäller aldrig så mycket som dom gör under vinterkylan tongue

4 474 Inlägg
15 februari 2021
Låter precis som på Volvo S/V 70 97-99 när dragläget griper in.
Senast redigerat av zzr94092 (15 februari 2021)

1 777 Inlägg
15 februari 2021
Smörj bromsoken. Kan ju vara på väg att rosta ihop på vintern.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
15 februari 2021
zzr94092 skrev:

Instämmer! Låter som kopplingsgnället på dom (och 850). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
15 februari 2021
Trådstartare
Tack för alla svar!
jag har bokat en tid till på mekonomen. för jag har en försäkring från där jag köpte om det är något fel. så måste ta vara på det.

Men vad är det för ljud som är "ok" för koppling, är det normalt att en modern bil ska låta sådär när man åker iväg? Volvo, Ford focus 2013, det är ju inte så gamla bilar.

innan dess hade jag en bil från 2004, inga sådana ljud! Men detta är min andra bil då. så jag är inte så van med bilar.

8 Inlägg
15 februari 2021
Trådstartare
Sen att ljudet bara kommer ibland, ganska sällan? Och oftare när startar från 2an?

2 421 Inlägg
15 februari 2021
Brådhis skrev:
zzr94092 skrev:

Uhh.. Va? Min gamla sork har då inget sånt ljud för sig... Däremot hade min förra 945a(92) ett sånt läte, dock inte speciellt högt.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
15 februari 2021
Lucif3r skrev:
Brådhis skrev:
zzr94092 skrev:

Uhh.. Va? Min gamla sork har då inget sånt ljud för sig... Däremot hade min förra 945a(92) ett sånt läte, dock inte speciellt högt.

Det är lite 50/50 om dom har det eller inte. Skulle säga att ungefär hälften av dom jag haft har haft det och andra hälften inte... Ovanligt är det inte iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
16 februari 2021
Trådstartare
Tack för alla tips, ska se vad dom säger på mekonomen.

Men angående att det är ett Harmlöst ljud detta med att dragläget tar, Hur kan det endast ske ibland?

det är det stora frågetecknet generellt för mig -- vad är det som kan göra att ljudet kommer vid ett rödljus men inte de nästa 10 sen kommer det igen osv?

När jag spelade in ljudet så kom ljudet först vid ett rödljus, stannade 3 gånger längst vägen för att försöka få fram ljudet .- helt stilla, sen dragläge+gas. Sen på fjärde försöket kom ljudet.

Samt att det verkar vara mer sannolikt att ljudet uppstår närjag startar från 2an?

mekaniskt vad är det som skulle vara förklaringen att det sker Ibland fast under samma omständigheter?

6 159 Inlägg
16 februari 2021
Hej!
Inte ett normalt ljud men heller inget att bry sig om då det låter så lite och så sällan.
Men...jag skulle kolla om bromsarna ligger på  och smörja upp de två "dragpinnarna" samt kolla hur slitna beläggen är.
Det är enkla saker att görs själv men naturligtvis inget man vill hålla på med när det är 10-15minugrader ute (som det nu är i stockholmsområdet).

1 777 Inlägg
16 februari 2021
Ljudet uppstod alltså efter en inbromsning till stillestånd. Du bromsar inte lika hårt varje gång, vilket kan förklara varför det inte hörs varje gång. Smörj oken under gummit med silikonfett, inte bara pinnarna.

Jag hade liknande ljud i en Volvo FH 2019. Det visade sig bero på den elektroniska p-bromsen som inte släppte. En FH 500 kan tydligen köras ändå om bromsen inte släpper.

8 Inlägg
26 februari 2021
Trådstartare
Om någon undrar så, körde runt ett tag och försökte få fram ljudet, sen blev det konstant. så kom tillbaka til Mekonomen och mekanikern satte sig i bilen ,körde 1 centimerer och sa att kopplingen måste bytas hehe.

3 247 Inlägg
26 februari 2021
Nej, felet är inte bromsarna.
Felet är att koppingslamellen har polerade ytor, så den vibrerar.
Samma fenomen som skrikande bromsar.
Moderna asbestfria kopplingar är otroligt slitstarka så dom poleras istället för att nötas ner. Speciellt vid kraftig värme.
Sannolikt har alltså lamellen överhettat någon gång.  Inte nödvändigtvis nyligen.

Lyssna lite på stan, och ni kommer höra detta från bilar. Det är inte alls så ovanligt.

Man kan få bort det tillfälligt med att göra en lite kraftigare start i backe.
(Utan att bränna!)
Men det är tillfälligt.

Långsiktig lösning är just lamellbyte och bör väl göras på dyrare bil som i detta fallet.

Är bilen äldre så är det bara att åka.
Felet är ofarligt och kan betraktas som kosmetiskt.
Värdesänkande, lite svårsåld, och irriterande? Absolut!
Men där har du problemen.
Senast redigerat av Mossan1 (26 februari 2021)

Sök