2786
Sök

Halvljus/Helljus Honda Accord-00

10 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
Har ett problem som jag inte fått löst.

Har kopplat extraljus på min Honda Accord-00 . Funkar bra, men halvljusen på bilen när jag vrider ljusomkopplaren till halvljus lyser väldigt svagt. Märkte att ett ljusrelä surrade, byte den. Samt bytt glödlampa, men problemet kvarstår. Inte nog med det så har helljus symbolen försvunnit när jag klickar igång konstant helljus. Dock kommer symbolen när jag ljustutar vid läge 0.

Ljusomkopplaren klickar och alla säkringar är hela. Får huvudvärk, men tänkte höra om någon har tips vars jag ska kolla härnäst.

10 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
granadadr skrev:
hoppas du har använt relä till extraljusen smile

Yes, använder relä till extraljusen.
Senast redigerat av ElRuben (12 mars 2021)

4 468 Inlägg
12 mars 2021
Styrs hel/halvljuset av minus?

1 701 Inlägg
13 mars 2021
Hmm, skulle gissa på att Honda kör jordstyrt på dessa, så då blir det lite konstigt.

mvh/husse

10 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Styrs hel/halvljuset av minus?

Stämmer, de styrs av minus.

4 468 Inlägg
13 mars 2021
Hur är relät kopplat,?

10 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Hur är relät kopplat,?

Har använt av detta kopplingsschema
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2325335

Har kopplat bort all extraljus, men de lyser fortfarande dåligt när jag vrider om till halvljus inne i bilen. Dock funkar heljusen . Hmm 🤔

7 444 Inlägg
13 mars 2021
När jag kopplat in X-ljus på Suzuki eller Honda(som har ständig ström på båda glödtrådarna hos en H4-lampa och "jordar" med ljusomkopplaren) har jag "polvänt" signalen från helljustråden medelst ett litet mikrorelä.

Kopplingsschemat du hänvisar till är inte relevant på elsystem typ Honda & Suzuki m fl.
Honda & Suzuki ger inte "+" från helljustråden(som ditt elschema visar till "86" på relä).

7 394 Inlägg
13 mars 2021
går ju att använda ett skiftande relä ,, finns på biltema,, då kan man polvända

7 444 Inlägg
14 mars 2021
granadadr skrev:
går ju att använda ett skiftande relä ,, finns på biltema,, då kan man polvända

Just det, man använder "87a" på relä.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
14 mars 2021
torsen skrev:
När jag kopplat in X-ljus på Suzuki eller Honda(som har ständig ström på båda glödtrådarna hos en H4-lampa och "jordar" med ljusomkopplaren) har jag "polvänt" signalen från helljustråden medelst ett litet mikrorelä.

Kopplingsschemat du hänvisar till är inte relevant på elsystem typ Honda & Suzuki m fl.
Honda & Suzuki ger inte "+" från helljustråden(som ditt elschema visar till "86" på relä).

Varför inte bara koppla reläets jord (85) till lampan och låta den styra reläet och sedan reläets styrström (86) till tex tändningsplus? Reläet bryr sig inte om det styrs av minus eller plus... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

10 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
Problemet är inte extraljusen,dom funkade bra utifrån kopplingsschema jag bifogade. Problemet kom när jag snyggade till kabeldragningen där jag råkade bränna en säkring. Säkring på vänster ljus gick. Därefter bytte jag till 30 amo säkring, skulle vara 20 amp hade ingen då. For o köpte en 20a sen började problemet med svagt ljus o surrande ljusrelä. Börjar misstänkta jag bör byta båda ljusrelän .

Sök